ریزش قیمت بیت کوین و اتریوم پس از انقضای 4 میلیارد دلار قرارداد اختیار معامله!

رسانه کلیک - امروز بسیاری از قراردادهای اختیار معامله دو ارز دیجیتال برتر منقضی شدند. بسیاری از تحلیل‌گران ریزش 24 ساعت اخیر قیمت بیت کوین و اتریوم را به این رخداد نسبت دادند.

ریزش قیمت بیت کوین و اتریوم پس از انقضای 4 میلیارد دلار قرارداد اختیار معامله!

بیت کوین، اتریوم و بقیه بازار در 24 ساعت گذشته ضربه بزرگی را متحمل شده‌اند. دو ارز دیجیتال برتر در روز گذشته به ترتیب 8 و 7.1 درصد افت کرده‌اند. آیا این ریزش می‌تواند به 3.8 میلیارد دلار (با قیمت‌های امروز) در قراردادهای اختیار معامله‌ای که اخیرا منقضی شده‌اند مربوط شود؟

کارشناسان در این باره هم نظر نیستند و با هم توافق ندارند.

قراردادهای اختیار معامله بیت کوین و اتریوم قراردادهای مشتقه‌ای هستند که به خریداران حق خرید (نه تعهد) دارایی‌ها با قیمت مشخصی در آینده را می‌دهند. وقتی قرار است این گزینه‌ها منقضی شود، بازار می‌تواند بی‌ثبات شود. دلیل این امر این است که صاحبان این قراردادها ممکن است خریدهای احتمالی ارز دیجیتال خود را انجام دهند یا آن‌ها را رها کنند.

در آخرین جمعه ماه مه، قراردادهای اختیار معامله زیادی منقضی شد و بازار سقوط کرد.

امروز قراردادهای اختیار معامله بیت کوین به میزان 83،700 بیت کوین (به ارزش 2.6 میلیارد دلار) و 685،000 اتریوم (تقریبا 1.2 میلیارد دلار) منقضی شدند. این مبلغ رکورد برای قراردادهای اختیار معامله است که در یک روز برای اتریوم منقضی می‌شود و هر دو دارایی نیز با مشکل روبرو هستند که نشان می‌دهد مبادله‌گران تصمیم به فروش گرفتند.

کی یانگ جو (Ki Young Ju)، مدیرعامل CryptoQuant که داده‌هایی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند اظهار داشت:

من فکر می‌کنم این تحلیل که بزرگ‌ترین انقضا قراردادهای اختیار معامله تاریخ اتریوم در بازار بی‌ثباتی ایجاد کند نظری قابل‌قبول است.

وی افزود که به اعتقاد او این نشانه از وجود یک بازار نزولی است، به‌ویژه که عرضه اتریوم در همه صرافی‌ها به طور پیوسته در حال افزایش است، به این معنی که سرمایه‌گذاران شاید برای فروش همگانی آماده باشند.

اما بازار در واقع از قبل مشکل داشت.

روز سه‌شنبه (1 تیر 1400)، قیمت بیت کوین برای اولین بار از ژانویه به زیر 30،000 دلار ریزش کرد. اتریوم نیز به کمتر از 2،000 دلار افت کرد. دلایل زیادی برای این سقوط وجود دارد، اما می‌توان چین را تا حد زیادی مقصر آن دانست. بانک مرکزی چین در این هفته به پنج بانک بزرگ کشور و همچنین پلتفرم پرداخت Alipay گفت که از انجام تجارت مرتبط با ارزهای دیجیتال خودداری کنند.

این فقط آخرین مورد از مجموعه اقدامات کشوری است که صنعت ارزهای دیجیتال را مورد هدف قرار داده است. پیش‌ازاین، چین با اجرای ممنوعیت استخراج بیت کوین و با پافشاری بر ممنوعیت تراکنش‌های ارزهای دیجیتال مؤسسات مالی و شرکت‌های پرداختی که در سال 2017 توسط بانک مرکزی اعلام شد، تأثیری خیلی بدی روی بازار گذاشت.

استخراجگران چینی در واقع اکنون برای ادامه فعالیت خود به خارج از مرزهای این کشور نگاه می‌کنند.

الکس کروگر (Alex Kruger)، یک بانکدار سابق که اکنون تحلیلگر شده است گفت که ریزش قیمت بیت کوین و اتریوم امروز احتمالا مربوط به انقضا قراردادهای اخیر بود. وی همچنین تصریح کرد که به‌ندرت فقط یک متغیر وجود دارد و باید به دنبال اطلاعیه‌های احتمالی بعدی سرکوب چین در روزهای آینده باشیم.

ارسال نظر