رییس مرکز ملی فضای مجازی: تمرکز اطلاعات در یک شبکه، زیان خالص است

رسانه کلیک - دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: امنیت داده و اطلاعات بسیار مهم است، به همین دلیل به دنبال تمرکز اطلاعات در یک جا نیستیم و آن را زیان خالص می‌دانیم.

رییس مرکز ملی فضای مجازی: تمرکز اطلاعات در یک شبکه، زیان خالص است

«ابوالحسن فیروزآبادی» در بیستمین جلسه کارگروه تعامل‌پذیری با بیان اینکه این کارگروه حاصل مصوبه برنامه ششم و همکاری بین شورای عالی فضای مجازی و شورای اجرایی فناوری اطلاعات دولت است، گفت: کارگروه تعامل‌پذیری همان فرصتی بود که‌ همه قوای کشور برای توسعه دولت الکترونیکی و افزایش خدمات به دنبال آن بودند و از آن استقبال کردند تا به این واسطه به تحول دیجیتال نزدیک شویم.
وی افزود: شیوع کرونا هم باعث شد تا نیازها در حوزه دیجیتالی شدن خدمات در کشور ملموس شود و تمام جامعه، سازمان‌ها و ادارات با شتاب خوبی به سمت دیجیتالی کردن خدمات خود پیش بروند.
رییس مرکز ملی فضای مجازی در ادامه به مباحث مهمی که در این بین مطرح است پرداخت و گفت: اولین بحثی که داریم و در برنامه کارگروه تعامل‌پذیری برای سال ۱۴۰۰ مطرح شده، پایداری و امنیت NIX (مرکز تبادت ترافیک داده زیرساخت) است. این بحث را از مدت‌ها قبل با سازمان فناوری اطلاعات شروع شده و به نتایج خوبی هم رسیده‌ایم. همکاری در این زمینه، خوب بوده است اما باید برای رسیدن پایداری و مخصوصا پایداری امنیتی در این شبکه سرعت بیشتری به کارها داده شود.
وی افزود: در پایداری NIX باید مسائل امنیتی به شکلی رعایت شود که همزمان پایداری کارکردی شبکه و اعتماد لازم برای همه کاربران استفاده‌کننده از خدمات روی شبکه ملی اطلاعات فراهم شود.
فیروزآبادی با تاکید بر این که بحث حریم خصوصی نیز بسیار حائز اهمیت است، اشاره کرد: ما از اینکه اطلاعات در یکجا متمرکز شود خودداری می کنیم. معتقدیم تمرکز اطلاعات در یک جا زیان خالص است. اطلاعات باید در دسترس سازمانی باشد که آن را تولید، به روز رسانی و آماده ارائه سرویس جدید می‌کند.
وی تصریح کرد: متمرکز بودن اطلاعات به معنی مرده بودن آن است که نه به روز می‌شود و نه می‌توان از طریق آن سرویس جدید ارائه داد. این تمرکز به طور کلی مانع نوآوری می‌شود. باید از تجمیع داده در یک گلوگاه خاص حتی در NIX جلوگیری کرد.
فیروزآبادی با تاکید بر اهمیت «امنیت» در بستر شبکه گفت: زمانی که تمامی شبکه را به هم مرتبط می‌کنیم این نگرانی به وجود می آید که یک آسیب‌پذیری در کل شبکه انتشار پیدا کند. در شبکه ملی اطلاعات پیش‌بینی شد که با ایجاد گذرگاه‌های حاضر از انتشار آسیب‌پذیری جلوگیری شود. در واقع وظیفه اصلی این جلوگیری از نشت آسیب‌پذیری در دولت الکترونیکی بر عهده NIX است اما غیر از این شبکه سازمان‌ها هم باید دقت بیشتری در رابطه با خدمات و امنیت خدماتی که ارائه‌ می‌دهند داشته باشند.
وی به نشت اطلاعات وزارت بهداشت در ابتدای سال اشاره کرد و ادامه داد: اوایل امسال وزارت بهداشت خدمتی را از ثبت‌احوال دریافت می‌کرد که به دلیل سهل‌انگاری باعث انتشار اطلاعات شد. به نظر من این اتفاق، مشکلی از سوی دو طرف ماجرا بود. بررسی‌های ما نشان داد که NIX تقصیری در این زمینه نداشته است.

ارسال نظر