زارع پور: ترافیک داخلی را از ۳۰ درصد به ۷۰ درصد میرسانم

در جلسه علنی امروز مجلس وزیر پیشنهادی ارتباطات دولت سیزدهم گفت: سهم ترافیک داخلی را به ۷۰ درصد می‌رسانیم. او گفت شبکه ملی اطلاعات را تا ۴ سال اجرا می‌کنیم. 

زارع پور: ترافیک داخلی را از ۳۰ درصد به ۷۰ درصد میرسانم

عیسی زارع پور در جلسه علنی امروز مجلس که به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم و اخذ رأی اعتماد از نمایندگان مجلس، تشکیل شد با تاکید بر اینکه نقدپذیر هستم و از نقدهای عالمانه نخبگان استفاده می‌کنم، شرح حالی از تخصص و برنامه‌های خود را برای اداره وزارت ارتباطات تشریح کرد.

صدای مناطق محروم در کابینه سیزدهم خواهم بود

وی با تاکید بر اینکه در صورت اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی، صدای مناطق محروم در کابینه سیزدهم خواهم بود، گفت: اینجانب عضو هیأت علمی گروه شبکه‌های کامپیوتری دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت هستم و دو دوره پسادکتری در نسل جدید شبکه‌های رایانه‌ای را در دانشگاه‌های شریف و استرالیا گذرانده‌ام.

از ۱۵ سال پیش دغدغه فضای مجازی را داشتم

زارع پور با اشاره به سابقه راه اندازی و تأسیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد در حدود ۱۵ سال پیش به عنوان کارنامه فعالیت خود، گفت: اینجانب در آن زمان دغدغه ساماندهی، حمایت و حضور پرقدرت در فضای مجازی را داشتم و با وجود این مرکز سازوکارهای لازم برای حمایت از جوانان ایرانی در این فضا فراهم شد و موفق به ایجاد ۱۰۰ ها شرکت دانش بنیان در حوزه محتوای فضای مجازی شدیم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۰ بالغ بر ۲۰ میلیون دلار صادرات محتوای فرهنگی دیجیتال در کشور شکل گرفت، خاطرنشان کرد: اینجانب با حضور قوه قضائیه نیز با مجاهدت جوانان با انگیزه موفق شدیم که کار مردم را تسهیل و مراجعات میلیونی را کاهش دهیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات با تاکید بر اینکه اینجانب به عنوان یکی از میلیون‌ها تربیت یافته مکتب امام و رهبری آماده‌ام که تجربه ۱۵ ساله تخصصی خود را در صورت رأی اعتماد برای تحقق ایران هوشمند به کار گیرم، افزود: این مهم با تعامل همه بخش‌ها و مجلس و کار و مجاهدت شبانه روزی و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی قابل انجام است.

وی با تاکید بر لزوم ارتقای جایگاه ایران در عرصه فضای مجازی گفت: امروز ICT به بخش جدایی ناپذیر از زندگی مردم تبدیل شده است و بیش از ۵۰ میلیون نفر از مردم در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و بیش از ۳۰ میلیون نفر در کشور بازیگر حرفه‌ای (گیمر) هستند. امروز هیچکس بدون حضور در فضای مجازی نمی‌تواند کارهای روزمره خود را پیگیری کند و اگر در این حوزه برنامه ریزی مناسب و مواجهه و نگاه فعالانه نداشته باشیم به آسیب‌های بسیاری دچار خواهیم شد.

زارع پور با بیان اینکه هر اقدامی در وزارت ارتباطات می‌تواند معیشت و زندگی و امنیت مردم را تحت تأثیر قرار دهد، گفت: این فناوری کم هزینه است و به تعبیر مقام معظم رهبری، ما می‌توانیم در این فضا تمدن سازی کنیم.

حتما بخوانید: ابراهیم رئیسی در دفاع از وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفت؟ | تجربه موفق زارع‌پور در دستگاه قضا

فرصت‌های فضای مجازی بیشتر از آسیب‌ها است

وی با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات شمسیر دو لبه ای است که فرصت‌های بی نظیر و تهدیدات جدی به همراه دارد، افزود: اما فرصت‌های این فضا بیشتر از آسیب‌های آن است و اگر برنامه ریزی و نگاه فعالانه و آینده نگر داشته باشیم می‌توانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

زارع پور با بیان اینکه با بررسی اسناد بالادستی و مصوبات بر زمین مانده شورای عالی فضای مجازی، برنامه خود را تدوین کرده‌ایم، مهمترین چالش‌های این حوزه و نگاه راهبردی خود را در قالب چند محور از جمله حکمرانی دیجیتال و شبکه ملی اطلاعات تشریح کرد.

بسیاری از کشورها توسط پلتفرم‌ها اشغال شده‌اند

وی با اشاره به موضوع حکمرانی دیجیتال افزود: امروز فناوری اطلاعات و ارتباطات، حکمرانی کشورها و نحوه تعامل دولت و مردم را تغییر داده و دیگر مرزهای فیزیکی در کشورها جایی ندارند. امروز عصر پلتفرم‌ها و راهبردها است. امروز بسیاری از کشورها توسط پلتفرم‌ها اشغال شده و عمق راهبردی هر کشور را تعداد کاربران و پلتفرم‌ها مشخص می‌کند.

وزیر پیشنهادی ارتباطات با بیان اینکه یادمان نمی‌رود که دو سال پیش یک نرم افزار چگونه از گوشی میلیون‌ها ایرانی حذف شد و ما اختیاری در این فضا نداشتیم، گفت: ما از ظرفیت‌های فضای مجازی برای حکمرانی غفلت کردیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون برخی پلتفرم‌های ایرانی در سطح جهانی فعال هستند گفت: در بخش خرید و فروش و تاکسی‌های اینترنتی فعالیت چشمگیری داشته‌ایم اما آیا نمی‌توانیم در حوزه‌های دیگر نیز این موفقیت را داشته باشیم؟ قطعاً می‌توانیم.

زارع پور با بیان اینکه تجربه یک دهه اخیر نشان داده که اگر مواجهه فعال در این فضا نداشته باشیم تحت تأثیر پلتفرم‌های خارجی خواهیم بود، اضافه کرد: اگر مسیر ۱۰ سال پیش مان را در حوزه فناوری فضایی ادامه می‌دادیم الان دیگر نگران منظومه‌های ماهواره‌ای نبودیم.

وی با اشاره به اینکه البته نگاه حکمرانی دیجیتال یک نگاه ملی است و باید همه کشور در مورد آن انگیزه داشته باشند، مساله مهم دیگر و دغدغه این بخش را مربوط به شبکه ملی اطلاعات دانست و افزود: ۲۰ سال است که می‌خواهیم این شبکه را اجرا کنیم اما به دلایل مختلف هنوز محقق نشده است.

شبکه ملی اطلاعات در دنیا از افتخارات کشورهای توسعه یافته است

زارع پور با بیان اینکه متأسفانه شبکه ملی اطلاعات را به غلط به معنای قطع دسترسی به اینترنت و شبکه جهانی عنوان کرده‌اند، گفت: به عنوان یک متخصص کامپیوتر، باید بگویم که شبکه ملی اطلاعات در دنیا از افتخارات کشورهای توسعه یافته است و به هیچ وجه به معنای قطع دسترسی نیست.

وی گفت: چرا زمانی که می‌خواهیم یک پیامی را در داخل کشور مبادله کنیم باید آن بسته اطلاعاتی و پیغام ما به خارج کشور برود و دوباره برگردد؟ این به معنای هزینه پهنای باند بین الملل و کاهش استقلال و از بین رفتن امنیت است و اگر روزی به هر دلیلی این شبکه قطع شود، امورات خود را نمی‌توانیم انجام دهیم.

وی تاکید کرد: راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع شبکه اینترنت نیست.

اجرای شبکه ملی اطلاعات تا سقف زمانی ۴ سال

وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: من در محضر بزرگواران عرض می کنم ان شاءالله به حول و قوه الهی در سقف زمانی ۴ سال شبکه ملی اطلاعات را براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی که متأسفانه بعد از ۱۰ سال، سال گذشته تکلیف آن مشخص شده اجرا خواهیم کرد.

وی بیان کرد: بعضی از دوستان مطرح کردند که برنامه های بنده فاقد زمان بندی است؛ اما اکنون این برنامه زمان بندی شده را در محضر شما ارائه می کنم.

زارع پور با اشاره به برنامه زمان بندی شده خود، تصریح کرد: در سقف زمانی مشخص شده توسط شورای عالی فضای مجازی در طرح کلان و معماری شبکه اطلاعات که سال گذشته تصویب شد، ان شاءالله بنده تمام تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را که بیش از ۷۰ درصد آن برعهده وزارتخانه است را محقق خواهم کرد.

دسترسی روستاهای بالای ۲۰خانوار به شبکه پرسرعت تا پایان ۱۴۰۱

وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ان شاءالله و به حول و قوه الهی دسترسی روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه پرسرعت تا پایان ۱۴۰۱ فراهم خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه من از نگرانی حوزه های انتخابی برخی نمایندگان در روستاها مطلع هستم، اظهار داشت: من از صدها هزار دانش آموزی که به واسطه عدم دسترسی مناسب به شبکه از تحصیل و آموزش الکترونیک محروم شدند، اطلاع دارم. ان شاءالله به حول و قوه الهی از این تریبون قول می دهم در صورتی که رأی اعتماد نمایندگان در انتخاب بنده قرار بگیرد، ظرف یک سال و نیم آینده و تا پایان ۱۴۰۱ این مسئله را حل خواهیم کرد.

زارع پور گفت: ظرفیت شبکه انتقال داخلی کشور که شبکه مادر ما است در حال اشباع شدن است. اکنون حدود ۳۰ ترابیت بر ثانیه است که ان شاءالله ظرف مدت دو سال آینده این ظرفیت را دو برابر خواهیم کرد که مشکلی برای تعاملات و تبادلات الکترونیکی در کشور به وجود نیاید.

همچنین بخوانید: زارع‌پور و چالش‌های دولت الکترونیک و IT | از وزیر ارتباطات جدید چه انتظاراتی داریم؟

سهم ترافیک داخلی را به ۷۰درصد می رسانیم

وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: دسترسی ۸۰ درصد خانوار به شبکه ارتباطی ثابت (که در برنامه ششم توسعه و تعاملات شورای عالی فضای مجازی آمده) در راستای شبکه ملی اطلاعات انجام خواهد شد.

وی افزود: ان شاءالله سهم ۳۰ درصدی ترافیک داخلی توسط جوانان و نخبگان کشور به ۷۰ درصدی که در مصوبات شورا آمده، خواهیم رساند.

زارع پور خاطرنشان کرد: یکی از بزرگواران اشاره کرد که ما از ظرفیت و موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان هاب منطقه ای انتقال داده در گذشته غفلت کردیم. امیدواریم ظرف مدت کوتاهی و طی دو سال آینده این ظرفیت را احیاء کنیم؛ بنا داریم ظرفیت ۳۰ ترابیت بر ثانیه را فراهم کنیم تا موقعیت جمهوری اسلامی ایران را در منطقه به عنوان یک موقعیت راهبردی حفظ کنیم.

وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: مشکلات در نقاط دور افتاده و پوشش جاده ای را تا پایان سال ۱۴۰۱ حل خواهیم کرد.

وی با اشاره به موضوع دولت الکترونیک و دولت هوشمند خطاب به نمایندگان، اظهار داشت: با وجود تمام زحماتی که در دولت های گذشته کشیده شده که جای تقدیر و تشکر دارد اما هنوز مردم ما برای بسیاری از کارهای خود باید بارها و بارها مراجعه حضوری داشته باشند.

زارع پور ادامه داد: این موضوع با وجود ابتکاراتی بوده که در دو سال اخیر رخ داده است؛ اما هنوز جایگاه ما در شاخص های جهانی مطلوب نیست و از لحاظ کمیت خدمات الکترونیکی در بین ۱۹۳ کشور، رتبه ۸۹ و از نظر کیفیت رتبه ۱۱۸ را براساس این شاخص به خود اختصاص داده ایم.

وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: بنا داریم با کار برنامه ریزی شده این رتبه ها را براساس شاخص جهانی افزایش دهیم.

همه خدمات پرکاربرد دولتی را الکترونیکی خواهیم کرد

وی افزود: بنده با یک دهه تجربه در الکترونیکی کردن خدمات و شناخت موانع آن در محضر شما عرض می کنم که در سقف زمانی ۴ سال با تعامل همه بخش های دولت، همه خدمات پرکاربرد دولتی را الکترونیکی خواهیم کرد و از طریق یک درگاه واحد در اختیار مردم قرار خواهیم داد.

زارع پور گفت: البته کار دشواری است و نیاز به تعامل تمام بخش ها دارد؛ بنده با ریاست جمهور صحبت کردم و قرار شد اختیاراتی در قالب اصل ۱۲۷ قانون اساسی کارگروهی با مسئولیت بنده بدهند که بتوانیم اجرای متوازن توسعه خدمات الکترونیکی را در جای جای دولت داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: امیدواریم طی این ۴ سال جایگاه جمهوری اسلامی ایران را حداقل ۳۰ پله در شاخص‌های جهانی ارتقاء دهیم.

همچنین بخوانید: تعداد موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی کابینه رئیسی در مجلس چقدر است؟

منبع: مهر

ارسال نظر