زمان‌بر بودن پروژه‌های تحقیقاتی سلول و ژن‌درمانی کرونا

رسانه کلیک - دکتر علیرضا زمردی پور، تصویب پروژه‌های تحقیقاتی سلول و ژن‌درمانی کرونا را زمان‌بر و نیازمند مطالعات پیش بالینی، مطالعات در سطوح حیوان و مطالعات بالینی دانست.

زمان‌بر بودن پروژه‌های تحقیقاتی سلول و ژن‌درمانی کرونا

به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر علیرضا زمردی پور عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوی در خصوص دستور وزیر علوم مبنی بر تشکیل کارگروههای مختلف برای تصویب طرح‌های علمی و فناورانه قابل اجرا حوزه کووید ۱۹ اظهار کرد: در واقع کارگروه‌ها به عنوان گروه کارشناسی پروژه‌های وارد شده به پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری را ارزیابی کرده و طرح‌های قابل اجرا را شناسایی می‌کنند.

مدیر کارگروه پروژه‌های تحقیقاتی سلول و ژن‌درمانی کرونا با بیان اینکه در این کارگروه نیز طرح‌های وارد شده مورد ارزیابی و شناسایی قرار گرفتند، گفت: به صورت کلی طرح‌هایی که در پیشبرد اهداف کووید ۱۹ عرضه می‌شدند را ارزیابی کردیم و به معاونت پژوهشی فرستادیم.

زمردی پور با بیان اینکه ۲۱ طرح به این کارگروه برای ارزیابی وارد شد، بیان کرد: ما در کارگروه طرح‌هایی را برای اجرایی شدن به شورای پژوهشی پژوهشگاه ارسال کردیم که با هم همپوشانی نداشته باشند. نتایج طرح‌های حوزه سلول درمانی و ژن درمانی در بلند مدت مشخص می‌شوند.

وی با بیان اینکه هنوز نتایج این طرح‌ها مشخص نیستند، بیان کرد: ۲۱ طرح به این کارگروه وارد شده و تقریباً ۴۰ درصد این طرح‌ها به تصویب رسیده اما تصویب نهایی نشده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه زیست فناوری گفت: عمده این طرح‌ها به زمانی ۳-۵ ساله نیاز دارند تا به نتیجه برسند و برخی از آنها در کشورهای خارجی اجرایی شده یا در حال اجرایی شدن است.

زمردی پور با تاکید بر اینکه این طرح‌ها برای درمان یا به نوعی در حوزه پیشگیری کرونا بر اساس «دی ان ای» و «آر ای ای» هستند، گفت: در حوزه سلولی ترجیح بر این بود تا از سلول‌های بنیادی استفاده شود.

وی تاکید کرد: این طرح‌ها در کوتاه مدت نتیجه‌ای ندارند زیرا این مطالعات نیاز به مطالعات پیش بالینی، مطالعات در سطوح حیوان و مطالعات بالینی دارد؛ ضمن اینکه در بخش مطالعات آزمایشگاهی نیاز به آزمایشگاه پیشرفته با درجه ایمنی بالا است.

زمردی پور گفت: در اصل تصمیم نهایی در خصوص طرح‌ها را شورای پژوهشی پژوهشگاه زیست فناوری می‌گیرد.

ارسال نظر