ساعت کاری موزه‌ها در نوروز ۱۴۰۱ اعلام شد

اداره کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بخشنامه‌ای اعلام کرد فعالیت‌ موزه‌ها و اماکن فرهنگی و تاریخی تحت پوشش این وزارتخانه، منوط به رنگ‌بندی شهرها و اعلام وضعیت شیوع کروناست و همه این اماکن از ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ پذیرای بازدیدکنندگان است.

ساعت کاری موزه‌ها در نوروز ۱۴۰۱ اعلام شد

مرتضی ادیب‌زاده بخشنامه نوروز ۱۴۰۱ را به مدیران کل استان‌ها و مدیران موزه ملی ایران، مجموعه‌های فرهنگی تاریخی نیاوران، سعدآباد، کاخ گلستان و موزه ملی قرآن ابلاغ کرد.

بخشنامه ۱۴۰۱ نوروز به مناسبت فرارسیدن ایام نوروز و با توجه به شرایط کنونی کشور در مواجهه با همه‌گیری بیماری کرونا و به منظور رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی، به مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها و مدیران موزه ملی ایران، مجموعه‌های فرهنگی تاریخی نیاوران، سعدآباد، کاخ گلستان و موزه ملی قرآن ابلاغ شده است.

در این بخشنامه، تقویم کاری ایام نوروزی موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی در سطح کشور از ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ مشخص شده است.

بر اساس این بخشنامه، فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی تحت پوشش وزارتخانه در شهرهای مختلف کشور بستگی به رنگ‌بندی شهرها و اعلام وضعیت شیوع ویروس کرونا دارد که توسط ستاد مقابله با کرونا در استان ابلاغ می‌شود. روزهای شنبه و یکشنبه ۲۸ و ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ تمام موزه‌ها و اماکن وابسته فعال و روز دوشنبه اول فروردین ۱۴۰۱ از ساعت ۹ صبح پذیرای بازدیدکنندگان خواهند بود.

ساعت کاری موزه‌ها در نوروز ۱۴۰۱

ساعت بازدید موزه‌ها و اماکن وابسته در ایام نوروز از ساعت ۹ صبح و حداقل تا ساعت ۱۹ عصر اعلام می‌شود. همچنین افزایش ساعت کاری کاخ‌موزه‌ها، موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی که تقاضای بازدید بیشتری دارند، بر اساس صلاح‌دید مدیران کل استان‌ها، مدیران کاخ‌موزه‌های تهران و موزه ملی ایران بلامانع است.

همچنین بر اساس بخشنامه نوروز ۱۴۰۱، نرخ ورودی موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی تحت پوشش در ایام نوروز تغییر نخواهد داشت. تمامی موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی تحت پوشش، روز ۱۳ فروردین‌ماه باز است.

بر اساس این بخشنامه، مدیران کل ۳۱ استان و مدیران کاخ‌موزه‌های تهران نسبت به برپایی نمایشگاه‌های مرتبط با موزه‌ها و میراث‌فرهنگی متناسب با امکانات و آثار موجود در موزه‌ها و نیز همایش و سمینارهای مختلف برای معرفی موزه میراث‌فرهنگی اقدام کنند.

در ایام نوروز عکاسی با تلفن همراه در موزه‌ها آزاد است

جشن‌های نوروزی در محوطه و مکان‌های مناسب در موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی نوروزگاه متناسب با موضوع موزه (مثل چیدن سفره هفت‌سین، اجرای موسیقی سنتی و…) در فاصله مناسب از بناهای تاریخی و ورودی‌های موزه برگزار می‌شود.

همچنین باجه‌های بلیت‌فروشی در نقاط مختلف شهرهای پربازدیدکننده به منظور تسهیل و تسریع در تهیه بلیت توسط بازدیدکنندگان در دستور کار قرار می‌گیرد و برپایی بازارچه صنایع دستی و هنرهای سنتی در موزه‌ها و مجموعه‌هایی که دارای محوطه باز بوده و امکان برگزاری دارند، بلامانع است.

در ایام نوروز عکسبرداری و فیلمبرداری بازدیدکنندگان با تلفن همراه بلامانع خواهد بود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر