در سالگرد حادثه پلاسکو؛ ناگفته‌ها و خطر ساختمان‌های مشابه

پنج سال از حادثه دلخراش ۳۰ دی ۱۳۹۵ می‌گذرد. امروز در سالگرد حادثه پلاسکو و بزرگداشت آتش‌نشانان، به ناگفته‌های این حادثه و تاکید بر زنگ خطر ساختمان‌های مشابه پلاسکو می‌پردازیم.

در سالگرد حادثه پلاسکو؛ ناگفته‌ها و خطر ساختمان‌های مشابه

اخطار ساختمان‌های ناایمن در سالگرد حادثه پلاسکو

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران، در سالگرد حادثه پلاسکو ضمن بزرگداشت یاد و خاطره ۱۶ آتش‌نشان فداکار و ۶ شهروند جانباخته، گفت:

«کاش می‌توانستم اضافه کنم که بروز این واقعه ناگوار آغازی شد بر پایان وقوع حوادثی از این دست. اما با گذشت ۵ سال به‌رغم مشخص بودن عوامل مؤثر در این اتفاق و وجود نمونه‌های مشابه بسیار در شهر تهران، همچنان بسیاری از موارد ناایمنی که منجر به فاجعه پلاسکو شد، باقی است.»

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: «چه چیزی باعث می‌شود که در فاصله بین دو فاجعه مانند حادثه پلاسکو و حادثه انفجار در ساختمان کلینیک سینا مهر شمیران، تنها به تهیه گزارش و صحبت بسنده شود و در عمل وضعیت امروز از نظر ایمنی با پیش از آتش‌سوزی و ویرانی پلاسکو تفاوت معناداری نداشته باشد؟»

بابایی مهمترین دلایل به نتیجه نرسیدن طرح‌های پیشگیرانه ایمن‌سازی ساختمان‌ها در برابر حریق را، موارد زیر دانست:

  • ضعف قوانین الزام آور خصوصا بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها به دلیل قدمت بالا و عدم سازگاری با توسعه و گسترش شهر تهران و به تبع آن پیچیدگی مخاطرات و حوادث
  • عدم الزام قانونی برای مالکین جهت ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن
  • کم توجهی و ضعف در اجرای مقررات ملی ساختمان به ویژه مبحث ۲۲
  • ضعف قانونی به استناد بند ز ماده سی و هفتم قانون نظام صنفی
  • ضعف در الزامات ماده هشتاد و پنجم (۸۵) و صد و پنجم (۱۰۵) قانون کار
  • استفاده و بهره برداری از اماکن و ساختمان‌ها قبل از ایمن‌سازی و صدور تاییدیه ایمنی و آتش‌نشانی
  • استنکاف از بازدید کارشناسان توسط مالکین و ذی‌نفعان
  • تصمیم سازی مدیران و مسئولان ذیربط در خصوص مساله بعضا بر اساس ملاحظات امنیتی و اجتماعی
  • عادی‌انگاری در بهره‌برداری از انواع سازه‌های تجاری، اداری، درمانی، خارج از کاربری‌های مصوب و چارچوب‌های قانونی
  • مغفول ماندن جایگاه ایمنی در باور و اولویت‌های شهروندان و عدم مطالبه‌گری آنها به دلیل ضعف در فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران با برشمردن این مشکلات، خواستار اصلاح و بازنگری در قوانین و اسناد فرادست و فرآیندها، همچنین همکاری همه‌جانبه دستگاه‌های مرتبط، به‌ویژه همراهی دستگاه قضایی در راستای ارتقا وضعیت ایمنی ساختمان‌ها و فضاهای عمومی شهری شد.

ناگفته‌های حادثه پلاسکو برای اولین بار

در ادامه شما می‌توانید ناگفته‌هایی از ریزش ساختمان پلاسکو را در سالروز این حادثه، از زبان «ناصر امانی» معاون برنامه‌ریزی و شورای شهردار وقت تهران یعنی محمدباقر قالیباف، بشنوید.

ساختمان قدیمی پلاسکو پیش‌از ظهر روز ۳۰ دی ماه سال ۹۵ به دلیل آتش‌سوزی گسترده در برابر چشمان ناباور شهروندان فروریخت و باعث مرگ دلخراش ۱۶ آتش‌نشان فداکار و ۶ شهروند شد. این حادثه تلخ همچنین ۲۳۵ مصدوم و بیشتر از ۱۵۰۰ میلیاردتومان خسارت مالی در پی داشت.

امروز ساختمان جدید پلاسکو ۱۴۰۰ با استانداردهای به‌روز احداث و ایمنی کامل در برابر حریق، در ۲۰ طبقه ساخته شده و آماده بهره‌برداری است. اما آیا برای ساختمان‌های دیگر که همچنان ممکن است دچار فاجعه‌ای همچون پلاسکو و کلینیک سینا شوند، تدبیری اندیشیده می‌شود؟

همچنین بخوانید: گوگل، پلاسکو را به فراموشی سپرد!

منابع: مهر، همشهری

حجم ویدیو: 45.84M | مدت زمان ویدیو: 00:05:05 | دانلود ویدیو
ارسال نظر