انتقال داده ماهواره استارلینک با سرعت نزدیک به سرعت نور!

ایلان ماسک طی ادعایی جدید گفت: سرعت انتقال داده استارلینک می‌تواند به سرعتی نزدیک به سرعت نور یعنی بیش از ۲۹۰ هزار کیلومتر در ثانیه برسد.

انتقال داده ماهواره استارلینک با سرعت نزدیک به سرعت نور!

سرویس ماهواره‌ای Starlink برای تامین اینترنت پرسرعت در سراسر دنیا راه‌اندازی شده است. هم‌اکنون استارلینک با کاربران محدود در مرحله آزمایشی قرار دارد و خیلی سریع پیش می‌رود.

این سرویس می‌تواند تضمین کننده‌ی دسترسی به اینترنت پرسرعت در مناطق دورافتاده باشد؛ هر چند که فعلا سرعت آن در حد انتظار نیست. مدیرعامل اسپیس ایکس اما نوید استفاده از تجهیزات لیزری را برای افزایش سرعت انتقال داده استارلینک داده است.

فعلا شبکه استارلینک به دیش، ماهواره و ایستگاه‌های زمینی متکی است. ولی به گفته‌ی ایلان ماسک، کمپانی SpaceX قصد دارد با استفاده از ماهواره‌های مجهز به لیزر، خود را از شر ایستگاه‌های زمینی خلاص کند. زیرا ارتباط این ایستگاه‌ها با ماهواره‌ها زمان زیادی می‌گیرد و همین امر، سرعت انتقال داده استارلینک را پایین می‌آورد.

ایلان ماسک انتظار دارد با استفاده از تجهیزات لیزری، داده‌ها تا ۴۰ درصد سریع‌تر از فناوری فیبر نوری منتقل شوند. این یعنی دستیابی به سرعت سرسام‌آور بدون لمس زمین!

ادعای ایلان ماسک درباره سرعت استارلینک

بر مبنای این ادعا و با توجه به سرعت فعلی فیبر نوری، سرعت انتقال داده استارلینک به بیش از ۲۹۰ هزار کیلومتر در ثانیه خواهد رسید که ۹۷ درصد سرعت نور در خلاء است.

پیشرفت پرشتاب اسپیس ایکس در این حوزه، چنین ادعایی را باورپذیر جلوه می‌دهد. این کمپانی همچنین قصد افزایش ظرفیت انتقال داده، کاهش تاخیر به ۵۰ میلی‌ثانیه و تقویت پوشش‌دهی در مناطق قطبی را با استفاده از نسل دوم ماهواره‌های خود دارد.

اسپیس ایکس در تکاپو برای فرستادن بیش از ۱۲۰۰ ماهواره استارلینک به مدار در چند ماه آینده است؛ اما شاید در این مسیر با چالش‌هایی نیز مواجه باشد: از جمله کمبود سوخت راکت و کند بودن روند ساخت ماهواره!

پیشنهاد کلیک: تماشا کنید | نحوه نصب اینترنت استارلینک

منبع: گجت نیوز

ارسال نظر