اتریوم طی 2 روز 36 درصد از سکه‌های صادر شده را سوزاند!

با نگاهی سطحی، به نظر می‌رسد EIP-1559 به طور مؤثر کار می‌کند، اما نگاه دقیق‌تر به اعداد چیز دیگری را نشان می‌دهد.

اتریوم طی 2 روز 36 درصد از سکه‌های صادر شده را سوزاند!

اتریوم در 2 روز 36 درصد از سکه‌های صادر شده را سوزانده است!

از زمان فعال‌شدن پیشنهاد بهبود اتریوم 1559، این شبکه بیش از 5،000 اتر به ارزش 14 میلیون دلار از گردش خارج کرده یا "سوزانده" است. این مقدار برابر 36 درصد از کل سکه‌های صادر شده در همین مدت‌زمان است.

نمودار نسبت اتر صادر شده به اتر سوزانده شده نمودار نسبت اتر صادر شده به اتر سوزانده شده

میانگین هزینه‌ها در شبکه اتریوم از زمان ارتقا روز پنجشنبه در ساعت 12:33 به‌وقت لندن، اندکی افزایش‌یافته است و از 0.003 اتر به 0.005 اتر رسیده است. علاوه بر این، اندازه بلاک‌ها که در اتریوم به واحد گس (Gas) اندازه‌گیری می‌شوند، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد به سمت هدف 15 میلیون گس حرکت می‌کند.

در نگاه اول‌، به نظر می‌رسد EIP-1559 به طور مؤثر کار می‌کند و هزینه‌ها را سوزانده و فضای بلاک را در اتریوم به‌صورت پویا قیمت‌گذاری می‌کند تا اندازه بلاک‌ها به طور متوسط ​​به یک هدف سالم برسد. بااین‌حال، با بررسی دقیق‌تر، شواهدی وجود دارد که EIP-1559 ممکن است در هدف اصلی خود برای قابل‌پیش‌بینی‌تر کردن هزینه‌ها در شبکه برای کاربران موفق نبوده است.

بی‌ثباتی اندازه بلاک

تحت EIP-1559 ، بلاک‌های استخراج شده در اتریوم بین 100 درصد پر و خالی نوسان چشمگیری دارند. به گفته تیم بیکو، رئیس جلسه هفتگی توسعه دهندگان هسته اصلی اتریوم، دلیل این امر این است که مجموعه تراکنش‌های واجد شرایط برای وارد شدن در یک بلاک، بسته به حداقل هزینه یا "هزینه پایه" مشخص می‌شود.

نمودار میزان استفاده از بلاک‌‎ها در شبکه اتریوم نمودار میزان استفاده از بلاک‌‎ها در شبکه اتریوم

بیکو در مصاحبه‌ای گفت: «تصور کنید بلاکی دارید که به دلیل پر بودن هزینه پایه را افزایش می‌دهد. ممکن است تا زمانی که بلاک بعدی ظاهر شود، تراکنش‌های جدید زیادی وجود نداشته باشند که مایل به پرداخت این قیمت بالاتر باشند.»

کاربری با نام مستعار "Face Shaver" این را «سوءرفتار مشوق‌ها» نامید که می‌تواند منجر به تعدادی از مشکلات شود که مهم‌ترین آن‌ها غیرقابل‌پیش‌بینی بودن هزینه و ثبات برای کاربر عادی است.

Face Shaver گفت: «برای کاربران عادی پیش‌بینی این که هزینه در یک یا دو دقیقه آینده چقدر خواهد بود دشوار است. اگر شما در حال تلاش برای ورود هستید، چه در این بلوک و چه در بلوک بعدی، بیشترین [هزینه] بی‌ثباتی که با آن روبرو هستید یک‌هشتم هزینه پایه فعلی است، اما اگر کاربر معمولی را فردی حساس به قیمت می‌دانید، او مایل خواهد بود یک یا حتی سه دقیقه منتظر بماند تا تراکنش انجام شود. سپس باید در نظر بگیرید که در سه دقیقه آینده چه اتفاقی می‌افتد.»

به گفته Face Shaver و بیکو، پیش‌بینی اینکه هزینه بهینه تراکنش اتریوم در سه دقیقه یا فراتر چقدر خواهد بود، همانند پس از این ارتقا نیز مانند پیش از آن دشوار است. در حال حاضر EIP-1559 به قیمت‌گذاری تراکنش‌ها برای کاربران کمک می‌کند‌، اما به دلیل پویایی عرضه و تقاضا برای فضای بلوک، آن‌ها را در پیش‌بینی هزینه‌ها در لحظه‌های یاری نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: ارتقای Eth2 به پیشی گرفتن اتریوم از بیت کوین کمک می‌کند

ارسال نظر