وزیر اطلاعات دولت رئیسی کیست؟ | بیوگرافی و سوابق سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات دولت سیزدهم

با رأی اعتماد حداکثری نمایندگان مجلس به کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی، حالا سید اسماعیل خطیب رسمأ به عنوان وزیر اطلاعات دولت جدید انتخاب شده است. اما وزیر این وزارتخانه مهم کیست و چه سوابقی دارد؟

وزیر اطلاعات دولت رئیسی کیست؟ | بیوگرافی و سوابق سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات دولت سیزدهم

سید اسماعیل خطیب کیست؟

سید اسماعیل خطیب متولد سال 1340 و 60 ساله است. او حالا جایگزین سید محمود علوی (وزیر اطلاعات دولت دوازدهم) می‌شود. حضور در درس خارج فقه آیت‌الله خامنه‌ای و نیز شاگردی افرادی چون فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی و مجتبی تهرانی از جمله سوابق علمی او محسوب می‌شود.

از جمله سوابق سیاسی او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حضور و فعالیت در اطلاعات عملیات سپاه از سال ۱۳۵۹
  • فعالیت در وزارت اطلاعات
  • ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه
  • رئیس حراست آستان قدس رضوی
  • مدیرکل اطلاعات قم

بیشتر بخوانید: رئیس جدید بانک مرکزی کیست؟ | بیوگرافی و سوابق علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی دولت سیزدهم

او با 222 رأی موافق، 48 رأی مخالف و 17 رأی ممتنع از نمایندگان خانه ملت رأی اعتماد گرفت.

خطیب در جلسه رأی اعتمادش چه گفت؟

خطیب در جمع مجلسی‌ها با تشکر از رئیس‌جمهور برای انتخاب و معرفی او به مجلس اظهار کرد: «شرایط کشور و شرایط امنیتی منطقه و مقوله امنیت ملی، منظومه درهم‌تنیده‌ای است که به طور شتابان همواره در حال تغییر در پدیده‌ها و عرصه‌های متنوع و متکثر موضوعات امنیتی و راهبردی است. وزارت اطلاعات باید با تولید اطلاعات و دقت نظر در تأمین شئون متنوع امنیتی و هوشیاری در دیده‌بانی و مرزبانی، لایه‌های مختلف و ابعاد گوناگون امنیتی را در مقیاس ملی، فراملی و منطقه‌ای شناسایی کند و لازمه این بالندگی تحولی است که پویایی، پیشگامی و هوشمندی مستمر در تشکیلات پنهان اطلاعاتی کشور را می‌طلبد.»

وی با اشاره به اتفاقات رخ داده در افغانستان (حمله طالبان و سقوط کابل) هم تأکید کرد: «اتفاقات افغانستان و سردرگمی آشفته غرب در رویارویی با قدرت‌های نوظهور آسیا بیانگر این واقعیت مهم است که این روند به یمن بیداری اسلامی و خیزش نهضت‌ها و جنبش‌های مردمی و اسلامی در کشورهای منطقه، برگرفته از اندیشه راهبردی و ارزش‌های اساسی انقلاب اسلامی در حال گسترش است و بدان معناست که شیطان بزرگ و نوکرها و مزدوران وابسته به آن، به شیطنت و فتنه‌انگیزی در این منطقه و طراحی و پیاده‌سازی برنامه‌ها و توطئه‌های رنگارنگ خود تداوم می‌بخشند.»

ارسال نظر