شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات سال 99 به تفکیک استان‌ها

وزارت ارتباطات شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات سال 99 را به تفکیک استان‌های کشور اعلام کرد. بر این اساس استان تهران در صدر و استان‌های لرستان، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان در رتبه‌های آخر قرار دارند.

شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات سال 99 به تفکیک استان‌ها

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، آخرین وضعیت شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات (IDI) را در کشور اعلام کرد که بر اساس آن میانگین شاخص کل کشور ۷.۰۶ است.

شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات چیست؟

شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات (IDI) با هدف سنجش سطح تکامل توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در طول زمان در کشورها و مقایسه وضعیت آن‌ها با سایر کشورها، سنجش پیشرفت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای توسعه‌ یافته و در حال توسعه، اندازه‌گیری شکاف دیجیتالی بین کشورها و نشان دادن ظرفیت بالقوه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به ‌منظور ارتقای رشد و توسعه در سطح بین‌الملل منتشر می‌شود.

الگوی شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۲۰۰۸ توسط اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) ارائه و برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ محاسبه شد. مقدار عددی این شاخص بین صفر تا ۱۰ در نظر گرفته شده و افزایش مقدار شاخص نشانگر توسعه بیشتر ICT در کشورهاست. این شاخص مرکب از سه زیرشاخص دسترسی، استفاده و مهارت و هریک از زیرشاخص‌ها ترکیبی از نماگرهاست.

آخرین گزارش بین‌المللی این شاخص در سال ۲۰۱۷ منتشر شده و اتحادیه جهانی مخابرات ویرایش جدیدی برای این شاخص ارائه کرده که تاکنون بر اساس این الگوی جدید محاسبه‌ای انجام نشده است.

در ایران نیز سازمان فناوری اطلاعات ایران با بومی‌سازی شاخص، فوق وضعیت استان‌های کشور در شاخص IDI را به عنوان معیاری برای سنجش سطح ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور تسهیل فرآیند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مناسب و جامع محاسبه و رتبه‌بندی کرده است. اطلاعات حاصل در درگاه جامعه اطلاعاتی ایران به آدرس mis.ito.gov.ir منتشر و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

انتشار این اطلاعات و تعیین سطح توسعه‌یافتگی، در استان‌ها این امکان را به مدیران ارشد و سیاست‌گذاران می‌دهد تا با در نظر گرفتن شرایط فعلی هر استان برنامه‌ریزی و اقدام و در راستای سیاست متوازن‌سازی توسعه ICT در کشور اقدام کنند.

تهران در صدر، سمنان و یزد و البرز در رتبه‌های بعدی

بر اساس محاسبات انجام شده در پایان سال ۱۳۹۹، استان تهران با دارا بودن مقدار ۸.۱۸ رتبه نخست شاخص IDI را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. پس از آن استان‌های سمنان، یزد و البرز به ترتیب با امتیازهای ۷.۸۲، ۷.۷۷ و ۷.۶۹ در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

استان‌های لرستان، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان به ترتیب با امتیاز ۶.۱۶، ۶.۲۱ و ۵.۲۸ رتبه های آخر را دارند. میانگین شاخص در کل کشور برابر ۷.۰۶ است.

این داده‌ها نشان می‌دهد که ۱۹ استان کمتر از میانگین کشوری هستند.

ارسال نظر