شارژ بی سیم دستگاه های الکترونیکی به کمک بدن انسان!

رسانه کلیک - محققان دانشگاه سنگاپور به دنبال راهی هستند تا از بدن انسان به عنوان واسطی برای شارژ بی سیم دستگاه های الکترونیکی استفاده کنند.

شارژ بی سیم دستگاه های الکترونیکی به کمک بدن انسان!

تکنولوژی شارژ بی سیم عموما برای اسمارت فون، ساعت هوشمند و هدفون طراحی شده است. برای استفاده از این قابلیت باید قطعات ریز و درشتی را درون گجت نصب کرد. سپس آن را روی مت یا داخل محفظه قرار داد و برای چند ساعت از آن استفاده نکرد.

کمپانی‌های بسیاری همچون شیائومی، اوپو و موتورولا در حال اضافه کردن تکنولوژی شارژ بی سیم به محصولات خود هستند. اما دانشمندان سنگاپوری روش جدید را برای انجام این کار اتخاذ کرده‌اند که برای انتقال شارژ از دستگاهی به دستگاه دیگر از بدن خود انسان کمک می‌گیرد. به عنوان مثال کاربر می‌تواند شارژ اسمارت واچ خود را به گوشی انتقال دهد و بالعکس.

تکنولوژی جدید ممکن است در نگاه اول مانند سکانس‌های فیلم علمی-تخیلی به نظر برسد اما محققین دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) یافته‌های خود را در ژورنال Natural Electronics منتشر کرده و بسیار به آن امیدوار هستند.

این راهکار اساسا برای رفع مشکلات ناشی از موانع انسانی حین فرایند شارژ بی سیم مطرح شده است. سیستم جدید به جای ارسال پرتوهای انرژی محیط پیرامون کاربر، او را به یکی از اجزای دخیل در فرایند تبدیل می‌کند.

ابتدا یک فرستنده روی منبع تغذیه (مثلا اسمارت واچ) قرار می‌گیرد. سپس سیستم به واسطه بدن انسان انرژی را مهار کرده و از آن برای شارژ بی سیم دستگاه های الکترونیکی نزدیک کاربر که مجهز به گیرنده هستند استفاده می‌کند. تراشه‌های کوچکی در فرستنده و گیرنده به کار گذاشته شده‌اند که فرایند انتقال را ممکن می‌سازند.

محققان NUS همچنین در حال بررسی هستند تا بدانند آیا بدن انسان قابلیت جمع‌آوری انرژی‌های ساطع شده در محیط را دارد یا خیر. آیا روزی می‌رسد که انسان به کمک انرژی الکترومغناطیسی لپ‌تاپ و سایر قطعات الکترونیکی که مدام با آن‌ها سر و کار دارد، قادر به تأمین انرژی لازم برای شارژ بی سیم گوشی، اسمارت فون و غیره باشد؟

ارسال نظر