شبکه‌های اجتماعی و گوگل چگونه قیمت ارزهای دیجیتال را جابه‌جا می‌کنند؟

علاوه بر تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال، تجزیه‌وتحلیل توییتر و داده‌های گوگل از دیگر راه‌هایی هستند که معامله‌گران با آن‌ها روندهای نوظهور در اکوسیستم ارزهای دیجیتال را نظارت و بررسی می‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی و گوگل چگونه قیمت ارزهای دیجیتال را جابه‌جا می‌کنند؟

روندهای اجتماعی در دنیای ارزهای دیجیتال

یک جمله رایج در دنیای سرمایه‌گذاری این است: «روند دوست شماست»، عبارتی که به این ایده اشاره دارد، اکثر اوقات با پیروی از روند حاکم بر بازار، نتایج مثبتی ایجاد می‌کند.

برخی از معیارهای متداول مورداستفاده برای شناسایی روند بازار تجزیه‌وتحلیل تکنیکال، تجزیه‌وتحلیل بنیادی یا فاندمنتال و معیارهای رسانه اجتماعی است.

تجزیه‌وتحلیل تکنیکال مطالعه نمودارهای قیمت برای تعیین فرصت‌ها است. تجزیه‌وتحلیل اساسی نیز شامل بررسی عوامل اقتصادی و فناورانه اساسی یک پروژه است و معیارهای رسانه‌های اجتماعی به یک سرمایه‌گذار کمک می‌کند تا به نبض آنچه که عموم مردم بر آن تمرکز دارند، گوش دهد.

یکی از معیارهای مشهور که معامله‌گران ارزهای دیجیتال از آن برای شناسایی الگوهای در حال ظهور استفاده می‌کنند، ترندهای گوگل (Google Trends) است، محصولی که محبوبیت جستجوهای انجام شده از طریق موتور جستجوی گوگل را تجزیه‌وتحلیل می‌کند. با استفاده از ترندهای گوگل، کاربران می‌توانند داده‌ها را در نمودارهای ساده خطی، همراه با تفکیک منطقه جغرافیایی مشاهده کنند.

نمودار ترندهای گوگل برای «بیت کوین» چندین جهش شدید در جستجوها را در سال گذشته به‌ویژه در اوایل ژانویه، اواخر فوریه، اواسط آوریل و دوباره در اواسط ماه مه، نشان می‌دهد.ترندهای گوگل بیت کوین

نگاهی به نمودار قیمت بیت کوین نشان می‌دهد که هر یک از جهش‌ها در تعداد جستجوهای گوگل، با افزایش قیمت بیت کوین هم‌زمان شده است و نشان می‌دهد که تعداد جستجوها در واقع می‌تواند بینشی را در زمینه شناسایی روندهایی که می‌توانند قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار دهند، ارائه دهد.

نمودار یک روزه قیمت بیت کوین

همین رویکرد را می‌توان برای آلت کوین‌ها و توکن‌های محصولات مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) نیز به کار برد. بیایید بررسی کنیم که تحلیل اجتماعی پیش از ظهور توکن‌های محبوب مربوط به NFT و دیفای مانند ماتیک پولیگان، چه بود.

علاقه به دیفای در دو موج ایجاد شد

دیفای داغ‌ترین بخش بازار ارزهای دیجیتال در ابتدای سال 2021 بود و به نظر می‌رسید روزی نمی‌گذشت بدون آنکه پروتکل جدیدی برای وام یا فارمینگ به 1 میلیارد دلار ارزش قفل شده نرسد.

داده‌های CoinGecko نشان می‌دهد که کل ارزش بازار 100 توکن برتر دیفای از اواسط ژانویه به‌سرعت درحال‌رشد بود و سرانجام، پیش از فروش همگانی بازار ارزهای دیجیتال و ریزش قیمت‌ها، این رقم در اواسط ماه مه به اوج خود رسید.ارزش بازار توکن‌های دیفای

جستجوی «DeFi» در ترندهای گوگل نمودار زیر را ایجاد می‌کند که در واقع هم‌زمان با افزایش ارزش بازار توکن‌های دیفای، جهشی را در تعداد جستجوها نشان می‌دهد.

تعداد جستجوهای «NFT» در اواخر فوریه منفجر شد!

ظهور توکن‌های غیر قابل معاوضه، یا NFT ها، در فوریه و مارس توجه جهانیان را به خود جلب کرد زیرا افراد مشهور مانند راب گرونکوفسکی، پیشکسوت فوتبال آمریکایی و جک دورسی، مدیرعامل توییتر وارد عمل شدند و مزایده‌های بزرگی مانند Sotheby's را راه‌اندازی کردند. جالب است بدانید که NFT اخیر CryptoPunk #7523 به قیمت 11.8 میلیون دلار فروخته شد!نمودار قیمت توکن‌های NFT

برخی از بزرگ‌ترین سودهای ماهانه پروژه‌های NFT شامل 443 درصد افزایش قیمت THETA بین 1 تا 21 مارس، 530 درصد افزایش قیمت Axie Infinity Shards (AXS) از 23 فوریه تا 15 مارس و رشد 3،690 درصد چیلیز (CHZ) از 13 فوریه تا 13 مارس بود!

این افزایش قیمت‌ها نیز هم‌زمان با افزایش تعداد جستجوهای مربوط به NFT در ترندهای گوگل بود.ترندهای گوگل NFT

درحالی‌که به طور گسترده‌ای گزارش شده بود که NFT‌ ها توجه را از دیفای گرفتند و به خود جلب کردند، هنگام ترکیب نمودارهای جستجوهای دیفای و NFT، شواهد این چرخش را می‌توان مشاهده کرد. همان‌طور که در زیر نشان‌داده‌ شده است، به دنبال کاهش تعداد جستجوهای DeFi، افزایش ناگهانی و گسترده‌ای در جستجوی NFT وجود دارد.ترندهای دیفای در مقایسه با NFT

میزان جستجوهای NFT نیز به طور قابل‌توجهی بیشتر از دیفای بود که به این موضوع اشاره دارد توکن‌های غیر قابل معاوضه ممکن است یک مسیر مطلوب برای تشویق به‌کارگیری گسترده ارزهای دیجیتال باشند.

با نگاهی به چارچوب زمانی اواخر فوریه تا اوایل مارس در نمودارهای قیمت، تقریبا هم‌زمان با افزایش قیمت توکن‌های NFT، افت قیمت توکن‌های دیفای مشاهده می‌شود که نشان‌دهنده چرخش از دیفای و روی‌آوردن به NFTها است.

هر دو نمودار افزایش تمایل را در جستجوها نشان می‌دهند که با افزایش قیمت در توکن‌های دیفای و NFT مرتبط مطابقت دارد و همچنین آنها می‌توانند تمایل کمتری را که با کاهش قیمت در ژوئن و جولای مشاهده می‌شود، نیز توجیه کنند.

توییتر نیز منبع بسیار مهمی است

توییتر نیز منبع خوبی برای به‌دست‌آوردن بینش در مورد علاقه‌مندی‌های سرمایه‌گذاران خرده است و تجزیه‌وتحلیل تعداد موارد ذکر شده در توییتر می‌تواند به شما کمک کند تا پروژه‌هایی را که امکان تغییر قیمت در آینده را دارند، شناسایی کنید.

در سال 2021، پالیگان (Polygon) به‌عنوان یکی از امیدوارکننده‌ترین راه‌حل‌های لایه دو برای شبکه اتریوم ظهور پیدا کرد و هم‌زمان با افزایش 700 درصدی قیمت توکن MATIC بومی آن، از 0.33 دلار در 26 آوریل به بالاترین قیمت 2.68 دلاری خود در 18 ماه مه، تعداد دفعات بیان شدن آن نیز در رسانه‌های اجتماعی رشد بسیار زیادی داشت.نمودار قیمت و تعداد توییت‌های ماتیک

همان‌طور که در نمودار بالا مشاهده می‌شود، داده‌های TheTIE نشان می‌دهد که بیشتر جهش‌های بزرگ قیمت MATIC هم‌زمان با افزایش حجم توییت‌های حاوی کلمه کلیدی «MATIC» است.

ترندهای گوگل نیز در این بازه زمانی افزایش جستجوی «Polygon» را نشان می‌دهند که افزایش اولیه آن مربوطهفته 25 آوریل تا 1 مه بود.ترندهای گوگل پالیگان

درحالی‌که بسیاری از تحلیل‌گران و ناظران روند ترجیح می‌دهند برای حفظ روند توسعه از تجزیه‌وتحلیل‌های فنی و بنیادی استفاده کنند، مهم است به یاد داشته باشیم که پروژه‌های ارزهای دیجیتال بدون افراد درگیر در شبکه هیچ ارزشی ندارد.

این بدان معناست که همیشه می‌توان در تحلیل اطلاعات و اطلاعیه‌هایی که توجه مردم را جلب کرده و مشارکت عمومی را آغاز می‌کنند، بینش‌های ارزشمندی یافت.

ارسال نظر