شب یلدا از جنس رسانه کلیک

رسانه کلیک - یلدای باستانی ایرانیان بار دیگر از راه رسید و تیم کلیک را گرد هم آورد تا با هم به استقبال شب یلدا رفته و به جشن بنشینیم.

شب یلدا از جنس رسانه کلیک

گرچه برخی به اشتباه بر این گمان اند که مراسم شب چله برای رفع تیرگی و نحس بودن بلندترین شب سال برگزار می‌شود، اما جالب است بدانیم که در باور‌های کهن ایرانی هیچ روز و شبی، نحس و بد یوم شناخته نمی‌شده است. بلکه در واقع، جشن شب چله، همچون بسیاری از آیین‌های ایرانی، ریشه در رویدادی کیهانی دارد.

آغاز بازگشت خورشید به سوی شمال شرقی و افزایش طول روز، در اندیشه و باور‌های مردم باستان به عنوان زمان زایش یا تولد دیگر باره خورشید دانسته می‌شد و آن را گرامی و فرخنده می‌داشتند. بدین ترتیب «یلدا» یک کلمه سریانی به معنی «میلاد» و «تولد» است که آن را به معنای تولد خورشید در نظر می‌گرفتند.

افسانه شب یلدا

اگر مادر بزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها بتوانند در طولانی‌ترین شب سال برای نوه‌ها قصه بگویند، این شب را خاطره انگیزتر و جالب‌تر می‌کنند. همانطور که گفته شد، پیشینیان ما معتقد بودند که شب یلدای ایرانی، شبی است که خورشید از نو زاده می‌شود.

یلدا در افسانه‌ها و اسطوره‌های ایرانی حدیث میلاد عشق است که هر سال در «خرم روز» مکرر می‌شود. افسانه‌ای وجود دارد که می‌گوید ماه عاشق و دلداده خورشید است و این هردو، سر بر کار خود دارند یعنی زمان کار ماه، شب است، اما خورشید روز‌ها بر می‌آید! ماه بر آن است که سحرگاه، راه بر خورشید ببندد و با او در آمیزد، اما همیشه در خواب می‌ماند و روز فرا می‌رسد؛ که البته ماه را در آن راهی نیست.

سرانجام ماه تدبیری می‌اندیشد و ستاره‌ای را اجیر می‌کند، ستاره‌ای که اگر به آسمان نگاه کنی همیشه کنار ماه قرار دارد و عاقبت نیمه شبی ستاره، ماه را بیدار می‌کند و خبر نزدیک شدن خورشید را به او می‌دهد. ماه به استقبال خورشید می‌رود و راز دل می‌گوید و دلبری می‌کند و خورشید را از رفتن باز می‌دارد.

شب یلدا در رسانه کلیک

شب یلدا در رسانه کلیک

به رسم همیشگی در این شب مبارک دور هم جمع شدیم و به نیابت از تمام مخاطبان کلیک این شب را به جشن نشستیم. سعی کردیم گل گفته و گل بشنویم و بهترین آرزوها را برای هم داشته باشیم.

امیدواریم در این شب عزیز همه شما عزیزان در کنار کسانی که دوستشان دارید بوده و آرامش و عشق و شادی را چاشنی شب یلدای خود کنید. در کنار حافظ خوانی شب یلدا، ما کلیکی ها را فراموش نکرده و برایمان آرزوهای زیبا داشته باشید.

یلداتون گرم و پر از عشق و مهربانی؛ یلدا مبارک

ارسال نظر