شماره تلفن کاربران فیسبوک در تلگرام به فروش گذاشته شد

رسانه کلیک - در کنار مشکلات امنیتی پیش آمده در فیسبوک، به تازگی فردی به دیتابیس کامل شماره تلفن کاربران فیسبوک دسترسی پیدا کرده و آن ها را در تلگرام به فروش گذاشته است!

شماره تلفن کاربران فیسبوک در تلگرام به فروش گذاشته شد

اینطور که معلوم است، مشکلات امنیتی فیسبوک تمامی ندارد. به گزارش یکی از خبرگزاری های مشهور، اخیراً فردی توانسته است تا به پایگاه داده اصلی شماره تلفن کاربران فیسبوک دسترسی پیدا کرده و اقدام به فروش آنها در یک ربات تلگرامی کند. محقق امنیتی آقای آلون گال در خصوص این آسیب پذیری ادعا کرده که فرد کنترل کننده ربات تلگرامی فروش شماره تلفن ها، به شماره تلفن ۵۳۳ میلیون نفر دسترسی دارد. این مشکل به مشکلات امنیتی پیش آمده فیسبوک در سال ۲۰۱۹ مربوط می شود.

البته دسترسی به اطلاعات کاربران و پایگاه های داده بزرگ، به مهارت بسیاری در امر نفوذ به سیستم ها احتیاج دارد و هر کسی از عهده آن بر نمی آید. این کار به نوعی مستلزم وجود تعامل بین مالک پایگاه داده و شخصی است که قصد دارد اطلاعات را از آن خارج کند. چرا که صاحبان پایگاه داده ها هرگز همه داده های مهم و ارزشمند را در اختیار شخص دیگری قرار نمی دهند.

ساخت بات تلگرامی بهترین راه برای فروش شماره کاربران فیس بوک به شمار می آید، زیرا امکان انجام دو کار را به طور همزمان برای فرد میسر می سازد. اگر خریدار، آی دی فرد مورد نظر را داشته و به ربات بدهد، این بات می‌ تواند شماره آن فرد را در دسترس خریدار بگذارد. یا اگر کاربری شماره تلفنی را به بات تحویل دهد، آنگاه شناسه فرد دارنده شماره تلفن برای خریدار ارسال می شود. البته دسترسی به تمام اطلاعات هزینه زیادی را تحمیل می کند. اگر شما فقط دنبال یک شماره تلفن باشید هزینه آن برای شما ۲۰ دلار آب میخورد. البته فروش بصورت فله ای نیز انجام می شود، به طوری که خریدار در ازای پرداخت ۵۰۰۰ دلار،ده هزار شماره تلفن مختلف را دریافت می کند.

این ربات تلگرامی از ۱۲ ژانویه سال ۲۰۲۱ کار خود را آغاز کرده است و به داده های ورودی های سال ۲۰۱۹ دسترسی دارد. البته شاید داده ها قدیمی به نظر برسند، اما کاربران اغلب شماره تلفن خود را در فیس بوک تغییر نمی دهند. مشکل به وجود آمده باعث شرمساری این کمپانی شده است. شماره تلفن های به فروش گذاشته شده حتی شامل شماره افرادی می باشد که از رویه اعتبارسنجی دو مرحله ای استفاده کرده اند. در حال حاضر محققان امنیتی این ربات را به تلگرام گزارش کرده اند تا اقدامات لازم برای از کار انداختن آن سریعا انجام شود، اما هنوز ترتیب اثری داده نشده است.

ارسال نظر