صادرات نفت روسیه به بالاترین حد در سال جاری رسید

در هفته اول آوریل، صادرات نفت روسیه به بیشترین میزان از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون رسید؛ البته با مقصدهایی گاه بسیار طولانی به آسیا.

صادرات نفت روسیه به بالاترین حد در سال جاری رسید

افزایش صادرات نفت روسیه به آسیا

به گزارش کلیک به نقل از ایسنا، صادرات نفت روسیه در هفته منتهی به هشتم آوریل، به حدود 4 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین حجم نفتی بود که امسال بنادر روسیه را ترک کرد.

آمار رهگیری نفتکش‌های بلومبرگ نشان می‌دهد در حالی که روسیه بالاترین سطح محموله‌های نفت را از ابتدای امسال تاکنون صادر می‌کند، همه این محموله‌های ردگیری شده، مقصد نهایی ندارند و بسیاری از آن‌ها باید مسیرهای طولانی را از بنادر اروپایی از طریق آفریقای جنوبی به مقصد آسیا طی کنند.

طبق آمار بلومبرگ، صادرات نفت روسیه در مقایسه با دو هفته قبل از این تاریخ بهبود یافته است. شواهد حاکی از آن است که معامله‌گران در تلاش برای رساندن نفت روسی بیشتری به آسیا هستند، زیرا بسیاری از شرکت‌ها و کشورهای اروپایی به تحریم خودخواسته نفت روسیه دست زده‌اند و تمایلی به خرید نفت این کشور ندارند. به عنوان مثال، بازار شمال غربی اروپا برای گرید نفتی اورال روسیه از بین رفته است.

هند و چین، خریداران نفت روسیه

پیش از حمله روسیه به اوکراین، شمال غربی اروپا نفت اورال بیشتری از بنادر پریمورسک و اوست لوگای دریای بالتیک دریافت می‌کرد. بخشی از این محموله‌ها اکنون به سمت آسیا می‌روند که خریدارانی مانند هند و چین همچنان نفت روسیه را خریداری می‌کنند و حتی از تخفیف‌های بی‌سابقه‌ای که نفت روسیه در بازار معاملات نقدی دارد، بهره می‌برند.

سفر از بنادر بالتیک روسیه به آسیا بسیار طولانی‌تر است، اما به نظر می‌رسد بعضی از معامله‌گران و پالایشگاه‌ها به نتیجه رسیده‌اند که تخفیف‌های سنگین ارزش چنین مسافت طولانی را دارند.

خریداران آسیایی همچنان یکی از گریدهای نفتی اصلی روسیه را که از بنادر خاور دور ارسال می‌شود، خریداری می‌کنند و معامله‌گران هفته گذشته به بلومبرگ گفتند محموله‌های نفت سوکول برای بارگیری در ماه مه به مقصد آسیا فروخته شده‌اند.

منابع آگاه به بلومبرگ گفتند: ‌«نفت از پروژه ساخالین ۱ که شرکت آمریکایی اکسون موبیل اعلام کرده است در پی حمله روسیه به اوکراین از آن خارج می‌شود، در معاملات نقدی به کره جنوبی، چین و هند فروخته شده است.»

در این بین، آمار بانک مرکزی روسیه نشان داد مازاد حساب جاری روسیه که معیار مهم تجارت است، تحت تاثیر افزایش قیمت‌های نفت و گاز، در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال میلادی گذشته بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است.

روسیه که به فروش نفت و گاز در سه ماهه اول با بالاترین قیمت چند سال گذشته ادامه داد، شاهد رشد بیش از دو و نیم برابری مازاد حساب جاری خود نسبت به سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ و افزایش آن از ۲۲.۵ میلیارد دلار به ۵۸.۲ میلیارد دلار بود.

درآمدهای روسیه از فروش نفت و گاز در سه ماهه نخست افزایش یافت، در حالی که واردات این کشور در پی خروج شرکت‌های خارجی از روسیه بر سر حمله نظامی مسکو به اوکراین، کاهش پیدا کرد. این امر به رشد چشمگیر مازاد تجارت کالاها و خدمات روسیه منجر شد.

وزارت دارایی روسیه هفته گذشته اعلام کرد روسیه انتظار دارد ماه جاری معادل ۹.۶ میلیارد دلار (۷۹۸.۴ میلیارد روبل) درآمد نفت و گاز بیشتر کسب کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اتحادیه اروپا هفته گذشته اعلام کرد در راستای پنجمین بسته تحریم‌ها علیه روسیه، واردات زغال‌سنگ روسیه را از اوت سال ۲۰۲۲ ممنوع می‌کند. این بلوک در حال حاضر سرگرم بررسی تحریم نفت روسیه است، اما کشورهای عضو هنوز درباره تحریم نفت به توافق نرسیده‌اند.

همچنین جندی پیش رییس جمهوری آمریکا بایدن واردات نفت روسیه به آمریکا را ممنوع کرد . در حال حاضر روسیه تحریمی‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود.

ارسال نظر