صدور مجوز استفاده اضطراری از پادتن ریجنرون برای مقابله با COVID-19

رسانه کلیک – سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مجوز استفاده اضطراری از پادتن شرکت ریجنرون را صادر کرد. این دارو برای موارد خاص ابتلا به COVID-19 به کار می رود.

صدور مجوز استفاده اضطراری از پادتن ریجنرون برای مقابله با COVID-19

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مجوز استفاده اضطراری از آنتی بادی های مونوکلونال آزمایشگاهی شرکت ریجنرون (Rigeneron) که ترکیبی از کاسیریویماب و ایمدویماب است را صادر کرد. این پادتن برای درمان افرادی به کار می رود که هنوز دارای عفونت های خفیف و متوسط کووید 19 بوده اما در معرض ابتلا به عفونت های شدیدتر قرار دارند. شرط سنی لازم برای استفاده از پادتن ریجنرون 12 سال به بالا است؛ با این حال FDA اعلام کرده که کاندیداهای اصلی، افراد بالای 65 سال بوده و مشکلات پزشکی مزمن داشته اند.

آنتی بادی ها یا همان پادتن در واقع پروتئین هایی هستند که توانایی مبارزه سیستم ایمنی در برابر ویروس را تقلید می کنند. داروی شرکت ریجنرون به پروتئین های سنبله ای ویروس کرونا حمله کرده و جلوی اتصال آن ها به سلول را می گیرد. در نتیجه بار ویروسی کلی کاهش می یابد. این شیوه درمان تا حدودی اثربخشی بالایی دارد. در گزارشی اعلام شده که بستری سازی و تخصیص اتاق های اورژانسی افراد شرکت کننده در آزمایش به طور قابل توجهی نسبت به گروه دارونما کمتر بوده است (3 درصد در مقابل 9 درصد).

سازمان غذا و دارو تاکید کرد که صدور این مجوز به معنای موافقت کامل نیست و هنوز محدودیت های بسیاری برای این شیوه درمان وجود دارد. آنتی بادی ها به بهبود بیماران بستری شده کمک چندانی نمی کنند؛ حتی در مواردی مشاهده شده که بیمار به سطح اکسیژن بالا و تهویه هوای قوی نیاز داشته و استفاده از آنتی بادی شرایط کلی او را وخیم تر کرده است. طبق اظهارات FDA، هنگام صدور این مجوز، مقامات همچنان در حال بررسی اثربخشی و امنیت درمان بوده اند. سازمان زمانی مجوز اولیه را صادر کرد که مشخص شد مزایای استفاده از این درمان به مراتب بیشتر از خطرات آن است.

البته نباید نقش سیاست در تصویب پادتن ریجنرون را دست کم گرفت. رییس جمهور ترامپ یکی از نخستین افراد دریافت کننده پادتن بوده و با بهبود خود، به اثبات تاثیر این درمان کمک کرد. با این حال طبق اظهارات FDA، هیچ گزینه مناسب، تایید شده و قابل دسترس دیگری برای کاهش آسیب کووید 19 گزارش نشده است. آنتی بادی های ساخته شده آزمایشی، تا هنگام توزیع گسترده واکسن های مناسب برای مقابله با کویید 19، می توانند در حفظ حیات بیماران کمک کرده و مانع رسیدن وضعیت آن ها به شرایط وخیم شود.

ارسال نظر