کد خبر:1271560
اشتراک گذاری
مرتب‌سازی نظرها براساس:

ضرب‌الاجل ۳روزه رگولاتوری برای جبران محاسبه اشتباه هزینه اینترنت اپراتورها

رسانه کلیک - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: اپراتورهای تلفن همراه مکلف هستند مبالغی را که به اشتباه بابت تماس‌های تصویری پیام‌رسان سروش از مشترکان دریافت کرده‌اند ظرف سه روز آینده به مشترکان باز گردانند.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، «حسین فلاح جوشقانی» افزود: بررسی رگولاتوری نشان می‌دهد به دلیل به روز رسانی نشدن تنظیمات آدرس‌دهی شبکه پیام‌رسان سروش در یکی از اپراتورهای تلفن همراه، اینترنت مصرفی کاربران به طور کامل محاسبه شده بود در حالی که این مبالغ باید به صورت یک سوم بها محاسبه می‌شد.

وی تاکید کرد: کاربران درصورت عدم بازگرداندن مبالغ دریافتی می‌توانند شکایت خود را در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ ثبت کنند و رگولاتوری نیز به طور ویژه این شکایات را بررسی و رسیدگی می‌کند.

به گزارش ایرنا مدتی قبل یکی از کاربران فضای مجازی در توییتر از تمام شدن حجم بسته اینترنت همراه اول خود پس از تماس تصویری در بستر پیام‌رسان بومی سروش خبر داد. وزیر ارتباطات قول داد این تخلف را پیگیری کند. پس از چند روز این مساله در هیات دولت مطرح شد و سخنگوی هیات دولت نیز به پیگیری آن تاکید کرد.

«مجید حقی» معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری نیز در گفت و گو با ایرنا درباره اتفاق رخ داده گفت: تخلفی که یکی از شهروندان درباره اپراتور همراه اول اعلام کرده بود، بررسی شد و همانطور که در توئیت پشتیبانی اعلام شد، این تخلف انجام گرفته است. ما نیز در این خصوص تذکرات لازم را دادیم. قدم بعدی بررسی فنی موضوع است تا رفع مشکلی که اعلام شده برای‌مان محرز شود.

او در خصوص جزییات این اتفاق افزود: مشکلات ناشی از این بود که پیام‌رسان سروش سرویس ویدیو کال را بر اساس پروتکل خاص خود ارائه می‌کند که این پروتکل در اپراتورها شناسایی و بر اساس تعرفه ترجیحی محاسبه نشده است. زمانی که از ترافیک داخلی پیام‌رسان بومی صحبت می‌کنیم تمام پروتکل‌های مربوط به آن نیز باید شامل تعرفه یک سوم حجم اینترنت شوند. این اتفاق در خصوص پیام رسان سروش انجام نشده است.

حقی در پاسخ به این سوال که آیا سیستم ویدیو کال سروش بومی نیست که مشمول تعرفه ترجیحی نشده است، گفت: ویدیو کال و ویس کال یا هر سرویسی که از منشا IP هایی که معرفی شده ارائه شوند، تولید داخلی محاسبه و به محض شناسایی در اپراتور تعرفه ترجیحی برایش در نظر گرفته می‌شود.

سوال مهمی که این‌جا مطرح می‌شود این است که آیا پیام رسان سروش نباید این مساله را به تمامی اپراتورها اطلاع می‌داد تا تعرفه را به درستی محاسبه کنند؟ حقی معتقد است این وظیفه اپراتور است تا هر ترافیکی که از سمت پیام‌رسان می‌آید مشمول تعرفه شود.

وی در ادامه می‌گوید: توصیه ما این است اگر پیام رسان بومی قصد دارد سرویس جدیدی ارائه دهد، هم سازمان تنظیم مقررات و هم اپراتورها را در جیران بگذارد تا کام مشترکین از اتفاقاتی این چنین تلخ نشود.

بهتر است پیش از این که سرویس جدید به فضای بهره برداری عمومی برسد، هماهنگی‌های لازم و اطلاع‌رسانی در این خصوص در همان نقطه صفر به بقیه زنجیره ارائه سرویس ارائه شود. این باعث می شود که مشترکین مشکلاتی نداشته باشند. مشترکین هم بهتر است قبل از استفاده از هر سرویس، درباره محاسبه تعرفه و نوع عملکرد آن تحقیق کنند.

حقی در پایان افزود: اگر مشترکین مشکلاتی شبیه به این مشکل داشتند و حجم اینترنت‌شان به واسطه پیام تصویری به پایان رسیده است، می‌توانند پس از بررسی این اتفاق آن را از طریق سامانه ۱۹۵ به ثبت برسانند تا در اسرع وقت به شکایت‌شان رسیدگی شود و حجم از دست رفته‌شان به حساب آن‌ها باز گردد. این مشکل را به صورت خاص و ویژه و در سریع‌ترین زمان بررسی و حل خواهیم کرد.

نظرها

سر‌خط آخرین خبرها

خبرهای بیشتر
چطور مصرف برق گوشی، لپتاپ، کامپیوتر و تبلت را کاهش دهیم؟
چطور مصرف برق گوشی، لپتاپ، کامپیوتر و تبلت را کاهش دهیم؟

ما نمی توانیم بدون رایانه های رومیزی، لپ تاپ ها و تبلت ها کار کنیم؛ آنها هر...

دستاورد جدید وزارت ارتباطات | ایران به رتبه دوم فیلترینگ در جهان رسید
ایران به رتبه دوم فیلترینگ در جهان رسید

طبق گزاش وبسایت comparietech ایران در رتبه دوم محدودیت‌های اینترنتی قرار دارد. در...

دولت: ضرر کسب و کارهای آنلاین زیان دیده از قطعی اینترنت را جبران می کنیم!

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران از برنامه دولت برای جبران زیان...

جو بایدن: دسترسی ایرانیان به اینترنت را آسان می کنیم

بایدن در نطق جدید خود مدعی شد دسترسی ایرانیان به اینترنت آزاد را آسان خواهند...

کرسی ایران در شورای حکام سازمان جهانی مخابرات از دست رفت

کشورهای عضو شورای حکام اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) امروز برای ترکیب شورای بعدی...

چرا کاربران به پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی ایرانی اعتماد ندارند؟

با فیلتر شدن قطعی اینستاگرام و واتساپ، بسیاری بر این باور بودند که اقبال به...

راه اندازی اینترنت 5g در کیش برای جام جهانی 2022
راه اندازی اینترنت 5g در کیش برای جام جهانی 2022

با توجه به پیش‌بینی میزبانی جزیره کیش از مسافران خارجی در مراسم جام جهانی...

ماجرای هشتگ “الگوریتم اینستاگرام” و کنایه ها به آن چیست؟

این روزها در کنار هشتگ مهسا امینی که از 200 میلیون عبور کرد، هشتگ های جانبی...

مسدودی پورت SSL چه بلایی بر سر سایت ها و اپلیکشن های ایرانی آورده است؟
مسدودی پورت SSL چه بلایی بر سر سایت ها و اپلیکشن های ایرانی آورده است؟

به نظر می رسد دامنه خسارات مالی به واسطه قطعی اینترنت به کسب و کارهای آنلاین...

اسکایپ چطور فیلترینگ در ایران را دور زد؟
اسکایپ چطور فیلترینگ در ایران را دور زد؟

اسکایپ تمام تماس‌ها به شماره‌های ایران را برای کاربران رایگان کرد و با این...