طالبان نورزو را به رسمیت نمی‌شناسد اما جلوی برگزاری آن را نمی‌گیرد

سخنگوی طالبان اعلام کرد نوروز را به رسمیت نمی‌شناسند و از این مراسم تجلیل نمی‌کنند.

طالبان نورزو را به رسمیت نمی‌شناسد اما جلوی برگزاری آن را نمی‌گیرد

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی دولت طالبان گفت که حکومت امارت اسلامی مانع برگزاری مراسم نوروز از سوی مردم نمی‌شود اما حکومت رسما از نوروز تجلیل نخواهد کرد.

مجاهد توضیح داد: هر مراسمی را که در اسلام نیست، ما تجلیل نمی‌کنیم.

مولوی محمد صادق عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان نیز پیش از این در گفتگو با یک رسانه خصوصی گفته بود: «ما در اسلام فقط دو عید داریم: عید خُرد و عید کلان. عید دیگری به نام نوروز در اسلام نیست. عید نوروز مختص به مجوسی‌ها است و ضرورت نمی‌بینم که نوروز را برگزار نماییم.»

برخی از ساکنان شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ خواستار برگزاری جشن رسمی نوروز مانند سال‌های گذشته شده‌اند. شهر مزارشریف هر ساله روز اول حمل/فروردین میزبان هزاران بازدیدکننده از سراسر افغانستان برای جشن‌های نوروزی است.

در برخی روایت‌ها، بلخ را زادگاه جشن باستانی نوروز گفته‌اند.

در دو دهه اخیر، جشن‌های نوروزی در بلخ هر سال باشکوه‌تر برگزار می‌شده است و نوروز تعطیل رسمی بوده‌است

بلخ در آغاز فصل بهار، زودتر سرسبز می‌شود، مردم به میان دشت‌های پر از گل‌های سرخ (شقایق) در اطراف شهر می‌روند و آغاز بهار را تجلیل می‌کنند.

هر سال صبح نوروز در افغانستان با برافراشتن پرچمی موسوم به «جهنده بالا» در صحن مسجد کبود، بارگاهی منسوب به حضرت علی، امام اول شیعیان و خلیفه چهارم صدر اسلام با حضور مقام‌های دولتی و مردم از سراسر کشور آغاز می‌شود.

با این حال نظیف شهرانی، استاد مردم شناسی دانشگاه ایندیانا آمریکا گفته است: «نوروز در افغانستان تجلیل خواهد شد اگر طالبان بخواهند یا نخواهند.»

منابع: اقتصادنیوز، شفقنا

بیشتر بدانید: جشن نوروز در جهان چگونه برگزار می‌شود؟

ارسال نظر