علیرضا فیروزجا در جایگاه دوم شطرنج جهان

علیرضا فیروزجا شطرنج‌باز ایرانی‌الاصل که برای تیم ملی فرانسه بازی می‌کند، موفق شد رکورد مگنس کارلسن را بشکند و به رده دوم رنکینگ جهانی صعود کند.

علیرضا فیروزجا در جایگاه دوم شطرنج جهان

با اینکه در حال حاضر بیش از 1000 استاد بزرگ شطرنج یا گرندمستر در جهان وجود دارند، تنها 14 نفر در تاریخ موفق به کسب ریتینگ بیش از 2800 شده‌اند. علیرضا فیروزجا پس از درخشش فوق‌العاده‌اش در مسابقات تیمی اروپا، پانزدهمین گرندمستر تاریخ با ریتینگ فراتر از 2800 شد.

علیرضا موفق شد تنها در 18 سال و 5 ماهگی این دستاورد فوق‌العاده را کسب کند و رکورد مگنس کارلسن، قهرمان جهان را شکست. کارلسن در 18 سال و 11 ماهگی به این ریتینگ دست‌یافته بود.

این ستاره جهان شطرنج در آخرین مسابقات خود از مجموع 9 بازی، 7 برد و 2 مساوی کسب کرد که امتیاز فوق‌العاده 8 از 9 را برای وی رقم زد.

فیروزجا با پیروزی روز یکشنبه خود مقابل شهریار ممدیاروف آذربایجانی، 33.8 ریتینگ را تنها در یک ماه کسب و به جایگاه دوم جهان صعود کرد.جدول رنکینگ جهانی شطرنج

صعود فوق‌العاده فیروزجا به اوج، یادآور اسطوره‌هایی مانند بابی فیشر، گری کاسپاروف و حتی قهرمان فعلی جهان، مگنس کارلسن است.

این ستاره متولد ایران که حالا برای فدراسیون فرانسه بازی می‌کند، در 14 سالگی به مقام استاد بزرگ دست‌یافت و دو سال بعد در سال 2019 از مرز ریتینگ 2700 گذشت.

تنها 2 سال پس از عبور از ریتینگ 2700، او بازیکن شماره دو جهان است و پس از کسب مقام اول در مسابقات FIDE Chess.com Grand Swiss، برای مسابقات بعدی کاندیداها واجد شرایط شده است. اگر او برنده شود، قهرمان جهان را به چالش خواهد کشید.

ارسال نظر