عوامل جذب پشه‌ها به سوی افراد فاش شد

طبق تحقیقات انجام شده، ژنتیک افراد به اندازه 85 درصد در جذب گزش پشه‌ها نقش دارد. پشه‌ها بوی قربانیانشان را از فاصله تا ۵۰ متر حس می‌کنند.

عوامل جذب پشه‌ها به سوی افراد فاش شد

پشه‌ها برای مکیدن خون، شما را نیش می‌زنند (البته پشه‌های ماده برای ایجاد تخم‌های بارور به خون نیاز دارند و پشه‌های نر نیش نمی‌زنند) و از هر ۱۰ نفر یک نفر جذابیت زیادی برای این پشه‌ها دارد.

پژوهش‌های بسیاری درباره اینکه کدام ترکیبات و رایحه‌هایی که بدن انسان خارج می‌شود، پشه‌ها را به سوی خود جلب می‌کند، انجام شده است. با توجه به بیش از ۴۰۰ ترکیبی که از بدنمان خارج می‌کنیم، این تحقیقات هنوز در ابتدای راه است.

آنچه دانشمندان با اطمینان می‌دانند این است که ژنتیک افراد که نوع و میزان رایحه‌ها و ترکیبات را معین می‌کند، مسئول ۸۵ درصد حساسیت بیشتر افراد به گزش پشه‌ها است. آنان همچنین اجزای معینی در ترکیبات شیمیایی بدن را شناسایی کرده‌اند که هنگامی که به مقدار زیاد در سطح پوست قرار دارند، باعث جلب پشه‌ها می‌شوند.

از جمله افرادی که غلظت‌های بالایی از ترکیبات استروئیدی یا کلسترول را در سطح پوستشان دارند، پشه‌ها را جلب می‌کنند. این امر به معنای آن نیست که پشه‌ها به سراغ افرادی می‌روند که میزان کلی کلسترول خونشان بالاتر است. مسئله این است که بدن این افراد کارآمدی بیشتری در سوخت‌وساز کلسترول دارد که محصولات فرعی این روند روی پوست باقی می‌ماند و پشه‌ها را جلب می‌کند.

پشه‌ها همچنین افرادی را هدف قرار می‌دهند که مقدار بیش از حدی از اسیدهای آلی مانند اسید اوریک را روی پوستشان داشته باشند. این مواد می‌تواند حس بویایی پشه‌ها را تحریک کنند و آن را به نشستن روی پوست قربانیان بکشانند.

عوامل جذب پشه‌ها به سوی افراد

اما روند جذب پشه، مدت‌ها پیش از فرود آن‌ها روی سطح پوست آغاز می‌شود. پشه‌ها می‌توانند بوی قربانیانشان را از فاصله‌ای تا ۵۰ متر حس کنند. این توانایی به خصوص برای افرادی که مقدار زیادی دی‌اکسید کربن از بدنشان متصاعد می‌شود، خبر خوبی نیست.

دی‌اکسید کربن حتی در فاصله‌های طولانی برای پشه‌ها جذاب است. افراد با جثه بزرگ‌تر، دی‌اکسید کربن بیشتری از ریه‌های خود بیرون می‌دهند. برای همین است که پشه‌ها به طور معمول بزرگسالان را بیش از کودکان کم‌سن می‌گزند.

زنان باردار هم در معرض افزایش خطر گزیده شدن هستند، چرا که آن‌ها هم مقداری بیش از حد عادی دی‌اکسید کربن در هوای بازدمی‌شان به خارج می‌فرستند. حرکت و گرما هم پشه‌ها را به خود جلب می‌کند.

بنابراین اگر می‌خواهید از شر پشه‌ها در بیرون از خانه در امان بمانید، نشستن بی‌حرکت در یک آلاچیق بسیار بهتر از دویدن به دنبال توپ فوتبال است. هنگامی که مثلا در یک بازی فوتبال به این طرف و آن طرف می‌دوید، پشه‌ها حرکت شما را حس می‌کنند و به سوی شما هجوم می‌آورند.

وقتی به علت فعالیت جسمی به نفس‌نفس می‌افتید، بوی دی‌اکسید کربن تنفس شدیدتر شما، آن‌ها را بیشتر به شما نزدیک می‌کند. همچنین در این وضعیت اسید لاکتیک بیشتر از غدد عرقی پوست ترشح می‌شود که باز هم پشه‌ها را برای نیش زدن شما مشتاق‌تر می‌کند.

منبع: همشهری

ارسال نظر