وزیر ارتباطات دولت رئیسی کیست؟ | بیوگرافی و سوابق عیسی زارع پور وزیر ارتباطات دولت سیزدهم

در فهرستی که رسانه‌ها از کابینه ابراهیم رئیسی منتشر کرده‌اند، نام عیسی زارع پور به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم به چشم می‌خورد. اما عیسی زارع‌پور کیست و چه سوابق علمی و اجرایی دارد؟

وزیر ارتباطات دولت رئیسی کیست؟ | بیوگرافی و سوابق عیسی زارع پور وزیر ارتباطات دولت سیزدهم

عیسی زارع پور کیست؟

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات احتمالی دولت سیزدهم در کابینه ابراهیم رئیسی متولد سال 1358 است؛ یعنی 42 سال دارد و با 2 سال اختلاف سنی نسبت به محمدجواد آذری جهرمی همچنان جزو چهره‌های جوانی محسوب می‌شود که به مقام وزارت رسیدند.

زارع‌پور عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران است. او لیسانس خود را از دانشگاه رازی، فوق‌لیسانسش را از دانشگاه صنعتی شریف و دکترایش را در رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه نیوساوث ولز دریافت کرده است. زارع‌پور یک دوره پسادکتری را در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده و از سال ۱۳۹۶ عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت است. حوزه کار او هم شبکه‌های رایانه‌ای و اینترنت اشیاء است.

سوابق مدیریتی عیسی زارع پور چیست؟

زارع‌پور در ۲۶ سالگی به ریاست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید و علاوه بر این، عضو علی‌البدل هیئت‌مدیره جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی پاک (فمپ) نیز هست. ابراهیم رئیسی رئیس وقت قوه قضاییه ایران در اسفند ۱۳۹۸ زارع‌پور را به عنوان رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه منصوب کرد و او تا قبل از رسیدن به پست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه فعالیت می‌کرده است.

الکترونیکی‌تر شدن ساختار تا پیش از این سنتی و رسمی قوه قضاییه و ایجاد سامانه‌هایی برای پیگیری امور قضایی از جمله اقداماتی بود که در دوره ریاست زارع‌پور به عنوان رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اتفاق افتاد.

بیشتر بخوانید: دیدگاه‌های ابراهیم رئیسی درباره اینترنت و فضای مجازی چیست؟

زارع پور پیش از این با اشاره به اجرای طرح‌های خدمات الکترونیک و ایجاد سامانه‌های مختلف در قوه قضاییه اعلام کرده بود: «در حال حاضر ماهانه ۲۵۰ هزار نوبت در محاکم و مراجع قضایی به صورت الکترونیک ارائه می‌شود که موجب کاهش قریب به نیم میلیون مراجعه به مراجع قضایی و ساماندهی نیم میلیون مراجعات طرفین دعوا در این مراجع شده است.»

وی افزوده بود: «از زمان فعال شدن سامانه تبادل الکترونیکی لوایح، بیش از ۱۲۰ هزار لایحه توسط وکلا از طریق سامانه ارسال شده و بیش از ۳۰۰ هزار نظریه کارشناسی نیز به‎صورت سیستمی به دستگاه قضایی ارسال شده است.»

زارع پور با اشاره به برگزاری ۲۲ هزار جلسه آنلاین تحقیق از زندان خاطر نشان کرده بود که این کار باعث کاهش تردد ۲۰ هزار زندانی و اصحاب دعوا در ۲۵ هزار پرونده شده و موجب جلوگیری از آسیب‌های احتمالی ناشی از اعزام و بدرقه به ویژه در مسافت‌های دور نیز خواهد شد.

همچنین بخوانید: نظر رئیسی درباره طرح صیانت و مسدودسازی فضای مجازی

زارع‌پور و چالشی با نام طرح صیانت

حالا با در نظر گرفتن او به عنوان جدیدترین وزیر ارتباطات کشور، آن هم در روزهایی که اینترنت نفوذ و تأثیرگذاری‌ای بیش از گذشته دارد و با جریان زندگی‌های روزمره مردم گره خورده است، باید منتظر بمانیم و ببینیم حضور وزیر جدید چه تأثیری روی کیفیت ارتباطات کشور و به ویژه اینترنت می‌گذارد؛ آن هم در روزهایی که همه چشم‌انتظار لغو طرحی موسوم به طرح صیانت از اینترنت و فضای مجازی هستند و همین طرح می‌تواند نخستین چالش وزارت عیسی زارع‌پور هم باشد.

ارسال نظر