فرصت رصد حلقه های زحل از امروز

در ماه آگوست (۱۰ مرداد تا ۱۰ شهریور) سیاره زحل در تمام شب‌ها - در صورتی که آسمان ابری نباشد - قابل مشاهده است.

فرصت رصد حلقه های زحل از امروز

ماه آگوست ماه کاملی برای غبارگیری تلسکوپ و نشانه‌گیری آن به سمت کیهان است، زیرا در این ماه یکی از بزرگ‌ترین سیارات منظومه شمسی، درخشان‌تر از هر زمان دیگری از سال است.

زحل فردا - دوشنبه ۱۱ مرداد - رسماً به وضعیت مقابله می‌رسد، به این معنی که از منظر زمین در مقابل خورشید ظاهر می‌شود. زحل هر سال یک بار در وضعیت مقابله قرار می‌گیرد.

در حدود زمان مقابله، سیاره زحل در نزدیک ترین فاصله نسبت به زمین قرار می‌گیرد و ۸۰۰ میلیون سال نوری با زمین فاصله خواهد داشت. در این فاصله، نور بیش از یک ساعت طول می‌کشد تا از یک سیاره به سیاره دیگر حرکت کند.

سیاره زحل نزدیک زمین

پیدا کردن سیاره زحل در آسمان راحت خواهد بود؛ زیرا این سیاره در حدود غروب خورشید در جنوب شرقی آسمان طلوع می‌کند و در طول شب در سراسر جنوب آسمان حرکت کرده و در نهایت در طلوع خورشید در جنوب غربی آسمان غروب می‌کند.

با وجود مقابله روز دوشنبه، دوستداران آسمان در طول ماه آگوست شاهد منظره عالی از سیاره زحل خواهند بود. این بدان معناست که مردم می‌توانند برنامه‌هایی را برای جست‌و‌جوی این سیاره در زمانی که برای آنها راحت است و نیز آسمان عاری از ابر باشد، برنامه‌ریزی کنند.

از آنجا که مقابله سیاره زحل در زمانی بروز می‌کند که این سیاره در نزدیک ترین فاصله نسبت به زمین قرار دارد، فرصتی طلایی برای رصد زحل از طریق تلسکوپ چشمی ایجاد می‌شود.

سیاره زحل به اندازه کافی درخشان است که با چشم غیرمسلح دیده می‌شود، به همین دلیل می‌توان آن را با تلسکوپ به راحتی پیدا کرد. این موضوع قابل توجه افرادی است که برای اولین بار از تلسکوپ استفاده می‌کنند.

پایگاه خبری نجومی EarthSky اعلام کرد که برای مشاهده حلقه های معروف سیاره زحل به تلسکوپی که بتواند اجسام را حداقل ۲۵ برابر بزرگ کند، نیاز است. با این حال توصیه می کند که با استفاده از تلسکوپی که اجسام را دست کم ۵۰ برابر بزرگ می کند، می توان جزییات بیشتری را مشاهده کرد.

البته سیاره زحل تنها سیاره ای نیست که در آسمان ماه آگوست می‌درخشد. مشتری هر شب اندکی بعد از زحل طلوع می‌کند و در طول شب به دنبال آن در آسمان خرامان حرکت می‌کند.

حلقه های سیاره زحل

مشتری درخشان تر از زحل است، بنابراین یافتن آن راحت‌تر است. افرادی که در تشخیص زحل با مشکل روبرو هستند، می‌توانند ابتدا به دنبال سیاره درخشان‌تر یعنی مشتری باشند و سپس به سمت راست آن نگاه کنند تا زحل را مشاهده کنند.

زحل و مشتری در بقیه سال ۲۰۲۱ در سراسر آسمان شب برجسته باقی خواهند ماند، با این حال این دو سیاره به تدریج در طول پاییز کم نورتر و کم نورتر می‌شوند و به زمستان می‌روند.

سیاره زحل یا کیوان، پس از مشتری، دومین سیارهٔ بزرگ منظومهٔ خورشیدی و ششمین سیارهٔ نزدیک به خورشید است. زحل یک گلولهٔ گازی غول‌پیکر است که با وجود حجم زیادش تنها ۹۵ برابر زمین جرم دارد.

جرم سیارهٔ زحل همانند مشتری از گاز است که بیشتر آن را هیدروژن تشکیل می‌دهد. میزان اندکی هلیوم و متان در رده‌های بعدی گازهای تشکیل‌دهندهٔ سیاره قرار دارند. در آسمان شب زمین، زحل به دلیل اندازهٔ بزرگ، نسبتاً درخشان دیده می‌شود. زیبایی آسمان زحل به خاطر نوارهای روشن حلقه‌های اطراف آن و نیز به خاطر قمرهای زیادش است.

به علت سرعت حرکت زحل به دور خود در قطب‌های آن نوعی حالت پخی مشاهده می‌شود که سیاره را از شکل کرهٔ کامل دور می‌کند. سیاره زحل از جنبه‌‌های زیادی شبیه مشتری است، جز اینکه در اطراف آن چندین حلقهٔ شگفت‌ انگیز وجود دارد.

بیشتر بدانید: سیاره زحل بیشترین تعداد قمر را در بین سیارات منظومه شمسی دارد

جالب است بخوانید: رصد نور پشت یک سیاهچاله برای اولین بار

منبع: ایرنا

ارسال نظر