مورد عجیب فروش مودم استارلینک در دیوار! | آیا تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران وارد شده است؟

در شرایطی که اینترنت ماهواره‌ای یک تکنولوژی کاملاً جدید به حساب می‌آید و ساکنان بسیاری از کشورها هنوز موفق به استفاده از آن نیستند، یک آگهی فروش مودم استارلینک در دیوار جلب توجه می‌کند.

مورد عجیب فروش مودم استارلینک در دیوار! | آیا تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران وارد شده است؟

آن‌طور که دیروز در خبرها منتشر شد، نام تهران و کرج در تازه‌ترین فهرست مناطق تحت پوشش اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به چشم خورد؛ فناوری تازه‌ای که البته با توجه به تفاوت فاحش نرخ ریال و دلار قیمت هنگفتی هم دارد و با این حال هنوز مشخص نیست در ایران به درستی قابل استفاده باشد یا نه.

البته استفاده از اینترنت ماهواره‌ای تجهیزات پیچیده و زیرساخت‌های عظیمی احتیاج ندارد و فقط با استفاده از یک دیش ماهواره‌ای و نصب مودم قابل دریافت است. با این حال هنوز خبری از واردات رسمی این تجهیزات به ایران منتشر نشده است.

بیشتر بخوانید: تجهیزات مورد نیاز اینترنت ماهواره ای استارلینک چیست؟

در چنین شرایطی در یک آگهی که اخیراً در دیوار منتشر شده است، فروشنده ادعای فروش مودم و تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را با قیمت 11 میلیون و 900 هزار تومان کرده است.

فروش مودم استارلینک در دیوار آگهی فروش مودم استارلینک منتشر شده در دیوار

بررسی این آگهی نشان می‌دهد دست‌کم تصویری که این فروشنده برای آگهی‌اش انتخاب کرده است، حقیقی نیست و او از تصاویر موجود در اینترنت استفاده کرده که همین صداقت آگهی‌اش را تا حد زیادی زیر سؤال می‌برد.

فروش مودم استارلینک در دیوار با جست‌وجو برای خرید مودم اینترنت ماهواره‌ای، به این تصویر می‌رسیم که ماه‌ها قبل در سایت‌های خارجی منتشر شده است

البته دیوار به تازگی این آگهی و دیگر آگهی‌های مشابهش را حذف کرده است.

در روزهای اخیر با تصویب طرح مجلس برای صیانت از کاربران فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی ، آینده استفاده از اینترنت از همیشه تیره‌وتارتر شده است و بسیاری از کاربران اینترنت ماهواره‌ای را که گفته می‌شود امکان فیلتر و محدودسازی توسط دولت‌ها را ندارد، به عنوان اصلی‌ترین راه چاره دیده‌اند.

در چنین شرایطی چنانچه ضوابط روشن و شفافی برای ورود به این تجهیزات در نظر گرفته نشود، بی‌شک بازار واردات این محصول به صورت قاچاق پیش خواهد رفت و در چنین شرایطی خریدارانی که ناآگاه‌تر باشند متحمل زیان و ضرر می‌شوند.

ارسال نظر