فروپاشی دارک مارکت ؛ بزرگترین بازار غیرقانونی دارک وب منهدم شد

رسانه کلیک - دارک مارکت ، بزرگترین بازار غیرقانونی دارک وب، طی یک عملیات بین المللی و با همکاری پلیس اروپا منهدم شد. بیش از 500 هزار نفر در این شبکه عضو بودند.

فروپاشی دارک مارکت ؛ بزرگترین بازار غیرقانونی دارک وب منهدم شد

مقامات اروپایی طی یک عملیات بین المللی و با همکاری پلیس، منجر به فروپاشی بزرگترین بازار غیرقانونی دارک وب یعنی Dark Market با پانصد هزار کاربر شدند. به گزارش مقامات، نیروی انتظامی آلمان یک مرد استرالیایی را دستگیر کرده که ظاهرا مسئول این سایت بوده است. در ادامه بیست سرور میزبان این سایت نیز ضبط شده که رسماً به فعالیت دارک مارکت خاتمه می دهد.

پیش از بسته شدن بازار، دارک وب میزبان 500 هزار کاربر بود که تا کنون بیش از 320 هزار معامله بین آن ها انجام شده است. به گفته پلیس اروپا، در این بازار موارد مختلفی از جمله مواد مخدر، پول تقلبی، سفارش سرقت اطلاعات کارت بانکی و بد افزارها خرید و فروش می شده است. طبق براورد های سازمانی، این سایت 140 میلیون یورو (به مبلغ روز) معامله داشته و پرداخت های آن عمدتاً از طریق بیت کوین و مانرو انجام می شده است.

مقامات اروپایی قصد دارند از طریق ضبط سرورهایی که در کشور اکراین و مولدوا وجود داشته، تمامی فروشندگان و خریدارانی که در این بازار غیر قانونی معامله داشته اند را دستگیر کنند. فعالیت دارک وب زمانی مشخص شد که مقامات درحال تحقیقات درباره کمپانی سایبربانکر بودند. به گزارش گاردین، این شرکت در گذشته به The Pirate Bay و WikiLeaks نیز سرورهایی را ارائه کرده است. اگر این دارک وب را یک مثال و سرنخ در نظر بگیریم، به نظر می رسد که این حرکت بین المللی یک نقطه شروع ارزشمند برای تحقیقات آینده در مورد سایت های غیر قانونی دیگر باشد.

در سال های اخیر شاهد دارک وب های بسیاری بودیم که مانند دارک مارکت منهدم شده اند. نمونه بارز آن، وال استریت مارکت است که در سال 2020 به فعالیت آن خاتمه داده شده؛ سایت هایی همچون امپایر مارکت نیز بطور کامل ناپدید شده اند که مشخصا یا از ترس پیگرد قانونی بوده یا از روی ضررهایی که به آنها متحمل شده است. سایت های دیگری همچون آلفابی و جاده ابریشم نیز از دیگر نمونه هایی هستند که دولت ها اطلاعات زیادی از آنها داشتند و در صدد شکار آنها بودند که هر دو این سایت ها از ترس پیگردهای قانونی، فعالیت خود را متوقف کردند.

ارسال نظر