فسیل یک مغز سالم ۳۱۰ میلیون ساله کشف شد!

محققان استرالیایی یکی از قدیمی‌ترین فسیل‌ها از مغز یک خرچنگ نعل اسبی را شناسایی کردند که به شکل مناسبی حفظ شده و سالم مانده است. فسیلی مربوط به ۳۱۰ میلیون سال پیش!!!

فسیل یک مغز سالم ۳۱۰ میلیون ساله کشف شد!

به نقل از نیواطلس، بخش اعظم دانش انسان از موجودات ماقبل تاریخ ناشی از بررسی استخوان‌های این مخلوقات است. به عبارت دیگر، بافت‌های نرم این موجودات معمولاً به خوبی فسیل نمی‌شوند. برخی سازوکارها برای حفاظت از این بافت‌های شکننده وجود دارد که اسکن کردن آنها برای شناسایی ویژگی‌های مغز و دیگر ارگان‌های این موجودات را ممکن می‌کند.

قدمت قدیمی‌ترین بافت مغزی برجای مانده از یک فسیل، مربوط به ۲۳۰ میلیون سال قبل است.

رسوبات گلی می‌توانند بافت‌های نرم موجودات ماقبل تاریخ را در قالب لایه‌های کربنی حفظ کنند. اما حفظ بخش‌هایی از سیستم عصبی آنها بدین شکل، تا به امروز بسیار نادر بوده است!

اگر حیوانات در گل دفن شوند، مواد معدنی بدن آنها در قالب ترکیبی موسوم به کربنات آهن جامد باقی می‌ماند . ترکیب یادشده باعث حفظ بخش‌های زیادی از بدن حیوانات مرده می‌شود و این بار به برجای ماندن شبکه عصبی مغز فسیل خرچنگ نعل اسبی کمک کرده است.

این خرچنگ نعل اسبی، از گونه‌ی Euproops danae است که مغز آن به رنگ سفید تیره بر روی یک سنگ قهوه‌ای بر جای مانده و ساختار آن طی ۳۱۰ میلیون سال تغییر چندانی نداشته است. لذا می‌توان ساختار یادشده را با ساختار مغز خرچنگ‌های نعل اسبی زنده مقایسه کرد تا تحولات آن را در گذر زمان درک کرد.

منبع: مهر

ارسال نظر