فضاپیمای اسیریس رکس در ماه مه به زمین باز می گردد

رسانه کلیک - فضاپیمای اسیریس رکس ماموریت خود جهت نمونه برداری از سیارک بنو را به پایان رسانده و قرار است در مه سال 2023 به زمین بازگردد.

فضاپیمای اسیریس رکس در ماه مه به زمین باز می گردد

فضاپیمای OSIRIS-REx به زودی با سیارک بنو (Bennu) خداحافظی می کند. ناسا به تازگی اعلام کرده که این فضاپیما در تاریخ دهم مه سال 2023، سفر خود جهت بازگشت به زمین را آغاز خواهد کرد. فضاپیمای اسیریس رکس در سال 2016 و به منظور جمع آوری نمونه از بنو به این سیارک فرستاده شد. هدف این ماموریت، تحلیل موادی بوده که بتواند دانش پژوهشگران در خصوص تشکیل منظومه شمسی و آغاز پیدایش حیات روی زمین را افزایش دهد.

اسیریس رکس چند ماه پس از فرود روی بنو، کاوش روی این سیارک را آغاز کرد تا مکان مناسبی را برای جمع آوری نمونه پیدا کند. این فضاپیما بالاخره توانست در ماه اکتبر سال 2020، یک سطح سنگی به اندازه مناسب را جهت نمونه برداری از رگالیت پیدا کند. گفته می شود که OSIRIS-REx مقداری بیشتر از نیاز پژوهشی (60 گرم) از این ماده را جمع آوری کرده است. به همین خاطر، محفظه نمونه نشت کرده و ناسا مجبور شده تا فرایند ماموریت را سرعت بخشد تا این نمونه با ایمنی به مقصد (یعنی زمین) برسد.

مایکل موریو، مدیر پروژه OSIRIS-REx توضیح داده است که عزیمت به سمت زمین در ماه مه، ماموریت را در نقطه مطلوبی قرار می دهد و میزان مصرف سوخت آنبورد فضاپیما را به حداقل می رساند. را مصرف می کند. فضاپیمای اسیریس رکس پیش از ترک کامل بنو، چندین سال به پژوهش در این سیارک پرداخته است. با این حال، احتمال می رود که قبل از عزیمت به زمین، یک بار دیگر در اوایل ماه آوریل روی این سیارک به پرواز درآید.

تیم OSIRIS-REx در حال حاضر مشغول بررسی امکان پرواز آخر هستند. این پرواز قرار است به منظور بررسی وضعیت تجهیزات فضاپیما، نظیر دوربین و طیف سنج، و همینطور جمع آوری اطلاعات در خصوص نحوه تاثیرگذاری نمونه برداری روی سطح بنو، صورت گیرد. پیش بینی می شود که فضاپیمای OSIRIS-REx در ماه سپتامبر سال 2023 نمونه های جمع آوری شده خود را به پژوهشگران تحویل دهد. اسیریس-رکس در حین نزدیک شدن به زمین، محفظه نمونه برداری را با کمک چترنجات در خاک یوتا فرود می آورد.

ارسال نظر