فقط ۳ سال برای نجات زمین فرصت داریم

بر اساس هشدار سازمان ملل و با توجه به میزان گرمایش زمین، انسان فقط ۳ سال فرصت دارد تا زمین را نجات دهد.

فقط ۳ سال برای نجات زمین فرصت داریم

کارشناسان آب و هوای سازمان ملل هشدار دادند بشر کمتر از سه سال فرصت دارد تا افزایش آلودگی کربنی ناشی از گرم شدن سیاره را متوقف کند. در صورتی که هرگونه تأخیر در انتشار گاز‌های گلخانه‌ای صورت بگیرد، ممکن است به شکست اهداف گرمایشی در کل جهان منجر شود.

بر اساس گزارش فرانس۲۴، هیئت تغییرات آب و هوایی سازمان ملل گفتند که انتشار گاز‌های گلخانه‌ای باید قبل از سال ۲۰۲۵ به اوج خود برسد و پس از آن به شدت کاهش بیابد تا هدف محافظه‌کارانه‌تر گرمایش دو درجه سانتیگراد در پیمان پاریس حفظ شود.

گزارش‌های هیئت تغییرات آب‌وهوایی، معتبرترین ارزیابی‌ها از وضعیت گرمایش جهانی، تأثیرات آن و اقداماتی است که برای مقابله با آن انجام می‌شود.

دولت‌ها در معاهده پاریس در سال ۲۰۱۵ توافق کردند که گرمایش جهانی را در قرن جاری به ۱.۵ درجه سانتیگراد محدود کنند تا از یک فاجعه آب و هوایی جلوگیری شود، اما بسیاری از کارشناسان می‌گویند انجام این کار مستلزم کاهش شدید انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است.

لزوم نصف شدن انتشار گازهای گلخانه‌ای

همچنین هیئت بین‌دولتی تغییرات آب و هوایی وابسته به سازمان ملل، در آخرین گزارش خود بار دیگر هشدار داده که باید تا سال ۲۰۳۰ میلادی، انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان به نصف کاهش یابد تا به این ترتیب از وقوع بدترین بحران آب و هوایی جهان جلوگیری شود.

این گزارش دوباره اعلام می‌کند که اجرای تعهدات کنفرانس تغییرات آب و هوایی پاریس، تنها راه موثر برای جلوگیری از وقوع این فاجعه است و هشدار می‌دهد که حرکت کشورها در مسیر خطرناک کنونی، باعث می‌شود که ۳ درجه سانتی‌گراد دیگر به سطح کنونی گرمایش جهانی افزوده شود که دو برابر بیشتر از آستانه ۱.۵ درجه تعیین شده در نشست کوپ۲۱ پاریس است.

تحقق اهداف نشست پاریس در صورتی ممکن است که انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان دست‌کم از سال ۲۰۲۵ میلادی به بعد روند نزولی پیدا کند و سطح متان نیز به یک‌سوم میزان کنونی کاهش یابد.

هوسونگ لی، رئیس هیئت بین‌‌دولتی تغییرات اقلیمی می‌گوید اقدامات اقلیمی که در بسیاری از کشورها در حال انجام است، جای امیدواری دارد. اجرای گسترده این برنامه‌ها، حمایت از نوآوری‌ها و اعمال تدابیر قضایی برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای، می‌تواند کاهش قابل توجه سطح گازهای آلاینده را در پی داشته باشد.

جالب است بدانید: ۹۹ درصد جمعیت دنیا هوای آلوده تنفس می‌کنند

منابع: فرارو، انتخاب

ارسال نظر