فنلاند کیو و مسیری برای صادرات ایده های استارتاپی

رسانه کلیک - سه دوست در دنیای استارتاپی و کسب و کار که هر کدام سوابق درخشانی در این حوزه  دارند؛ دست به دست هم داده و فنلاند کیو را راه اندازی کرده اند.

فنلاند کیو و مسیری برای صادرات ایده های استارتاپی

بهمن دعاییان (فعال حوزه کسب و کار با بیش از ١۶ سال تجربه تجاری و استراتژیک در محصولات و پروژه‌های نوآورانه و بین‌المللی)، ابرا گوهری (مشاور ارشد توسعه کسب و کار بین المللی با بیش از ١۵ سال سابقه در زمینه مشاوره و مدیریت پروژه‌های بین‌المللی‌سازی و تجاری ‌سازی ایده‌های نوآورانه) و پویا محمدی (کارآفرین سریالی با بیش از ١٠ سال تجربه در راه اندازی استارتاپ و کسب و کار در فنلاند. عضو هیات مدیره انجمن توسعه و تجارت فنلاند-ایران زیر نظر وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی فنلاند، عضو اتاق بازرگانی جوانان جهان) با سوابق درخشان خود با راه اندازی فنلاند کیو در تلاشند راه و مسیر درست صادرات ایده را در اختیار استارتاپ های ایرانی قرار دهند.

پویا محمدی، به نمایندگی از این تیم از شرکت جدید و جنس فعالیتشان می گوید. محمدی توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان با ایده‌های استارتاپی وارد اتحادیه اروپا شده و از امکانات کشورهای اروپایی چون فنلاند استفاده کرد. پشتیبانی مالی کشورهای خارجی یکی از دلایل مهم و جذابی است که استارتاپ ها را برای صادرات ایده ترغیب می کند.

محمدی در گفتگو با کلیک با توضیحاتی در رابطه با استقبالی که استارتاپ های ایرانی از موضوع ایده های صادراتی دارند، شروع می کند و می گوید: «سه دلیل عمده وجود دارد که باعث می شود استارتاپ های ایرانی برای صادرات استارتاپشان ترغیب شوند. اولین دلیل، عبارت از عدم جذب سرمایه گذار خارجی برای استارتاپ هایی است که قصد دارند در خارج از کشور فعالیت کنند. دومین مساله در این نکته نهفته است که بسیاری از ایده ها در ایران جوابگو نیستند اما در خارج از ایران بستر مناسبی برای عرضه آنها فراهم است.

سومین و مهم ترین دلیل هم مسایل مربوط به تحریم هایی است که از طرف ایالات متحده آمریکا علیه ایران تحمیل و اعمال شده است. نمونه بازر این تحریم ها را در روزهای اخیر با گیت هاب تجربه کردیم که بسیاری از شرکت ها و برنامه نویسان را با مشکلاتی مواجه کرد. تمام این عوامل دست به دست هم دادند تا زمینه تاسیس فنلاندکیو به عنوان شعبه ای فعال برای استارتاپ های ایرانی در خارج از کشور به وجود آید..»

محمدی با اشاره به این نکته که فنلاندکیو حاصل تجربه سال‌ها فعالیت اقتصادی، تجاری و استارتاپی است که خروجی آن دیتا بسیار با ارزشی است که این تیم سه نفره در رگ‌های فنلاندکیو جاری کردند. محمدی در ادامه اضافه می‌کند: «ما در فنلاندکیو ضمن اینکه مشاوره‌های حرفه‌ای به بیزینس‌ها و استارت‌آپها برای فعالیت خود در خارج از کشور می‌دهیم؛ شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران نیز از توان مشاوره‌‌ای تیم مااستفاده می‌کنند. در کنار این مسایل، بخشی با نام استارتاپ ویزا داریم. در این قسمت استارتاپ‌های ایرانی را با اطلاعاتی به روز راهنمایی می‌کنیم که بتوانند وارد اتحادیه اروپا شده و در ادامه استارتاپ‌شان را در فنلاند رجیستر کنند.»

شاید برای شما هم مثل من سوال شده که چرا فنلاندکیو؟ محمدی در توضیح این سوال می گوید: «یکی از دلایل ما این است که کشور فنلاند؛ سرمایه‌های زیادی برای استارتاپ ها تدارک دیده و اونها با ورود به فنلاند می توانند از تمام این امکانات و ویژگی‌ها استفاده کنند.

از طرفی من سال هاست در فنلاند ساکنم و در انجمن توسعه و تجارت فنلاند - ایران که زیر نظر وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی فنلاند مشغول فعالیت است، عضو هیت مدیره هستم. همین باعث شده این مسیر برای ما آسان تر شود و بدین تریتب می توانیم دیتای بهتری از وزارت های مربوطه بگیریم.»

او در ادامه شرح فعالیت فنلاندکیو اضافه می‌کند: «تلاش ما در این راستا است که به استارتاپ‌ها کمک کنیم زمانی که وارد فنلاند شدند، بدون مشکل با پاسپورت ایرانی بتواند حساب بانکی باز کرده و از درگاه های اینترنتی استفاده و فعالیت کنند.»

محمدی تاکید می‌کند: «در کنار تمام این نکات، به استارتاپ‌ها کمک خواهیم کرد که به راحتی به فضای کار اشتراکی وارد شوند. از طرفی شرایط ورود آنها به شتاب‌دهنده‌های فنلاندی را فراهم کرده و کمک می‌کنیم به شبکه 2 هزار نفره سرمایه‌گذاران فنلاندی دسترسی پیدا کنند. ضمن اینکه بستر استفاده از امکانات دولت فنلاند را نیز برایشان میسر خواهیم کرد.

ارسال نظر