کد خبر:1323523
اشتراک گذاری
مرتب‌سازی نظرها براساس:

قطب سوم خودروسازی در دولت سیزدهم چگونه پیش می رود؟

قطب سوم خودروسازی

ایجاد قطب سوم خودروسازی هدفی اشتباه است و اثری بر رقابتی شدن بازار انحصاری خودرو کشور نخواهد داشت. تنها آزادسازی واردات خودرو می‌تواند اصلاح بازار خودرو را در دولت سیزدهم به همراه داشته باشد. 

تشکیل قطب سوم خودروسازی را علیرضا رزم حسینی وزیر صمت در دولت دوازدهم بارها تکرار کرد و آن را مجموعه خودروسازان خصوصی کشور دانست که می‌بایست بار تولید 150 هزار دستگاه خودرو را در سال بر دوش بکشند. فارغ از اینکه، سیاست قطب سوم خودروسازی کشور نامیدن مجموعه خصوصی ها اشتباهی راهبردی و نوعی بازی سرکاری است، با این حال آمارها نشان می‌دهد که این هدف نیز برآورده نشده است.

بررسی آمار پنج ماهه سال 1400 نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته از افت ۱۶ درصدی تولید خودروسازان خصوصی حکایت دارد.

قرار بود در دولت دوازدهم تولید خودرو به یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه برسد که سهم بخش خصوصی از این میزان ۱۵۰ هزار دستگاه تعیین شده بود و باید بیش از ۱۲ هزار دستگاه در ماه خودرو تولید می‌شد که به معنای تولید ۶۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه بود، اما آمارهای پنج ماهه از تولید تنها اندکی بیش از ۱۷ هزار دستگاه خودرو حکایت دارد که به معنای ۷۳ درصد عقب ماندگی از برنامه‌ریزی اولیه است.

اگر برنامه دولت حسن روحانی برای تولید 150 هزار دستاه توسط خصوصی ها تحقق می‌یافت هم اهمیتی نداشت و مونتاژ برندهای درجه دوم و سوم چینی که برندهای اول آنها نیز هنوز فاصله زیادی با برندهای روز دنیا دارد، با قیمت‌های سرسام‌آور بالای 40 هزار دلاری برای کشوری مانند ایران که در دوران حسن روحانی درآمد خانوارها نابود شده است هنر نیست و عمده مردم از بازار خرید این خودروها حذف شده اند.

قیمت‌های 1 میلیارد و 200 میلیون تومان به بالا که این روزها توسط چند مونتاژکار خصوصی ارائه می‌شود بیشتر باعث شرمساری است تا افتخار، و فقط نشان می‌دهد که بازار انحصاری خودرو کشور انحصاری مانده و فقط انحصار تولید کلاس خودروها کراس اوور آن به طور انحصاری به چند مونتاژکار رانتی سپرده شده است که در 4 سال اخیر و اجرای سیاست ممنوعیت واردات با بهانه کمبود ارز، نزدیک به 10 میلیارد دلار قطعه وارد کرده اند تا با حاشیه سود چند صد درصدی به فروش برسانند.

جالب است بخوانید: انحصار واردات خودرو برای خودروسازان شرط عجیب آزادسازی واردات!

اگر وجود چند مونتاژکار خودروهای درجه دوم و سوم چینی به معنای رقابتی تر شدن بازار خودرو ایران است، چرا واردات همه برندهای درجه یک دنیا آزاد نشده و رقابت کامل حاکم نمی‌شود؟ این سوال بدیهی ماهیت برنامه دولت ها برای اصلاح بازار خودرو و یا ادامه سیاست سرکار گذاشتن مردم با برنامه‌های بیهوده را نشان می‌دهد.

اگر فاطمی امین به دنبال اصلاح بازار خودرو است، بهترین کار ممکن آزادسازی واردات خودرو، کاهش پلکانی تعرفه و همزمان حمایت هدفمند از تولیدکنندگان داخلی است تا در یک دوره زمانی 10 ساله بتوان از دور باطل کنونی که نتیجه‌ای جز تحقیر ملی ایرانیان را در پی داشته و احساس عقب ماندگی به مردم وارد می‌کند، خلاصی یافت.

بیشتر بخوانید: برنامه خودرویی فاطمی امین ؛ تخیلی و غیرممکن!

کارشناسان معتقدند که ظرفیت‌های صنعت ایران بالا است و خودروسازان داخلی در صورت ایجاد رقابتی تدریجی می‌توانند خود را با شرایط جدید وفق داده و با استفاده از دانش بومی محققان داخلی با برندهای روز دنیا رقابت کنند.

منبع: تحریریه

نظرها

سر‌خط آخرین خبرها

خبرهای بیشتر
آموزش ساخت و فروش NFT
آموزش ساخت و فروش NFT | چگونه NFT های خود را بفروشیم؟

توکن‌های غیر قابل معاوضه یا NFTها با اخبار و جنجال‌های خود به یکی از موضوعات جذاب...

پاپیون زدن
پاپیون زدن در چه مجالسی مناسب است؟

پاپیون جزو پوشش‌های زینتی مردانه است. این پوشش زینتی، فرم زیبایی به یقه پیراهن...

اتصال ساندبار به تلویزیون
راهنمای جامع اتصال ساندبار به تلویزیون

بلندگو یا ساندبار کیفیت صدای تلویزیون را افزایش می‌دهد. با اتصال ساندبار به...

پشت پرده آلودگی هوای تهران
جولان مازوت در سایه بی‌هوایی | پشت پرده آلودگی هوای تهران چه خبر است؟

آلودگی هوای تهران دوباره مدتی می‌شود که با رسیدن به نیمه دوم سال، نفس شهروندان را...

مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی
احتمال حذف «مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی» از طرح صیانت | عده‌ای پیشنهاد فیلتر کردن گوگل را داده بودند

رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی از پیشنهاد حذف بند «مسدودسازی شبکه‌های...

خرید سخت افزار از وارد کننده اصلی

شرکت مهرگان تجارت نصر وارد کننده قطعات رایانه ای فعالیت خود را در سال 1384 با فروش...

لزوم واگذاری ای نماد به بخش خصوصی
کشمکش‌های ای‌نماد و کسب‌وکارهای آنلاین کماکان ادامه دارد؛ مدیرعامل زرین‌پال: لزوم واگذاری ای نماد به بخش خصوصی | از مجلس انتظار قانون‌گذاری داریم

مصطفی امیری بنیان‌گذار و مدیرعامل زرین‌پال، با اشاره به کشمکش‌های ایجاد شده بین...

مشخصات و قیمت گوشی های ردمی سری K50
مشخصات و قیمت گوشی های ردمی سری K50 افشا شد

اطلاعات متعددی درباره مشخصات و قیمت گوشی های ردمی سری K50 افشا شده است. محصولات جدید...

قیمت‌های جدید ایران خودرو و سایپا
اعلام قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا درب کارخانه 1400

با اینکه قرار بود اوایل آذرماه قیمت‌های جدید خودرو اعلام شود، اما با گذشت ۱۷ روز...

فروش لباس تاناکورا ممنوع
فروش لباس تاناکورا ممنوع است | خطر ابتلا به بیماری‌های پوستی و ویروسی با پوشاک دست دوم

عضو اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تأکید کرد فروش لباس تاناکورا ممنوع است...