مجازات سنگین برای افراد فعال در زمینه ارزهای دیجیتال در چین

رسانه کلیک - در ادامه تلاش‌های دولت چین برای سرکوب استخراج رمز ارزها، منطقه مغولستان داخلی چین برای شرکت‌ها و افراد فعال در زمینه استخراج ارزهای دیجیتال مجازات سنگین پیشنهاد کرده است.

مجازات سنگین برای افراد فعال در زمینه ارزهای دیجیتال در چین

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که لیو هه (Liu He)، معاون نخست‌وزیر چین، هفته گذشته در بیانیه‌ای گفت که برای جلوگیری از انتقال خطرات فردی به حوزه اجتماعی، سرکوب استخراج بیت کوین و مبادلات آن ضروری است. ( تهدید دولت برای سرکوب استخراج رمز ارزها در چین )

این اظهارات به‌عنوان اعلام قصد پکن برای ادامه تلاش‌های چهارساله خود در زمینه برخورد سخت‌گیرانه با تجارت و سایر فعالیت‌های مرتبط با رمز ارزها دیده شدند.

آخرین پیش‌نویس پیشنهادی مغولستان داخلی، شرکت‌های مخابراتی و اینترنتی را که در زمینه استخراج ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، مورد هدف قرار داده است. کمیسیون بهسازی و توسعه مغولستان داخلی گفت که درصورتی‌که آشکار شود چنین شرکت‌هایی فعالیت‌های استخراج انجام می‌دهند، ممکن است مجوزهای تجارتشان باطل شود.

شرکت‌های رایانش ابری و یا مراکز داده‌ها که در حال حاضر از سیاست‌های حمایتی دولت بهره می‌برند، نیز ممکن است آن‌ها را از دست دهند.

همچنین در کنار مجازات سنگین برای افراد فعال در زمینه ارزهای دیجیتال ، برای افراد دخیل در جذب سرمایه و پول‌شویی از طریق رمز ارزها نیز مجازاتی در نظر گرفته شده است.

موضع سخت مغولستان داخلی در زمینه استخراج رمز ارزها در ماه مارس پس از اعلام طرح‌هایی برای ممنوعیت آغاز پروژه‌های جدید استخراج و تعطیل کردن پروژه‌های موجود جهت کاهش مصرف انرژی آغاز شد. منطقه شمال چین نتوانست اهداف مصرف انرژی پکن در سال ۲۰۱۹ را برآورده کند و پس از آن طرح‌هایی ارائه داد تا مصرف انرژی را کاهش دهد.

استخراج‌گران بیت کوین، از کامپیوترهای مخصوص که معماهای پیچیده ریاضی را حل می‌کنند که در نتیجه موجب انجام تراکنش‌های بیت کوین می‌شود استفاده می‌کنند. این استخراج‌گران برای پاداش کارشان بیت کوین دریافت می‌کنند؛ اما به دلیل اینکه این کامپیوترها بسیار قدرتمند هستند انرژی زیادی نیز مصرف می‌کنند.

طبق گزارش شاخص مصرف برق بیت کوین دانشگاه کمبریج، استخراج بیت کوین سالانه حدود ۱۱۲.۵۷ تراوات ساعت انرژی مصرف می‌کند که بیشتر از مصرف برق برخی کشورها از جمله فیلیپین و شیلی است.

کشور چین حدود 65 درصد از استخراج بیت کوین جهان را شامل می‌شود و مغولستان داخلی نیز به دلیل انرژی ارزان آن حدود 8 درصد از استخراج جهانی را تشکیل می‌دهد که به تنهایی سهم بیشتری از کل ایالات متحده دارد.

موضع سخت چین در مورد رمز ارزها خبر جدیدی نیست. چین در سال ۲۰۱۷ صرافی‌های محلی را تعطیل کرد و در همان سال عرضه اولیه سکه‌ها (ICOs) را نیز ممنوع کرد. این در حالی است که مبادله‌کنندگان همچنان در چین به فعالیت خود ادامه می‌دهند اما صرافی‌ها به خارج از کشور جابه‌جا شده‌اند.

تعمق مغولستان داخلی در مورد استخراج بیت کوین به طور خاص در زمانی مطرح می‌شود که چین می‌کوشد تا در جهت حفظ محیط‌زیست گام بردارد. شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین گفت که این کشور قصد دارد اوج میزان انتشار دی‌اکسیدکربن را تا سال ۲۰۳۰ از بین برده و تا سال ۲۰۶۰ کربن خنثی شود.

اما یک مطالعه که در ماه آوریل منتشر شد اعلام کرد که استخراج بیت کوین می‌تواند تلاش‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور را تضعیف کند.

مصرف انرژی استخراج بیت کوین در اوایل این ماه پس از اینکه ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا با اشاره به نگرانی‌های زیست‌محیطی اعلام کرد که این شرکت تولید خودروهای الکتریکی دیگر بیت کوین را به‌عنوان روش پرداخت قبول نخواهد کرد بسیار موردبحث واقع شد. این اتفاق پس از آن رخ داد که تسلا در بایگانی‌های قانونی خود در ماه فوریه آشکار کرد که ۱.۵ میلیارد دلار بیت کوین خریداری کرده و برنامه‌ریزی کرده است تا به مشتریان خود اجازه دهد با بیت کوین خودرو خریداری کنند.

در روز دوشنبه ماسک در توییتر خود اعلام کرد که با گروهی از استخراج‌گران بیت کوین آمریکای شمالی ملاقات کرده است و آن‌ها متعهد به انتشار طرح‌های جاری و برنامه‌ریزی شده برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر شده‌اند. ( بازگشت قیمت بیت کوین به حدود 40،000 دلار پس از توییت ایلان ماسک در مورد آینده نوید بخش استخراج آن )

ارسال نظر