مدیران مسیریاب‌ها در حاشیه رویداد موبایل ایران: موفقیتمان را مدیون انتخاب مردمیم

رسانه کلیک –  مدیران نقشه ها و مسیریاب های ایرانی در پنلی تخصصی در خلال  رویداد موبایل ایران از رقابت تنگانگی که مسیریاب های ایرانی با رقبای خارجی خود دارند و رشد نسبتا خوبشان گفتند.

مدیران مسیریاب‌ها در حاشیه رویداد موبایل ایران: موفقیتمان را مدیون انتخاب مردمیم

در این پنل تخصصی که با سوالات «میلاد نوری» یکی از کارشناسان حوزه فناوری و ارتباطبات شروع شد، مدیران سه مسیریاب نشان، دال و رایا حضور داشتند

جواد عامل مدیر مسیریاب نشان درپاسخ سوالی در رابطه با اینکه با در پیش گرفتن چه سیاستی مسیریاب ها توانسته اند رشد خوبی داشته باشند گفت: در کشور ما زمانی که برچسب ملی به اپلیکیشنی چسیانده می شود؛ در نگاه عموم مردم این معنی را می دهد: قرار است وام بگیرد یا نمونه‌های خارجی‌اش فیلتر شود! نقشه‌های ملی از این فضا قسر در رفته‌اند و اغلب شرکت‌های فعال در این حوزه توانسته‌اند پیشرفت روبه رشدی داشته اند.

او در رابطه با به روز رسانی هایی که انجام می دهند اینگونه توضیح داد: با در نظر گرفتن نظرات راننده‌ها و کاربرانی که از نشان استفاده می‌کنند، سعی می‌کنیم آپدیت‌های جدیدی برای راحتی استفاده9 شهروندان ارایه دهیم. بنا بر همین دلیل دیتایی که مسیریاب‌های ایرانی در تعدادی از شهرهای کشور به کاربران عرضه می کنند، از گوگل مپ قوی‌تر است. تجربه به ما ثابت کرده هرچقدر به سمت مناطق کوچک‌تر، خیابان‌های کوتاه و روستاها پیش برویم؛ نتیجه بهتری در انتطارمان است.

او در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه چه میزان از دیتاها را از مراکز دیگر گردآوری کرده اند افزود: حقیقت امر این است که به‌استثنای نقشه شهرداری تهران، دیتای به‌دردبخوری در حوزه نقشه نداریم. در تمام سال هایی که در حوزه نقشه فعالیت می‌کنیم، به‌جز دو سه شهر، داده مکانی بقابل استفاده ای برای مصرف کاربر نهایی ندیده ایم.

عامل در رابطه با برنامه های آینده نشان افزود: در آینده برنامه کسب درآمد از نشان را داریم. رشد برای ما حرف اول را میزند و تا حایی که بتوانیم درآمدزایی از این اپلیکیشن را به تعویق خواهیم انداخت. از نوروز 98 مسیریاب نشان رشد قابل توجهی داشته و امروز آمار نصب منهای حذف ما 2میلیون و 700هزار کاربر است. ضمن اینکه تمرکز ما بیشتر روی پیشرفت در داخل کشور است اما در کنار این نکته از گسترش نقشه بر خارج از کشور نیز غافل نیستیم.

در ادامه این پنل میلاد نوری از مدیر اپلیکیشن دال این سوال را پرسید: چرا زمانی که اپلیکیشن های مسیریاب موفق ایرانی و خارجی فعالیت می‌کردند، ساخت یک اپلیکیشن دیگر را آغاز کردند؟

میلاد چراغعلی‌خانی در پاسخ گفت: زمانی که ما فعالیتمان را کلید زدیم؛ اپلیکیشن های تاکسی‌های آنلاین در حال رشد بودند و همین مسیر رشد ما را هموار کرد. در ابتدای مسیر فعالیت ما ما مسیریاب‌هایی مانند ویز مطرح نبودند. بنابراین بازار خوبی برای فعالیت ما هموار بود. از بهمن‌ماه 95 توسعه اپلیکیشن بلد را آغاز کردیم. تیم اصلی این پروژه درگذشته فعالیت‌های مکان محور داشتند و دقیقا در جریان بودیم قرار است وارد چه فضایی شویم.

در ادامه چراغعلی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه مسیریاب‌ها دیتاهای اولیه خود را به چه شکلی تهیه می‌کنند؟ گفت: در اپلیکیشن دال نقشه طرح اولیه حاصل تلاش خودمان است. مدل جمع‌آوری دیتاها نیز مختلف بوده؛ از جمله استفاده از گوگل. در کنار این‌ها دیتاهای ریپورت شده از خود کاربران نیز استفاده کردیم که به بهبود نقشه نهایی کمک شایانی کرد. در دو سه ماه اول فعالیتمان از سرویس های موجود در بازار کمک گرفتیم اما در حال حاضر جستجوی ترافیک، مسیریابی و نمایش نقشه کاملا داخلی و الگوریتم دست خودمان است.

چراغ علی در رابطه با استقبال مردم از مسیریاب ایرانی تصریح کرد: مسیریاب‌های بومی مسیر زیادی برای هم‌سطح شدن با نمونه‌های خارجی خود دارند، اما به واسطه کیفیت خوب کاربران را جذب می کنند.

در ادامه پنل محمودی از فاوای شهرداری درباره نقشه مسیریاب رایا (نقشه همراه تهران) در پاسخ به سوالی در راستای اینکه چرا باوجود گوگل مپ، ویز و... ساخت نقشه بومی ضرورت دارد؟ خاطرنشان کرد: شهرداری تهران اولین بخش دولتی و خصوصی بود که در حوزه سرویس نقشه وارد میدان عمل شد و اولین نسخه سامانه map.ir را سال 84-85 را راه اندازی کرد.

با این‌که map.ir هیچ‌وقت نمی‌خواست جایگزین گوگل مپ باشد، ایراداتی در رابطه با اینکه ساخت چنین مسیریابی چه ضرورتی دارد بر ما وارد شد. دلیلش هم روشن بود، نه هزینه این کار را داشتیم نه نیروی انسانی متخصصی در این رابطه. اما نکته قابل توجه این بود که سال 87 این سامانه روزانه 25هزار کاربر داشت.

محمودی ادامه داد : وجود سرویس‌های خارجی هیچ‌وقت نباید مانع ساخت سرویس بومی شود. در برخی موارد به کار بردن کلمه ملی ‌کل کار را زمین گیر می کند. در حالی که نباید این نکته را فاکتور گرفت که شهرداری ممکن است سرویس هایی را در بستر نقشه به شهروندان ارائه دهد که مسیریاب هایی مانند گوگل و ویز به آن دسترسی ندارند. ما حامی تمام مسیریاب‌ها در بخش خصوصی هستیم. هرچقدر کاربران ایرانی از اپلیکیشن های خارجی به سمت اپلیکیشن های بومی بروند ، متجر به ایجاد بستری برای تولید داده هایی می شوند که برای کشور قابل‌استفاده و مفید باشد.

محمودی در پایان با تاکید به این نکته که شهرداری تهران آمادگی کامل برای تبادل داده با شرکت‌های خصوصی را دارد ؛ در خصوص انتقادی که بر مسیریاب شهرداری در حوزه انحصاری عمل کردنش مطرح است اضافه کرد: آمادگی آن را داریم تا سرویس حمل‌ونقل عمومی که در «رایا» فعال است را به هر مسیریابی که به آن نیاز دارد، ارائه کنیم تا از آن به بهترین شکلی که می تواند استفاده کند. در دستور کار شهرداری تهران اسن نکته قرار دارد که دیتایی که برای مسیریابی یا هر کار دیگری تولید می‌کند، قوی و باکیفیت باشد. سال 81-82 اولین نتوورک شهر تهران را با تمام مفاهیم نتوورکی ساختیم. زمانی که سامانه map.ir را ارایه کردیم، در تمام شهر تهران به جز بار ترافیمی آنلاین که دیتایش موجود نبود، توانستیم مسیریابی دقیق بر اساس تمام قوانین یک نتورک بدهیم . اما در تعاریف ساختار دیتایی یک دیتا مدل کاملا علمی و با ساختار تولید کردیم.

ارسال نظر