مریخ نورد چین راهی سیاره سرخ شد

رسانه کلیک - چین روز پنجشنبه دوم مرداد 1399 یک مأموریت مهم مریخی به نام "تیان ون-1"(Tianwen-1) را آغاز کرد که امیدوار است اولین فرود موفق این کشور در سیاره سرخ باشد.

مریخ نورد چین راهی سیاره سرخ شد

این نخستین مأموریت مستقل و کاملا بومی چین پس از تلاش چند سال پیش با روسیه برای رسیدن به مریخ است.

این پرتاب در حالی انجام شده است که ایالات متحده در حال آماده شدن برای پرتاب مریخ نورد استقامت (Perseverance) است که قرار است در تاریخ 30 ژوئیه 2020 انجام شود.

چین ساعاتی پیش یک مأموریت بزرگ مریخی را آغاز کرد که امیدوار است نخستین فرود موفقیت آمیز خود در سیاره سرخ را تجربه کند.

این مأموریت موسوم به "Tianwen -1" شامل یک مریخ نورد، یک فرودگر و یک مدارگرد است که همگی سوار بر موشک "Long March 5" از مرکز پرتاب ماهواره "ونچانگ" در جزیره هاینان چین با موفقیت پرتاب شدند.

شرکت علم و فناوری هوافضای دولتی چین اعلام کرد که این پرتاب موفقیت آمیز بوده و گفته است که مریخ نورد "Tianwen-1" با موفقیت به مدار از پیش تعیین شده خود منتقل شده است.

"تیان ون-1" هفت ماه دیگر به مریخ می رسد و دو تا سه ماه نیز طول خواهد کشید تا فرودگر و مریخ نورد بر سطح این سیاره بنشینند.

دانشمندان دومین اقتصاد بزرگ جهان امیدوارند که نقشه سطح شناسی ساختار مریخ را به واسطه این ماموریت نقشه برداری کنند، ویژگی های خاک مریخ و آب-یخ های آن را بررسی کنند، ترکیب مواد سطح آن را مورد مطالعه قرار دهند و به طور گسترده تر محیط این سیاره را بشناسند.

ایالات متحده آمریکا تنها کشوری است که تاکنون یک مریخ نورد را در مریخ فرود آورده و از آن بهره برداری کرده است. بنابراین اگر ماموریت چین موفقیت آمیز باشد، یک شاهکار بزرگ برای این کشور خواهد بود.

چین در چند سال گذشته تأکید زیادی بر توسعه فناوری های فضایی داشته است. "شی جینپینگ" رییس جمهور این کشور در اوایل سال جاری از مسئولان صنعت فضایی کشور خود خواست تا چین را هر چه زودتر به یک قدرت بزرگ فضایی تبدیل کنند.

اما چین تاکنون برای تحقق جاه طلبی های مریخی خود با مشکلاتی روبرو شده است. در سال 2011 تلاش شد تا یک مدارگرد به نام "Yinghuo-1" سوار بر یک فضاپیمای روسی که توسط یک موشک اوکراینی پرتاب شد، روانه مریخ شود که این پرتاب در نهایت با شکست مواجه شد.

در سال 2017 نیز دومین پرتاب موشک "Long March 5" با شکست روبرو شد.

اما چین در سال های اخیر شاهد موفقیت هایی نیز بوده است. این کشور نخستین کشوری بود که یک فضاپیما را به نیمه تاریک کره ماه فرود آورد و در اوایل سال جاری نیز ماهواره نهایی را برای تکمیل سیستم ناوبری جهانی خود با نام "Beidou" پرتاب کرد.

مأموریت مریخی چین پس از آن انجام شده است که امارات متحده عربی با موفقیت کاوشگر مریخی خود به نام "امید"(Hope) را پرتاب کرد و در عین حال، ایالات متحده هم در حال آماده شدن برای پرتاب مأموریت جدید خود موسوم به "مارس 2020" و مریخ نورد "استقامت" به سمت مریخ است.

پرتاب فضاپیما به مریخ دارای یک زمان بندی خاص است، چرا که تقریباً هر 26 ماه، مریخ و زمین نزدیکترین فاصله را از یکدیگر دارند که این نزدیکی، امکان پرتاب را فراهم می کند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر