مصوبه واردات خودروهای خارجی توسط شورای نگهبان رد شد

رسانه کلیک - دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹، ردیفی برای کسب درآمد از عوارض و مالیات خودروهای وارداتی در نظر گرفته بود؛ اما با مخالفت شواری نگهبان، واردات خودرو ممنوع باقی خواهد ماند.

مصوبه واردات خودروهای خارجی توسط شورای نگهبان رد شد
شورای نگهبان در بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، اجازه واردات خودروهای خارجی (موضوع بند الحاقی ۷ به تبصره ۶) را مغایر بند هفتم سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و بند ۸ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و آن را مخالف بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی شناخت.
در سال ۱۳۹۶، واردات انواع خودروهای خارجی به ایران ممنوع شد. با گذشت دو سال از این تصمیم ناگهانی، تولیدکنندگان داخلی ثابت کردند توانایی لازم برای پاسخ به نیازهای بازار کشور را ندارند. تحریم‌های خارجی در سال ۱۳۹۷ نیز معامله با دیگر کشورها را دچار مشکل کرد تا وابستگی صنعت خودروسازی ایران به مواد اولیه بیش‌ازپیش اثبات شود.
درنتیجه‌ این وضعیت، بسیاری از محصولات ساخت داخل با توقف تولید مواجه شدند و تیراژ مدل‌های قدیمی نیز کاهش یافت. از اواسط سال ۱۳۹۷، افزایش تقاضا در بازار شدت گرفت و موج افزایش قیمت‌ها اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داد.
ارسال نظر