معرفی انواع کیف پول های ارزهای دیجیتال

رسانه کلیک - کیف پول های ارزهای دیجیتال به کاربران یک راه‌حل برای ذخیره‌سازی و مدیریت دارایی‌های رمز ارز و بلاک چین خود ارائه می‌دهند. این کیف پول‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند که ارزهای دیجیتال خود را ارسال، دریافت و مبادله کنند. درحالی‌که ممکن است برخی از این کیف پول‌ها تنها از یک رمز ارز پشتیبانی کنند، بسیاری از آن‌ها راه‌کارهایی چندوجهی هستند که به کاربران امکان می‌دهند تا چندین رمز ارز، ازجمله بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش، لایت کوین و بسیاری از دیگر ارزهای دیجیتال را در خود نگهداری کنند.

معرفی انواع کیف پول های ارزهای دیجیتال

درحالی‌که ممکن است برخی از این کیف پول‌ها تنها از یک رمز ارز پشتیبانی کنند، بسیاری از آن‌ها راه‌کارهایی چندوجهی هستند که به کاربران امکان می‌دهند تا چندین رمز ارز، ازجمله بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش، لایت کوین و بسیاری از دیگر ارزهای دیجیتال را در خود نگهداری کنند.

این راه‌کارها با نیاز به گذرواژه‌های پیچیده و دیگر اقدامات امنیتی به کاربران خود اطمینان خاطر می‌دهند که صاحب کیف پول، تنها فردی است که می‌تواند به این دارایی‌ها دسترسی داشته باشد. کاربران می‌توانند کیف پول خود را از طریق تلفن‌های هوشمند و رایانه مشاهده کرده و آن‌ها را مدیریت کنند.

کیف پول های ارزهای دیجیتال دارایی‌های بلاک چین را به طور فیزیکی در خود ذخیره نمی‌کنند؛ بلکه به‌جای آن کلیدهای عمومی و خصوصی (Public and Private keys) را در خود دارند. کلیدهای عمومی قسمتی از یک کد دیجیتال هستند که به یک بلاک چین غیرمتمرکز متصل‌اند. می‌توان کلید‌های عمومی را مانند شماره‌حساب بانکی تشبیه کرد. کلیدهای خصوصی نیز قسمتی از یک کد دیجیتال هستند، اما برای هر کیف پول منحصربه‌فرد بوده و مالکیت کلیدهای عمومی را اثبات می‌کنند. کلید‌های خصوصی را نیز می‌توان مانند رمز کارت عابر بانک دانست.

صاحبان کیف پول، برای انجام تراکنش‌ها از کلید خصوصی خود استفاده می‌کنند؛ اما برای دریافت رمز ارز، همان‌طور که هنگام ارسال وجه نیازی به رمز کارت مقصد نیست، نیازی به این کلیدها نیست.

کیف پول های ارزهای دیجیتال در دو نوع سخت‌افزاری (Cold Storage یا Cold Wallet) و یا نرم‌افزاری (Hot Storage و یا Hot Wallet) موجود هستند. امنیت کیف پول‌های سخت‌افزاری به‌مراتب بیشتر از کیف پول‌های نرم‌افزاری است؛ زیرا آن‌ها همیشه به اینترنت متصل نیستند.

در ادامه به معرفی و چندین کیف پول برتر ارزهای دیجیتال خواهیم پرداخت.

کیف پول‌های سخت‌افزاری:

Ledger Nano X

کیف پول سخت‌افزاری لدجر نانو اکس لجر نانو اکس، نسل دوم از کیف پول‌های سخت‌افزاری شرکت فرانسوی لجر است. نسل اول این محصول، لجر نانو اس، در سال 2014 عرضه شد و برای مدتی طولانی پادشاه بازار کیف پول‌های سخت‌افزاری بود. نانو اکس شبیه به یک فلش معمولی است و از طریق بلوتوث و یا یو اس بی به تلفن همراه و یا رایانه شما متصل می‌شود. این محصول از بیش از 1500 رمز ارز پشتیبانی می‌کند و لیست رمز ارزهای مورد پشتیبانی آن نیز به‌مرور زمان گسترده‌تر می‌شود.

باوجوداینکه که نانو اکس یک کیف پول سخت‌افزاری است، گروه لجر نرم‌افزار Ledger Live را که یک رابط کاربری برای تمام دارایی‌های کاربران فراهم می‌کند، نیز ارائه کرده است. لجر لایو به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا کیف پول‌های جدید را برای رمز ارزهای مختلف به دستگاه خود اضافه و دارایی‌های خود را مدیریت کنند.

نکات مثبت:

  • کاربرد آسان
  • پشتیبانی از تعداد زیادی از رمز ارزها
  • قابلیت ذخیره 100 برنامه
  • راحتی استفاده از بلوتوث
  • نرم‌افزار متن‌باز با بهره از پشتیبانی مضاعف توسط کاربران دیگر

نکات منفی:

  • پیمایش آن می‌توانست کمی ساده‌تر باشد
  • قیمت بالا

Trezor Model T

کیف پول سخت‌افزاری ترزور مدل تی کیف پول Model T شرکت Trezor نیز نسل دوم کیف پول‌های سخت‌افزاری این شرکت است. این کیف پول نیز تا حد زیادی شبیه به لدجر نانو اکس است، با این تفاوت که به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا در رابط کاربری وب‌سایت خود به‌صورت مستقیم به صرافی‌های دیگر دسترسی داشته باشند.

مدل تی همچنین دارای یک صفحه لمسی کوچک است که کار کردن به‌صورت مستقیم با آن برای کاربر راحت‌تر است. کاربران همچنین می‌توانند به مدل تی خود یک کارت حافظه MicroSD اضافه کرده و پین را رمزگذاری کنند تا امنیتشان نسبت به حملات مختلف بیشتر شود.

نکات مثبت:

  • رابط کاربری تحت وب با صرافی‌های تعبیه‌شده
  • پشتیبانی از تعداد زیادی از رمز ارزها
  • نرم‌افزار متن‌باز با بهره‌گیری از پشتیبانی مضاعف توسط کاربران دیگر

نکات منفی:

  • برای کاربران تازه‌وارد کمی پیچیده است
  • سختی نوشتن در صفحه‌نمایش کوچک آن
  • قیمت بالا نسبت به رقبا

کیف پول‌های نرم‌افزاری

Exodus

کیف پول نرم‌افزاری اگزودوس اگزودس یک کیف پول نرم‌افزاری است که برای کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها طراحی‌شده است. نسخه تلفن همراه این کیف پول نیز ارائه‌شده است. این کیف پول نرم‌افزاری رابط کاربری بسیار جذابی دارد که ابزارهای مفیدی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

اگزودس همچنین قابلیت ادغام با کیف پول‌های سخت‌افزاری ترزور را نیز دارد و ارزهای دیجیتال کاربران را برای بررسی بهتر به شکل جدول و نمودار نمایش می‌دهد. کاربران این کیف پول می‌توانند در داخل خود نرم‌افزار به‌صورت مستقیم و بدون مستقیم رمز ارزهای خود را به یکدیگر تبدیل کنند. لازم به ذکر است این کیف پول از 100 دارایی دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

برای راه‌اندازی اگزودس نیازی به ساخت حساب نیست و بنابراین تمامی دارایی و کلید‌های خصوصی کاربران در حافظه کامپیوترشان ذخیره خواهد شد. پیشنهاد می‌شود در صورت استفاده از اگزودس، از کلیدهای عمومی و خصوصی خود، نسخه پشتیبان تهیه کنید.

نکات مثبت:

  • پشتیبانی از بیش از 100 دارایی دیجیتال
  • قابلیت ادغام با کیف پول‌های سخت‌افزاری ترزور
  • رابط کاربری باکیفیت و ساده

نکات منفی:

  • پشتیبانی نکردن از احراز هویت دو عامل

Trust Wallet

کیف پول های ارزهای دیجیتال تراست یک ‌کیف پول نرم‌افزاری متن‌باز طراحی‌شده برای تلفن‌های همراه وابسته به بایننس (Binance) است. این کیف پول در سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS قابل‌نصب است و امکان نگه‌داری، تبدیل، پرداخت و دریافت رمزارزها را برای کاربران تلفن همراه فراهم می‌کند.

یکی از نکات جذاب تراست، قابلیت استفاده از دپس (برنامه‌های غیرمتمرکز یا Dapps) به‌صورت مستقیم در آن است. در ابتدا این کیف پول تنها از اتریوم و توکن‌های ERC20 و ERC223 پشتیبانی می‌کرد؛ اما باگذشت زمان پشتیبانی تراست از کوین‌ها و دارایی‌های دیجیتال بسیار گسترده‌تر شده و این کیف پول در حال حاضر از 160 هزار دارایی دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

نکات مثبت:

  • راه‌اندازی آسان برای کاربران تازه‌وارد
  • متن‌باز بودن
  • صرافی تعبیه‌شده
  • پشتیبانی از بیش از 160 هزار دارایی دیجیتال

نکات منفی:

  • پشتیبانی نکردن از احراز هویت دو عامل
  • نداشتن نسخه وب یا کامپیوتر
ارسال نظر