قیمت اتریوم ممکن است به این زودی‌ها به 5،000 دلار نرسد

قیمت اتریوم ممکن است در کوتاه‌مدت صعودی باشد، اما عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند قیمت را در محدوده فعلی خود ثابت نگه دارد.

قیمت اتریوم ممکن است به این زودی‌ها به 5،000 دلار نرسد
موانع رشد قیمت اتریوم

از زمانی که ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم، در جشنواره StartmeupHK 2021 سخنرانی کرد، قیمت اتریوم روند نزولی داشته است. ویتالیک در جلسه در 27 ماه مه، اظهار داشت که چندین درگیری در تیم داخلی باعث شده تا مهاجرت به فرایند اثبات سهام به تأخیر بیفتد.

فاز یک که مقیاس‌پذیری از طریق شاردینگ (Sharding) را معرفی می‌کند، به 2022 موکول شده است. علاوه بر این، ماهیت غیرمتمرکز ذات دیفای ممکن است کاملا سودمند نباشد؛ زیرا پردازش سبک شاردینگ نیاز به انجام معاملات از طریق یک زنجیره بازپخشی (Relay) دارد.

نمودار یک روزه قیمت اتریوم نمودار یک روزه قیمت اتریوم

دلیل سقوط شدید اتریوم از بالاترین سطح خود مشخص نیست، اما افزایش هزینه‌های تراکنش (Gas fees) مطمئناً انتظارات سرمایه‌گذاران را تحت تأثیر قرار داد. این امر نه‌تنها مشخص کرد که شبکه چقدر محدود است، بلکه معامله‌گران را تشویق کرد تا شبکه‌های جایگزین مانند بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) و راه‌حل لایه 2 پالیگان را نیز آزمایش کنند.

نمودار میانگین 7 روزه هزینه‌های شبکه اتریوم نمودار میانگین 7 روزه هزینه‌های شبکه اتریوم

نمودار بالا نشان می‌دهد که میانگین هزینه، یک ماه پس از به‌روزرسانی برلین در 15 آوریل، 45 دلار بود. اجماع در جامعه اتریوم این بود که به‌روزرسانی برلین در کوتاه‌مدت تأثیر کمتری داشت اما راه را برای هارد فورک لندن که پروتکل EIP-1559 را اجرا می‌کند، باز کرد.

این ما را به یکی از 3 دلیلی که می‌تواند بر قیمت اتر در کوتاه‌مدت تأثیر منفی بگذارد، می‌رساند.

تأخیر هارد فورک لندن

هارد فورک لندن اتریوم بخشی از نقشه راه انتشار نهایی Eth2 در سال 2022 است. این به‌روزرسانی قرار بود اواخر جولای منتشر شود اما تا 4 آگوست به تعویق افتاد.

به‌روزرسانی EIP-1159 که هدف آن سوزاندن بخشی از هزینه‌های تولید شده در بلاک چین اتریوم است، درآمد استخراجگران را کاهش خواهد داد. علاوه بر این، EIP-3354 افزایشی سختی تدریجی را معرفی می‌کند که انگیزه مهاجرت به بلاک چین جدید اثبات سهام را افزایش خواهد داد.

سابقه تحویل توسعه دهندگان اتریوم نیز رضایت‌بخش نیست. اگر ارتقاء جزئی صورت گیرد و تغییرات بحث‌برانگیزتر به تأخیر بیفتد، قیمت اتر می‌تواند سقوط کند زیرا بخشی از رشد فعلی بر اساس تغییرات هارد فورک ایجاد شده است.

خروج استخراجگران از شبکه

این بار نگرانی اصلی فنی نیست بلکه اجتماعی است. هنگامی که برای استخراجگران اتریوم مشخص شود که منبع درآمد آن‌ها به‌تدریج قطع می‌شود، شبکه‌های رقیب به‌مرورزمان سود خواهند برد.

حتی اگر اکثر بلاک چین‌های قرارداد هوشمند برای مدل اجماع اثبات سهام طراحی شده باشند، برخی از پروژه‌های کمتر شناخته شده می‌توانند الگوریتم خود را برای پشتیبانی از استخراج Ethash تغییر دهند.

تحلیلگران نباید این احتمال را که بایننس چین یا سولانا می‌توانند یک لایه امنیتی اضافی با استفاده از قدرت هش اضافی ناشی از خروج استخراجگران اتریوم ایجاد کنند، کنار بگذارند. اگرچه این سناریو بسیار دور از ذهن است، اما در صورت اتفاق افتادن بی‌شک قیمت اتریوم را تحت‌فشار قرار خواهد داد.

برنامه‌های غیرمتمرکز چند بلاک چینی

هر چه مدت بیشتری طول بکشد تا Eth2 به طور کامل پیاده‌سازی شود و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) بیشتری کد خود را برای پشتیبانی از قابلیت پردازش موازی (Sharding) ارتقا دهند، انگیزه بیشتری برای افزودن پشتیبانی چند بلاک چینی وجود دارد.

AAVE و Curve، دو پروتکل پیشرو دیفای از نظر کل ارزش قفل شده، هر دو پشتیبانی از بلاک چین‌های دیگر به‌غیراز اتریوم را اضافه کرده‌اند. در همین حال، بر اساس داده‌های DeFi Llama، پالیگان حدود 550 میلیون دلار قرارداد Curve دارد و AAVE نیز 1.8 میلیارد دلار دارد.

در نهایت، محتمل‌ترین قاتل اتریوم خود شبکه خواهد بود زیرا به تعویق انداختن راه‌حل مقیاس‌پذیری، کاربران و برنامه‌های غیرمتمرکز را به راه‌حل‌های جایگزین سوق می‌دهد. در همین حال، مهاجرت به مدل اثبات سهام، راه را برای تقویت بلاک چین های رقیب باز می‌کند.

بیشتر بخوانید: تحلیل داده‌های قراردادهای آتی و اختیار معامله اتریوم

ارسال نظر