چرا موتورهای جستجوی ایرانی در زمان قطعی اینترنت عملکرد ضعیفی داشتند؟

رسانه کلیک - در روزهای قطعی سراسری اینترنت بین الملل، برخی از پروژه‌های ایرانی نتوانستند آنطور که باید و شاید پاسخگوی نیاز کابران باشند؛ یکی از این پروژه‌ها، موتورهای جستجوی ایرانی بود.

چرا موتورهای جستجوی ایرانی در زمان قطعی اینترنت عملکرد ضعیفی داشتند؟

در حالی که اینترنت در کشور با خاموشی 7 روزه همراه بود و در ادامه اتصال اینترنت‌های خانگی امروز شاهد اتصال اینترنت همراه در برخی استان‌ها بودیم؛ برخی از کم و کاستی‌ها پروژه‌های بومی در این میان به شدت به چشم آمدند و بحث برانگیز شدند.

گوگل کردن در روزهای قطعی اینترنت در کشور بیشترین مشکل را برای افراد در پی داشت. در حالی که عادت به گوگل کردن داریم، در روزهای قطعی اینترنت جمله گوگل کردن به کل معنی خود را از دست داد.

در این میان برخی بالاجبار به سمت استفاده از موتورهای جستجوی ایرانی روی آوردند. طرح جویشگر بومی زمان حضور دکتر محمود واعظی در وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد و پس از اتمام وزارت او، طرح بسته شد و خاتمه پیدا کرد.

اما در زمان قطعی اینترنت، ضعیف‌ترین عملکرد مربوط به موتورهای جستجوی ایرانی بود که بعد از دقایق زیادی اتلاف وقت مخاطبان، در نهایت راه به جایی نبرده و نمی‌توانستد به نتیجه‌ای که باید دست یابند.

در مواردی دیده شد که برخی از موتورهای جستجوی ایرانی در پاسخ به سوالی در رابطه با عسل؛ به لینک‌های مربوط به مربا هدایت می‌شدند و به بدترین شکل ممکن سوالات مخاطبان نه تنها بدون پاسخ که حتی در نهایت شبیه به طنزی تلخ خاتمه می‌یافت.

بدون تعارف اگر بخواهیم در این میان فضاوت کنیم، باید بگوییم نشستن بر کرسی رقابت با غولی به نام گوگل کار آسانی نیست اما اینکه نتواند حتی به میدان رقابت پا بگذارد نیز، طرف دیگر ماجراست که از مشکلات زیادی نشات می‌گیرد.

اما در این میان مدیر اجرایی طرح پروژه جویشگرهای بومی معتقد است نمی‌توان توقع داشت پروژه‌ای که نزدیک به دو سال است هیچ‌گونه حمایتی از آن صورت نگرفته، رشد کند و بتواند حضور ۲۰۰ برابری کاربران در بستر خود را ساماندهی کند.

امیرعلی خیراندیش، مدیر اجرایی موتور جستجوی پارسی‌جو در این رابطه در گفتگو با خبرنگار کلیک عنوان می‌کند: «این پروژه ها در دو موتور جستجو و چند پروژه دیگر مانند ترگمان، و... در این طرح تعریف شدند. برای موتور جستجوی پارسی‌جو فضا و سرورها توسط وزارت ارتباطات تامین شد.»

او ادامه می‌دهد: «ما باید با غولی چون گوگل رقابت می‌کردیم، موتور جستجویی که میلیون‌ها سرور دارد، دارای محدودیت نیست و در بهترین دیتاسنترهای دنیا سرویس می‌دهد. طبیعتا مردم با آن راحت‌تر هستند چون می‌تواند به سادگی مشکل مردم را حل کند.»

مدیر اجرایی پارسی جو در ادامه توضیح می‌دهد: «در خصوص راه‌اندازی و توسعه جویشگر بومی مصوبه وجود دارد و مهندس واعظی در زمان وزارت‌شان از این طرح حمایت کردند، اما مصوبات به مرحله اجرا در نیامدند. دو سال است که به تیم‌هایی که این سایت‌ها را راه‌اندازی کرده و در حال توسعه آن هستند، بودجه‌ای تعلق نگرفته است. منتها دسترسی به دویست سرور همچنان پابرحاست و از طرفی زیر ساخت از ما حمایت شده است .»

او در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه چرا بعد از این همه هزینه موتورهای جستجو آنطور که باید و شاید نتوانستند نیاز مردم را برآورده کنند، تصریح می‌کند: « به دلیل یک اتفاق، درخواست کاربران به سایت ۲۰۰ برابر شده و پارسی‌جو سروری ندارد که بتواند به نیاز همه پاسخ دهد. هجوم کاربران در شرایطی است که حتی کارمندان پارسی‌جو نیز به دلیل هجوم کاربران برخی اوقات نمی‌توانند از یزد به سرورهای خود وصل شوند و مشکلات را رصد کنند. در شرایط بحران نمی‌توان این مشکلات را به سادگی حل کرد. از طرفی چنین اتفاقی کاملا پیش‌بینی نشده بود و ما آمادگی لازم را نداشتیم»

خیراندیش با بیان این نکته که سرورهایی که در اختیار دارند برای کاربرانی که در روزهای قطعی اینترنت ۲۰۰ برابر شده‌ بودند، اندک است ادامه می‌دهد: «در حالت عادی روزی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار پرس و جو به سمت ما می‌آمد، اما از صبح دوشنبه که ورود کاربران به پارسی‌جو شدت گرفت، این میزان ۲۰۰ برابر شد. این برای ما خارج از تصور بود و نتوانستیم آن‌طور که دوست داریم به آن‌ها خدمات بدهیم.»

او در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه با هزینه با توجه به هزینه های میلیاردی اختصاص داده شده یه موتوهای جستجو انتظار مردم در این بجران از این پروژه بالاتر بود تاکید می‌کند:« هدف اولیه از این تخصیص یودجه تصاحب سهم سی درصدی از بازار جستجو بود.حدود بودجه تخصیص یافته به پارسی جو حدود یک میلیارد بوده است که پروژه های تحقیقاتی و دانشگاهی زیادی شده و رد پارسی جو قرار گرفته است.»

خیر اندیش با تاکید بر اینکه به عنوان پارسی‌جو نمی‌خواهند با ایجاد محدودیت در دسترسی به موتورهای جستجوی خارجی، کاربران به سمت استفاده از پارسی‌جو ترغیب شوند افزود: «درست مانند کشورهای دیگر که موتور جستجوی بومی در کنار گوگل رشد کرده و به درآمدزایی رسیده است.»

ارسال نظر