موج گرانی خودرو در راه است | عوامل موثر چیست؟

اگر چه در روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار بوده ایم، اما با اجرایی شدن مصوبه ای که مجلس و گمرک اصرار به اجرای آن دارند باید منتظر موج گرانی خودرو و افزایش حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت خودروها در بازار باشیم.

موج گرانی خودرو در راه است | عوامل موثر چیست؟

توقف یک مصوبه جنجالی

دولت تدبیر و امید در آستانه سال نو مصوبه ای به تأیید مجلس رساند که از همان ابتدا نیز با توجه به شرایط کشور اجرای آن با مخالف همراه شد.

این بخشنامه بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، که به تصویب مجلس نیز رسیده است، ابلاغ شد تا بر اساس آن بخشی از درآمدهای مدنظر دولت در قانون بودجه تحصیل شود.

محتوای مصوبه: عوارض و مالیات با نرخ ارز متغیر

بر این اساس، محاسبه عوارض و سود بازرگانی تمامی کالاهای آماده و مواد اولیه تولید - به غیر از دارو و اقلام اساسی - جهت ترخیص از گمرک با نرخ ارز متغییر بر اساس متوسط قیمت ارز در بازار، که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، انجام می‌گیرد.

به بیان دیگر، نرخ ارز محاسباتی ۴۲۰۰ تومانی تنها برای عوارض واردات در حقوق ورودی کالاهای اساسی و همچنین دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی محاسبه و اعمال می‌شود و حقوق ورودی برای اقلام اساسی و دارو از چهار به دو درصد و تجهیزات و ملزومات پزشکی به یک درصد کاهش می یابد.

از سوی دیگر، انواع و اقسام عوارض و مالیات و… سایر کالاها و مواد اولیه تولید به نرخ ارز سامانه محاسبه الکترونیکی که نزدیک به نرخ بازار است به طور متغییر لحاظ می‌شود.

البته دولت دوم روحانی به دلیل تأثیر سرسام آور این مصوبه بر قیمت‌ها و همچنین اثرگذاری‌اش بر سایر بازارها آن را اجرایی نکرد.

آن زمان، با پیشنهاد گمرک ایران و موافقت هیئت وزیران مقرر شد برای جلوگیری از گرانی و تورم، گمرک به صورت موقت مجاز باشد تا زمان تصویب و ابلاغ حقوق ورودی، ارزش گمرکی و حقوق ورودی را به روال سال قبل و بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومان محاسبه کند.

اصرار بر اجرای مصوبه در زمان نامناسب

با وجود این شرایط، به نظر می‌رسد مجلس در پی اجرایی شدن آن است. در روز سوم شهریور ماه، گمرک ایران طی بخشنامه ای به گمرکات اجرایی اعلام کرد که با توجه به ایراداتی که هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس، نسبت به عدم اجرای مصوبه قانون بودجه در مورد حقوق ورودی داشته است، برای جلوگیری از تضییع حقوق دولت، کلیه اظهارنامه ها از ابتدای سال، مشمول مرور زمان شده و در مهلت ١٠ روز به صاحبان کالا ابلاغ شود.

هر چند این مصوبه هنوز اجرایی نشده و به تأیید سران سه قوه نرسیده است، اما اصرار بر اجرای آن می‌تواند فشار بر خودروسازان و قطعه سازان را بیشتر کند و تأثیر بسیار زیادی بر قیمت تمام شده محصول خواهد گذاشت.

این اتفاق در شرایطی رخ خواهد داد که در حال حاضر، صنعت خودروسازی کشور به شدت از کمبود نقدینگی رنج می‌برد. از سوی دیگر، قیمت خودرو که از نرخ ارز تبعیت می‌کند فعلاً با توجه کاهش نرخ ارز تقریباً ثبات دارد، اما اجرایی شدن این مصوبه باعث خواهد شد این آرامش به هم ریخته و باز هم شاهد سرازیر شدن تقاضاهای غیرمصرفی و احتکاری در بازار خواهیم شد.

این یک بخش ماجراست و سوی دیگر، این قضیه به افزایش قیمت تمام شده محصول، بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد ذکرشده در این مصوبه، منجر خواهد شد. به بیان ساده تر، این میزان افزایش حقوق گمرکی پیش از ورود قطعات و مواد اولیه تولید خودرو خواهد شد. همچنین باید سایر هزینه ها را، از جمله ارزش افزوده مرحله به مرحله، به این میزان اضافه کرد.

البته در حال حاضر، این بخشنامه لغو شده و در انتظار تصمیم سران ۳ قواست، اما با این حال، استفاده از «قطع مرور زمان» به این معنی است که طبق قانون، خودروسازان و سایر تولیدکنندگان موظف هستند ظرف ۱۰ روز اظهارنامه پر کنند و موظف می‌شوند ما به التفاوت را پرداخت کنند.

این در حالی است که بسیاری از این قطعات در حال حاضر بر روی خودروها نصب و فروخته شده اند.

با چه مکانیزمی این اقدام صورت خواهد گرفت؟ هنگامی که خودروسازان همچنان درگیر هزینه های سربار، تولید با زیان، افزوده شدن بر زیان انباشته و قیمت گذاری دستوری هستند، آیا واقعاً اجرای این مصوبه، در سالی که به نام «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» نام گذاری شده است، می‌تواند موانع را از صنعت خودرو بزداید؟

در واقع، این مصوبه و اصرار بر اجرای آن در شرایط فعلی می‌تواند به شدت به عنوان یک دست انداز بزرگ و یک مصوبه جاده خراب کن عمل کند و صنعت و بازار خودرو را بیش از پیش با مشکلات بی‌شماری مواجه کند.

بیشتر بدانید: واردات خودرو بطور مشروط آزاد شد

منبع: اسب بخار

ارسال نظر