کدام موقعیت های شغلی از گزند اتوماسیون در امان خواهند بود؟

رسانه کلیک – در این مطلب شما را با موقعیت های شغلی مختلفی آشنا می‌کنیم که تا سال‌های سال هیچ جایگزین ماشینی مناسبی برایشان پیدا نمی‌شود و اتوماسیون تأثیر چندانی روی حرفه آن‌ها نمی‌گذارد.

کدام موقعیت های شغلی از گزند اتوماسیون در امان خواهند بود؟

فرآیند اتوماسیون به سرعت در حال پیشروی است. چه بسا مشاغلی که با ورود ماشین‌های کوچک و بزرگ به صنعت، کم‌کم از رده خارج شده و جای خود را به مشاغل جدید داده‌اند. به همین خاطر است که امروزه افراد باید دقت و حساسیت بیشتری در انتخاب حرفه مورد نظر خود به خرج داده و تا حدودی آینده را پیش‌بینی کنند تا ببینند اتوماسیون طی چند دهه آینده چه نقشی در حیطه کاری آنان ایفا می‌کند.

البته در این میان موقعیت های شغلی مختلفی نیز وجود دارند که به اصطلاح امن‌تر بوده و فعلا از گزند اتوماسیون به دور هستند. در ادامه شما را با 5 مورد از این مشاغل آشنا خواهیم کرد.

1. کادر پزشکی و درمان

هوش مصنوعی مدت‌هاست که وارد عرصه پزشکی شده و حتی در مواردی همچون تشخیص بیماری یا انجام عمل‌های جراحی دشوار، بسیار بهتر از انسان عمل کرده است. اما مراقبت انسانی، یک عنصر حیاتی در این حوزه است که به راحتی نمی‌توان از آن گذشت.

طبق مطالعات انجام‌شده، پزشکان و پرستاران با همدلی و درک متقابل از شرایط بیمار، می‌توانند تأثیر بسزایی در روند بهبودی آنان داشته باشند. برخی موقعیت های شغلی در حیطه پزشکی را می‌توان با ربات و الگوریتم جایگزین کرد اما حتی در آن صورت نیز انسان‌ها در رأس امور قرار می‌گیرند.

2. هنرمندان

حرفه‌هایی که نیاز به خلاقیت و ابتکار دارند نیز تا حدودی از گسترش اتوماسیون در امان هستند. این بدان معنی نیست که هوش مصنوعی قابلیت خلق اثر هنری را ندارد. اما وقتی پای هنر و نمایش عواطف و احساسات ظریف انسانی به میان می‌آید چه کسی بهتر از ما می‌تواند این کار را انجام دهد؟ حقیقت این است که ارزش آثاری که به دست انسان خلق شده‌اند، در آینده از این نیز بیشتر می‌شود؛ چراکه در آینده نه چندان دور، مصنوعات هوش مصنوعی جهان را پر می‌کند.

3. توسعه‌دهندگان وب

توسعه وب جزو مشاغلی است که طی چند دهه اخیر با استقبال زیادی مواجه شده است. اما شاید جالب باشد بدانید که داشتن علم و مهارت در کدنویسی، به تنهایی نمی‌تواند فرد را از طوفان اتوماسیون نجات دهد. همچنین راه‌اندازی یک وب‌سایت ابتدایی و معمولی نیز کافی نیست؛ چراکه داده‌های لازم برای این کار را می‌توان به راحتی به ماشین‌ها خوراند. اما برای انجام وظایف پیچیده‌تر، همچنان وجود یک نیروی انسانی متخصص و تحصیل‌کرده ضروری است. بنابراین اگر هنوز تخصص خاصی در این زمینه ندارید، توصیه می‌کنیم هر چه سریع‌تر دانش و مهارت‌های خود را روی یک حوزه مشخص متمرکز کنید.

4. تعمیرکاران و تکنسین‌ها

برخی کارها هنوز پیچیده‌تر از آن هستند که بتوان آن‌ها را به دست ماشین‌ها سپرد. بنابراین برخی موقعیت های شغلی مانند تعمیرکاری فعلا از گزند اتوماسیون در امان هستند. ضمنا افرادی که در زمینه نگهداری و سرویس ماشین‌آلات پیچیده تبحر دارند، نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. جالب آنکه کار آن‌ها به لطف پیشرفت هوش مصنوعی به مراتب آسان‌تر می‌شود؛ زیرا راه حل‌های خلاقانه و جدید به کمک تحلیل و بررسی تنظیمات مختلف و تشخیص معایب احتمالی می‌آیند.

5. معلمین و اساتید دانشگاه

تعلیم و تربیت مناسب جزو شریان‌های اصلی یک جامعه سالم و پیشرفته به شمار می‌آید. به همین خاطر است که یک معلم نمونه را به هیچ عنوان نمی‌توان با هوش مصنوعی عوض کرد. حوزه آموزش نیز درست مانند حوزه پزشکی، بر پایه عناصر انسانی استوار است. البته بر هیچ‌کس پوشیده نیست که هوش مصنوعی و اتوماسیون تا حدودی به این عرصه نیز وارد شده و انجام برخی امور را برای ما ساده‌تر کرده است. هنوز آینده واضح و مشخصی برای سیستم آموزشی ترسیم نشده، اما تا آن موقع خطری متوجه معلمان و اساتید دانشگاه نخواهد بود.

در پایان باید بگوییم با توجه به سرعت تکنولوژی در دنیای امروز، تا دو یا سه دهه آینده شاهد تغییرات اساسی نخواهیم بود. بنابراین اگر حرفه خود را بین مشاغل فوق پیدا نکردید، لازم نیست نگران باشید.

ارسال نظر