نبرد آی او اس 9.1 با اندروید 6 مارش مالو

ماه گذشته اتفاقات بزرگی برای هواداران آیفون و اندروید رقم خورد ،  چرا که علاوه بر معرفی پرچم داران جدیدی با این دو سیستم عامل، صاحبان گوشی های قدیمی تر هم امکان به روز رسانی گوشی خود به نسخه های جدید تر را پیدا کردند ( البته به شرط اینکه دستگاه شما از نسخه جدید پشتیبانی کند)

نبرد آی او اس 9.1 با اندروید 6 مارش مالو

ماه گذشته اتفاقات بزرگی برای هواداران آیفون و اندروید رقم خورد ، چرا که علاوه بر معرفی پرچم داران جدیدی با این دو سیستم عامل، صاحبان گوشی های قدیمی تر هم امکان به روز رسانی گوشی خود به نسخه های جدید تر را پیدا کردند ( البته به شرط اینکه دستگاه شما از نسخه جدید پشتیبانی کند)

screen_shot_2015-10-13_at_1.49.11_pm

اپل در مورد آی او اس 9 چه می گوید؟

آی او اس 9 به حدی باهوش شده است که تجربه کار با آیفون و آی پاد را نسبت به قبل دگرگون و قدرتمند تر کرده است.به گفته کریگ فدریگی معاون بخش نرم افزاری اپل سیری نسبت به گذشته بسیار کارا تر شده و با استفاده از سیستم کمکی تعاملی آن شما بدون پرسیدن سوال می توانید کارهای بیشتری را انجام دهید در حالی که حفاظت از حریم شخصی کاربران کاملا رعایت شده است. کریگ می گوید: در آی او اس 9 ما روی تقویت پایه و اساس این سیستم عامل مخصوصا کیفیت آن تمرکز کرده ایم. اکنون با کمک بیش از یک میلیون کاربری که در تست نسخه ی اولیه ما را یاری کردند، ما از انتشار بهترین نسخه آی او اس هیجان زده هستیم.

وقتی که حرف از دنیای موبایل ها زده می شود سیستم عامل آی او اس اپل و اندروید گوگل حرف اول را می زنند. هر دو ی آن ها از سال 2007 به طور مداوم با یکدیگر در حال مبارزه بوده اند که آن دو را نسبت به سیستم عامل های بلک بری و سیمبین یک سر و گردن بالاتر قرار داد و در مدت زمان کوتاهی چنان رشد کرد که باعث فراموش شدن آن ها شد. آی او اس و اندروید در مدت زمان کوتاهی تجربه الکترونیکی کاربران را متحول کرده و با ارائه محصولات جدید و هزاران ویژگی متنوع، زندگی روزانه مردم را تحت تاثیر قرار داد. از محاسبه کالری روزانه مصرفی گرفته تا مکان یابی در سفر های روزانه.

با انتشار نسخه های جدید هر دو سیستم عامل، تصمیم گرفتیم تا مقایسه ای بین ویژگی های اصلی آن دو انجام دهیم. به خاطر داشته باشید که این مقایسه فقط نگاهی گذرا به ویژگی های هر کدام داشته در حالی که ممکن است هر کدام دارای ویژگی های کوچکتر و تفاوت هایی در رابط کاربری باشند که یک کاربر نسبت به سایرین بیشتر بپسندد. در هر صورت اگر شما جزو طرفداران سر سخت یکی از این دو سیستم عامل هستید تغییرات جدید آنقدر چشمگیر نیست که شما را نسبت به تغییر سیستم عامل مجاب کند. با این حال در اینجا تلاش گوگل و اپل در بهبود محصولات شان را به شما ارائه میکنیم.

اندروید M در مقابل آی او اس 9 : رابط کاربری

اندروید M و آی او اس 9 در بیشتر بخش ها یکسان به نظر می رسند و هر دو دارای صفحه اصلی (هوم اسکرین) هستند که امکان قرار دادن آیکون ها و ویدجت ها را با روش مخصوص فراهم کرده اند. همچنین هر دو سیستم عامل از نظر ظاهری نسبت به نسخه قبلی خود تغییر چندانی نداشته است. اگر چه تغییرات جزئی در هر دو وجود دارد (مثل تغییر فونت در آی او اس 9) همچنین اکثر قسمت ها در اندروید M ظاهر و حس اندروید L را حفظ کرده اند و این مطلب در مورد ای او اس نیز صادق است چرا که نسخه 9 آن شما را به یاد نسخه های هفتم و هشتم آن خواهند انداخت.

اندروید M در مقابل آی او اس 9 : طول عمر باتری

هزاران بار گفته شده که چه گوشی شما اندرویدی باشد و چه آیفون ارزش اصلی آن به باتری آن است چرا که اگر باتری دستگاه شما تمام شود گوشی شما بلا استفاده خواهد بود! بسیاری از مردم فکر میکنند که عمر باتری فقط به موارد سخت افزاری مربوط می شود در حالی که با رعایت ترفند های نرم افزاری میتوان مدت زمان نگه داشتن شارژ باتری را به صورت چشمگیر افزایش داد.

سیستم عامل اندروید گوگل و آی او اس اپل به ترتیب امکانات جدیدی به نام Doze (حالت چرت زدن) و Low Power Mode (حالت کم مصرف) را برای ذخیره انرژی ارائه می دهند.

مسلما سیستم Doze گوگل ویژگی های جالب تری دارد. این سیستم از حس گر های حرکتی گوشی استفاده میکند تا بفهمد آیا گوشی در حال استفاده هست یا نه و بر این اساس مصرف انرژی دستگاه را به صورت خودکار کم و زیاد می کند . اگر چه سیستم Low Power Mode اپل قادر به چنین کاری نیست ولی امکانی را فراهم میکند که در صورت کاهش انرژی باتری، کاربر میتواند وضعیت را به حالت ذخیره انرژی تغییر دهد.

اندروید M در مقابل آی او اس 9 : دستیار صوتی

یکی از بزرگترین ویژگی های آی او اس 9 دستیار صوتی کنش گرا و ارتقا یافته ی سیری است. سیستم کنش گرا صفحه ای است که یاد می گیرد شما با کدام یک از مخاطبین تان بیشتر تماس می گیرید و یا از کدام برنامه ها بیشتر استفاده میکنید و بعد زمانی که تشخیص دهد شما به آن نیاز دارید کلید های میان بری از آن مخاطبان و یا برنامه ها را به شما پیشنهاد می دهد. همچنین سیری الان در ارائه دادن نتایج مرتبط با جستجو و سوال شما هوشمندانه تر عمل میکند.

گوگل برای رقابت با سیری دستیار گوگل ناو را ارائه کرده است که همیشه از نظر ارائه دادن نتایج درست تر بهتر از سیری عمل کرده و این مورد هنوز هم پا برجاست. گوگل در اندروید M ویژگی جدیدی را به گوگل ناو اضافه کرده که آن را Google Now on Tap (گوگل ناو با لمس) نامیده می شود که با استفاده از آن محتوای متنی که شما از آن سوال کرده اید را بر اساس برنامه ای که در حال کار با آن هستید تشخیص داده و باعث می شود نتایج مرتبط تری را به شما ارائه کند. بدون شک گوگل ناو در این بخش هنوز برتریش را نسبت به سیری حفظ کرده است.

اندروید M در مقابل آی او اس 9 : سازگاری با مدل های مختلف

یکی از بخش هایی که میتواند آی او اس 9 را در این رقابت پیروز می کند سازگاری آن با دستگاه های قدیمی تر اپل است. آی او اس 9 میتواند 8 مدل از محصولات قبلی اپل را پشتیبانی میکند. (از آیفون 6 اس گرفته تا آیفون 4 اس که 5 سال از عمر آن می گذرد) . میتوان اینطور گفت که اندروید M برای دستگاه هایی با بیش از عمر یکی دو سال قابل استفاده نخواهد بود و از آنجایی که شریک های تجاری گوگل مجبور به ارائه آپدیت های جدید به کاربران نیستند، تعداد زیادی از کاربران اندرویدی نمیتوانند این سیستم عامل را روی دستگاه های فعلی خود داشته باشند. البته اگر شما صاحب گوشی پرچم داری از کمپانی های بزرگ سازنده موبایل مثل سامسونگ ، اچ تی سی و یا ال جی باشید می توانید انتظار داشته باشید که نهایتا گوشی خود را به اندروید M آپدیت کنید.

اندروید M در مقابل آی او اس 9 : حریم خصوصی

بدون شک سیستم عامل آی او اس از زمان ظهور بهترین سیستم عامل ساخته شده از نظر امنیت و حفاظت از حریم شخصی بوده است و در واقع هنوز هم این قضیه درست است. آی او اس 9 قابلیت امنیتی چشمگیر جدیدی را نسبت به نسخه های قبلی به ارمغان نیاورده ولی هنوز هم به خوبی از اطلاعات شخصی شما مراقبت می کند.

از طرف دیگر اندروید M قابلیت های زیادی را از آی او اس اقتباس کرده است که قابل تحسین است. اندروید M اکنون از قابلیت مجوز دهی 8 هسته ای برخوردار است که کاربر باید مجوز استفاده از هر قابلیت را جداگانه به اپلیکیشن ها بدهد ( به عنوان مثال اجازه دسترسی به میکروفون ، مخاطبان ، داده های رسانه و ... ) این اتفاق بسیار خوشایندی است چرا که قبلا شما محدود به دادن کل مجوز ها و یا هیچکدام به برنامه ها بودید.

اندروید M در مقابل آی او اس 9 : پرداخت موبایلی و شناسایی هویت

در اندروید M کیف الکترونیکی گوگل (Google Wallet) جایگزین اندروید پی (Android Pay) شده و آن را از نو شکل داده است. در حالی که سیستم اصلی پرداخت هر دو یکسان است نکته مثبت اندروید M نسبت به نسخه های قبلی این است که ذاتا از سیستم اسکن اثر انگشت پشتیبانی میکند و آن به این معنی است که دستگاه های بیشتری به صورت پیش فرض از پرداخت اندرویدی پشتیبانی خواهد کرد. و اما آی او اس 9 امکان اسکن سریع تر اثر انگشت را فراهم کرده و برنامه کیف الکترونیکی اپل اکنون از کارت های loyalty (نوعی کارت اعتباری در کشور های آمریکایی-اروپایی) هم پشتیبانی میکند.

اندروید M در مقابل آی او اس 9 : نتیجه نهایی

همانطور که قبلا هم گفته شد هیچ یک از این دو را نمیتوان نسبت به دیگری برنده است چرا که هیچ کدام آن قدرها دارای تغییرات قابل توجه نیست. در عوض هر کدام از آنها امکاناتی را ارائه کرده اند تا اشکالات موجود در نسخه های قبلی را برطرف کنند.

همچنین هر کدام از آن ها را می توان مثالی از این حقیقت دانست که این دو غول بزرگ دنیای تلفن های هوشمند درحالی که به آرامی به سمت آینده حرکت میکنند به صورت غیر مستقیم با هم همکاری دارند و نقاط قوت هم را از یکدیگر به امانت میگیرند و حتی میتوان تصور کرد که تا 5 سال دیگر شاهد دو سیستم عامل تقریبا یکسان باشیم.

منبع: knowyourmobile.com

ارسال نظر