نتایج یک نظرسنجی: مردم با وجود داشتن اینترنت خانگی، اینترنت موبایل را ترجیح می‌دهند

رسانه کلیک - محمدجواد آذری جهرمی اواخر هفته گذشته در شبکه اجتماعی اینستاگرام سوالاتی را در قالب طرح نظرسنجی از کاربران این شبکه اجتماعی برای اطلاع یابی از تمایل کاربران به استفاده از اینترنت خانگی یا اینترنت موبایل منتشر کرد.نتایج این نظرسنجی از آن جهت دارای اهمیت است که موضوع نبود فضای فرکانسی برای توسعه شبکه موبایل و افت کیفیت اینترنت از سوی وزارت ارتباطات در هفته‌های اخیر بارها مطرح شده است.

نتایج یک نظرسنجی: مردم با وجود داشتن اینترنت خانگی، اینترنت موبایل را ترجیح می‌دهند

نتایج این نظرسنجی از آن جهت دارای اهمیت است که موضوع نبود فضای فرکانسی برای توسعه شبکه موبایل و افت کیفیت اینترنت از سوی وزارت ارتباطات در هفته‌های اخیر بارها مطرح شده است.

کاربران اینترنت طی هفته‌های اخیر بارها در شبکه‌های اجتماعی به وزارت ارتباطات و سایر مسئولان موضوع کندی سرعت اینترنت خانگی را اعلام کرده‌اند و حتی وضعیت وخیم این سرویس، باعث برنامه‌ریزی برای تغییر تکنولوژی ADSL به VDSL در برخی نقاط کشور توسط اپراتورهای اینترنت شده است.

با این حال وزیر ارتباطات در پاسخ به چرایی کندی سرعت اینترنت موبایل هم، دلیل افت کیفیت سرعت اینترنت را مربوط به در اختیار نداشتن فرکانس رادیویی عنوان کرد که هم اکنون در اختیار سازمان صدا و سیما قرار دارد.
با تمام این اوصاف جهرمی در نظرسنجی اینستاگرامی خود نظر کاربران را در خصوص تمایلشان به استفاده از اینترنت خانگی و یا اینترنت موبایل (4G) جویا شد.

این نتایج نشان می‌دهد که کاربران با وجود در اختیار داشتن سرویس اینترنت خانگی، اما همچنان ترجیح می‌دهند از 4G استفاده کنند.
نتایج این نظرسنجی به شرح زیر است.

- در پاسخ به این سوال که دانش آموز هستید و یا دانشجو: ۳۷ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی دانش آموز و ۶۳ درصد دانشجو بودند.

- در همین حال ۸۳ درصد پاسخ دهندگان به این نظرسنجی در مناطق شهری و ۱۷ درصد در مناطق روستایی سکونت داشتند.

- طبق نتایج این نظرسنجی ۳۲ درصد پاسخ دهندگان مناطق شهری، ساکن تهران و ۶۸ درصد کاربران مناطق شهری، در سایر شهرها زندگی می‌کردند.

- در پاسخ به این سوال که آیا شما در منزل سرویس اینترنت خانگی دارید، ۶۳ درصد کاربران دارای اینترنت خانگی بودند و ۳۷ درصد کاربران به اینترنت خانگی دسترسی نداشتند.

- وزیر ارتباطات از کاربران پرسید که آیا کیفیت اینترنت شما پس از افت هفته آخر اسفند ۹۸ بهبود یافته است؟ که ۶۸ درصد کاربران اعلام کردند که همچنان درگیر افت سرعت هستند و ۳۲ درصد کاربران اذعان داشتند که کیفیت اینترنتشان بهبود یافته است.

- آذری جهرمی از کاربران پرسید که اگر در منزل باشید از اینترنت خانگی استفاده می‌کنید و یا ترجیح می‌دهید از اینترنت موبایل نسل چهارم استفاده کنید؟ در این زمینه ۵۱ درصد کاربران استفاده از اینترنت موبایل را به اینترنت خانگی ترجیح دادند و ۴۹ درصد کاربران تمایل به استفاده از اینترنت خانگی نشان دادند.

- در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قیمت کدام اینترنت برای شما مناسب‌تر است؟ ۷۵ درصد کاربران، قیمت اینترنت خانگی و ۲۵ درصد قیمت اینترنت موبایل را مناسب دانستند.

نکته جالب اینجاست که مخاطبان پیج وزیر ارتباطات و شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، با وجود اینکه بیشتر از اینترنت خانگی استفاده می‌کنند و حتی به این مسئله واقف هستند که هزینه‌های آن بسیار کمتر از موبایل است اما بیش از نیمی از آنها باز هم ترجیح می‌دهند زمانیکه در منزل هستند از اینترنت پرسرعت تلفن همراه استفاده کنند.

هرچند متأسفانه به دلیل کمبود فضای فرکانسی در اختیار شبکه‌های تلفن همراه کشور و مقاومت سازمان صداوسیما در برابر آزادسازی باندهای فرکانسی مورد نیاز اپراتورهای موبایل برای افزایش سرعت اینترنت، وضعیت سرویس‌دهی در این شبکه‌ها تا نقطه مطلوب فاصله بسیاری دارد.

ارسال نظر