نخبگان خارجی تابعیت ایرانی می‌گیرند

به گفته سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، فرآیند شناسایی نخبگان خارج از کشور در حال انجام است و این نخبگان تابعیت ایرانی دریافت می‌کنند. همچنین نخبگان ایرانی ساکن در کشورهای خارجی هم پس از بازگشت به کشور مشغول کار می‌شوند.

نخبگان خارجی تابعیت ایرانی می‌گیرند

از کشورهایی چون عراق، افغانستان، سوریه و اسپانیا نخبه دعوت کردیم

سورنا ستاری با اشاره به شناسایی نخبگان خارج از کشور، راه‌اندازی کانون‌های فارغ‌التحصیلان خارجی در ایران و توانمندسازی فارغ‌التحصیلان خارج از کشور در ایران گفت: «معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه ایرانیان خارج از کشور انجام داده است. آمریکای شمالی، اروپا و شرق آسیا کشورهای مورد توجه ما است تا اقداماتمان را در این زمینه گسترش دهیم. در توافق‌های انجام گرفته با ستاد کل نیروهای مسلح، فارغ‌التحصیلان ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان تحت پوشش قرار گرفته‌اند.»

وی ادامه داد: «در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نفر از نخبگان ایرانی خارج از کشور جذب شده‌اند. حدود ۳۰ درصد از این افراد در هیئت علمی دانشگاه‌ها فعال هستند و بخش عمده‌ای یا استارت‌آپ‌های خود را تأسیس کرده‌اند یا در یکی از شرکت‎های دانش‌بنیان و خلاق مشغول فعالیت هستند.»

رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق افزود: «باید تسهیلات بیشتری برای دادن تابعیت به نخبگان خارجی ایجاد شود. برای نمونه یک متخصص مغز و اعصاب اهل کشور افغانستان داریم که قبلاً باید برای تمدید اقامتش در صف‌های طولانی می‌ایستاد.»

ستاری خاطرنشان کرد: «علاوه بر تسهیل در اقامت، موفق به کسب تابعیت ایرانی برای برخی از نخبگان خارجی از عراق، افغانستان، سوریه، اسپانیا و دیگر کشورها شدیم. در سال قبل نیز بورسی به ۱۰۰ نفر اول کنکور افغانستان ارائه شد که به شکل جالبی ۷۰ نفر اول آن‌ها به ایران آمدند.»

پارک فناوری پردیس پذیرای نخبگان به کشور بازگشته

همچنین پارک فناوری پردیس هم از پذیرش نخبگان به کشور بازگشته و ایجاد همکاری با این افراد خبر داده است. بنا به اعلام این پارک، طی 3 سال گذشته حدود هزار نفر از متخصصان و کارآفرینان ایرانی به کشور بازگشته و در پارک فناوری پردیس شروع به کار کرده‌اند.

برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور به‌منظور انتقال دانش، تجربه و ایده‌های فناورانه به کشور، توسط مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری بیش از ۶۷ دانشگاه، پژوهشگاه، شرکت دانش‌بنیان، پارک فناوری و مراکز رشد و نوآوری منتخب کشور در حال اجراست.

این برنامه در قالب حمایت از انجام دوره‌های علمی و تحقیقاتی همچون پسادکتری، فرصت مطالعاتی، استاد مدعو و معین، راه‌اندازی کسب‌وکارهای فناورانه، اشتغال در شرکت‌های دانش‌بنیان، تعریف پروژه‌های فناوری کوتاه و بلندمدت، برگزاری سخنرانی و کارگاه‌های تخصصی، به ارتباط مؤثر بین متخصص و مراکز علمی و فناوری برگزیده کشور یاری می‌رساند.

ارسال نظر