نرخ جدید عوارض آزادراه ها اعلام شد

رسانه کلیک - نرخ جدید عوارض آزادراه ها به اینترنت راه پیدا کرد. این نرخ ها به صورت متوسط افزایشی 21 درصدی داشته اند که با توجه به مسیر، متفاوت است.

نرخ جدید عوارض آزادراه ها اعلام شد

در گذشته نه چندان دور شاهد انتشار خبری مبنی بر افزایش 21 درصدی نرخ عوارض آزادراه ها بودیم که به تازگی جدول آن منتشر شده است. بر این اساس، کمترین نرخ عوارض برابر با 1500 تومان و حداکثر آن 151 هزار تومان است. لازم به ذکر است؛ مبلغ 151 هزار تومان مربوط به قیمت عوارضی قم گرمسار برای نفتکش هاست.

بر اساس دستورالعمل در نظر گرفته شده برای خودروهای عمومی، در صورتی که یک خودرو بیش از 40 بار در طول یک ماه از یک عوارضی عبور کند، هزینه آن به صورت نصف و با 50 درصد تخفیف لحاظ می شود. وزرات راه و شهرسازی هزینه نگهداری از آزادراه ها را برای سال 98 برابر با 400 میلیارد تومان اعلام کرده است.

بر اساس آمار منتشر شده، هزینه دریافت شده از خودروهای سنگین برای عوارض، برابر با 2 تا 6 درصد کرایه حمل بار آن‌هاست. با توجه به این آمار، میزان افزایش عوارض آزادراه ها در سال 1398، حداکثر 1 درصد کرایه خودروهای سنگین است. گفته شده این افزایش عوارض تغییری در قیمت کالاها ایجاد نمی کند؛ با این حال نمی توان به این گفته اعتماد کرد. در حالی که بخش عمده ای از هزینه نگهداری آزادراه ها مربوط به استهلاک خودروهای سنگین است، استفاده از این مسیرها باعث صرفه جویی در وقت و در نتیجه کاهش مصرف سوخت می شود.

نرخ جدید عوارض آزادراه ها برای سال 1398 به شرح جدول زیر بوده که این نرخ ها از اول شهریورماه سال جاری اعمال شده اند:

جدول نرخ جدید عوارض آزادراه های کشور

نظر شما در رابطه با نرخ جدید عوارض آزادراه های کشور چیست؟ آیا افزایش قیمتی عوارضی باعث افزایش قیمت کالاها و خدمات نمی شود؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

ارسال نظر