نشست هم‌اندیشی توسعه کسب‌ و کارهای نوآور با رویکرد هوش مصنوعی

رسانه کلیک - نشست هم‌اندیشی توسعه کسب‌ و کارهای نوآور با رویکرد هوش مصنوعی با حضور جمعی از صاحب‌نظران و کسب‌وکارهای فعال در این حوزه توسط شرکت شناسا، در تاریخ 19 اسفندماه 99 در محل کافه سینرژی برگزار شد.

نشست هم‌اندیشی توسعه کسب‌ و کارهای نوآور با رویکرد هوش مصنوعی

در ابتدای این نشست، مسعود زمانی، مدیر آزمایشگاه فناوری‌های پیشرفته هلدینگ فناپ با ذکر مثالی دستاورد هوش مصنوعی را برای تغییر زندگی بشر تشریح کرد.

وی گفت: اتفاقاتی که هوش مصنوعی منجر به آن می‌شود، علاوه بر ایجاد یک مسیر جدید در همه صنایع، کارکرد صنایع موجود را نیز دچار تحول خواهد ساخت.

زمانی با بیان اینکه هیچ رخداد تاریخی، مشابه ندارد افزود: هوش مصنوعی یک دستاورد فناورانه خاص است و این دستاورد را حتی نمی‌توان با ابداع الکتریسیته مقایسه کرد، چراکه این فناوری دربرگیرنده ابعاد وسیع‌تری خواهد بود.

مدیر آزمایشگاه فناوری‌های پیشرفته هلدینگ فناپ، با بیان اینکه هوش مصنوعی در تمام صنایع دارای کاربرد خاص خود می­باشد گفت: به دلیل اهمیت بالای هوش مصنوعی در آینده، هر کدام از صنایع سعی می‌کنند تاثیر AI را در صنعت خود پررنگ‌تر کنند ولی در مباحثی نظیر آموزش با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته همچنان بهره­گیری هوش مصنوعی در این زمینه کمرنگ است.

زمانی اضافه کرد: در مبحث هوش مصنوعی همواره سوالات متعددی درخصوص شئونات زندگی، مسائل رویارویی فردی و اجتماعی با این مقوله وجود داشته است.

در ادامه دکتر محمد منثوری، عضو هیات علمی گروه مهندسی برق دانشگاه شاهد گفت: سرعت تولید داده در بستر اینترنت، گسترش ابزارهای پردازشی و توسعه الگوریتم‌های جدید برای تحلیل داده از دلایل اهمیت هوش مصنوعی در دنیای امروز به شمار می­رود.

وی افزود: در اقتصاد مدرن "داده" نقش نفت را ایفا می‌کند و حرف اول را در اقتصاد آینده بشر خواهد زد.

منثوری در ادامه گفت: در ایران کمبود بستر مناسب سخت‌افزاری برای پردازش داده‌ها، کمبود داده‌های مناسب و عدم آگاهی لازم، متخصصان در صنعت هوش مصنوعی را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

این استاد دانشگاه افزود: در ایران نیز همگام با دیگر کشورها، تحولاتی در زمینه هوش مصنوعی صورت گرفته است که از جمله آن می‌توان به شکوفایی استارت‌آپ‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی و حمایت شرکت هایی نظیر شناسا از استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی اشاره کرد.

منثوری به کاربردهای هوش مصنوعی در پرداز‌ش تصویر، زبان طبیعی، پردازش گفتار، داده‌کاوی، رباتیک و ماشین‌های خودران اشاره کرد و گفت: شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی، شرکت‌های فعال در حوزه بینایی ماشین و پردازش تصویر، شرکت‌های فعال در حوزه داده‌کاوی، شرکت‌های فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی و شرکت‌های فعال در حوزه پردازش گفتار از جمله کسب­وکارهای مرتبط با هوش مصنوعی به شمار می‌آیند.

  • تشریح برنامه‌های شناسا در زمینه توسعه کسب‌وکارها با رویکرد هوش مصنوعی

"منصور شیرزاد" معاون توسعه سازمان و سرمایه‌های انسانی شرکت شناسا، در ادامه این نشست گفت: در یک سال گذشته بیش از 400 طرح جهت سرمایه پذیری به سمت شناسا آمده است که در حدود 80 درصد آن ها ادعا شده است که از هوش مصنوعی استفاده می کنند ولی برای عملی شدن آنها نیاز است که مدل کسب و کاری آنها به طور جدی اصلاح گردد.

وی با اشاره به برنامه‌های شناسا در حمایت از ایده‌های حوزه هوش مصنوعی در این شرکت گفت: جذب استارت‌آپ‌های مستعد، شبکه همکاران فعال در حوزه هوش مصنوعی، تنظیم سند استراتژیک توسعه هوش مصنوعی، ترسیم نقشه راه، تدوین برنامه جامع و ارزش‌آفرینی از طریق تعامل هوشمند، از جمله برنامه‌های شرکت شناسا در زمینه حمایت از استارت‌آپ‌های این صنعت نوآورانه است.

در ادامه‌ی نشست، مدعوین رویداد متشکل از صاحب‌نظران، صاحبین کسب­وکارها و استارتاپ‌های فعال در این حوزه به بیان نظرات و جایگاه هوش مصنوعی در کسب­ و کار خود پرداختند.

  • استقبال شناسا از طرح‌های نوآورانه در زمینه هوش مصنوعی

در پایان دکتر "حامد ساجدی" مدیرعامل شرکت شناسا، ضمن خیرمقدم به حاضرین گفت: شناسا به عنوان شبکه نوآوری، ارزش‌آفرینی و سرمایه‌گذاری ایرانی علاقه‌مند به حضور، مشارکت و هم‌افزایی میان بازیگران اکوسیستم استارتاپی برای دستیابی به محصولات نوآورانه داخلی است و امیدواریم تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد منجر به ارزش‌آفرینی گردد.

وی افزود: هوش مصنوعی و کاربردهای آن موضوع بسیار مهمی است که در عین حال پاسخ به چگونگی مواجهه با آن چالشی جدی خواهد بود.

ساجدی گفت: موضوع هوش مصنوعی دور از دسترس نیست ولی باید دید که به چه میزان می‌توان از ظرفیت‌های آن در صنایع مختلف بهره برد. اکنون نیز باید ظرفیت‌های هوش مصنوعی و راهکارهای به کارگیری آن در صنایع به دقت و با صرف زمان و هزینه مورد بررسی قرار گیرد.

گفتنی است؛ شناسا به عنوان یک شرکت ارزش‌‌آفرین و سرمایه‌گذار ایرانی با ترسیم نقشه راه برای توسعه کسب و کارهای نوین در حوزه هوش مصنوعی، برگزاری نشست‌های تخصصی در این زمینه را به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌ تیم‌های توانمند ایرانی در چشم‌انداز فعالیت‌های پیش روی خود قرار داده است.

ارسال نظر