موافق رواج سایت‌های همسریابی نیستیم | پلتفرم‌های آنلاین ازدواج نیاز به نظارت جدی دارند

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به رونمایی از اپلیکیشن همسریابی همدم گفت: موافق رواج سایت‌های همسریابی نیستیم و پلتفرم‌های آنلاین ازدواج نیاز به نظارت جدی دارند.

موافق رواج سایت‌های همسریابی نیستیم | پلتفرم‌های آنلاین ازدواج نیاز به نظارت جدی دارند

مشکل جوانان زوج‌یابی نیست

محمدمهدی تندگویان در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: «یافتن زوج مناسب جزو مشکلات اساسی و اولویت‌دار حوزه ازدواج نیست. یعنی این‌طور نیست که آمار خیلی بالایی متقاضی ازدواج داشته باشیم که دغدغه و مشکل اساسی آن‌ها عدم یافتن زوج مناسب باشد، بلکه مشکل در پیوند و شکل‌گیری ازدواج است.»

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به رونمایی از پلتفرم همدم افزود: «درباره این پلتفرم فعلاً نمی‌توان نظر داد و آن را رد و یا تأیید کرد. باید زمان داد و دید مدل ساختار و نظارت و راستی‌آزمایی آن به چه شکلی است و رسیدگی به تخلفات و رصد آنلاین را در دستور کار قرار داده یا نه تا بتواند به ازدواج پایدار جوانان کمک کند.»

وی همچنین خاطرنشان کرد که اگر خروجی این پلتفرم پایش شود می‌توان درباره آن نظر داد. تندگویان گفت: «در حال حاضر با مدل‌های غیرقانونی سایت‌های همسریابی که تاکنون در کشور وجود داشته و غیرقانونی فعالیت کرده‌اند، خروجی مثبتی نداشته‌ایم و تبعات منفی آن نیز زیاد بوده است؛ طوری که عمدتاً منجر به ازدواج موقت و ناپایدار و فروپاشی زندگی‌ها شده است. بسیاری از متأهل‌ها هم به این سایت‌ها مراجعه و با پرداخت مبالغی خود را مجرد معرفی کرده‌اند. بنابراین باید پس از فعالیت یکی دو ساله این پلتفرم جدید، آمارش را دید و نسبت به آن نظر داد.»

جلوی دسترسی متخلفان گرفته شود

تندگویان با بیان اینکه این معاونت خیلی موافق راه‌اندازی سایت‌ها یا پلتفرم‌های همسریابی نیست، گفت: «از جمله دلایلی که خیلی با چنین سایت‌هایی موافق نیستیم، بحث نظارت جدی و حضور یک دستگاه نظارتی برخط و آنلاین روی این سایت‌ها برای رصد و شناسایی متخلفان است. اگر این مسائل در این سامانه لحاظ شود، امیدوارم تخلفاتی شکل نگیرد. باید پس از مدتی پایش کنیم و ببینیم این سامانه تا چه میزان منجر به ازدواج شده و ازدواج‌های انجام شده توسط آن چقدر پایدار بوده است. بنابراین الان نمی‌توان نسبت به آن نظر داد.»

معاون امور جوانان تصریح کرد: «مشکل اصلی این است که مجوز دادن به این سامانه‌ها و سایت‌ها یک بحث است و نظارت آنلاین و امکان برخورد به‌موقع با خطا و هر نوع مفسده این سایت‌ها بحثی اساسی‌تر است. اگر هر نهادی بخواهد این کار را انجام دهد، علاوه بر تأمین ایمنی افرادی که می‌خواهند در این سایت‌ها حاضر شوند، باید از روش‌هایی نظیر امکان رصد مستقیم نهاد متولی، راستی‌آزمایی مراجعان را انجام و یا با سازمان نظارتی قوی مثل پلیس فتا برای این راستی‌آزمایی ارتباط داشته باشد.»

گفتنی است اپلیکیشن همسریابی همدم به عنوان نخستین اپلیکیشن همسان‌گزینی رسمی کشور، در هفته گذشته افتتاح شد؛ اپلیکیشنی که گفته شده قرار است مشکل ازدواج جوانان را حل کند. معرفی و نقد این اپلیکیشن را در این پست کلیک بخوانید.

ارسال نظر