واکسن پاستوکووک ایران - کوبا ۹۹ درصد کارایی دارد

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت اوایل شهریور ماه نتایج فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا (پاستوکووک) تحلیل می‌شود و قرار است در این زمان نتایج نهایی را به سازمان بهداشت جهانی گزارش دهیم.

واکسن پاستوکووک ایران - کوبا ۹۹ درصد کارایی دارد

دکتر علیرضا بیگلری امروز در نشست خبری که به صورت آنلاین در محل وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: واکسنی که به صورت همکاری مشترک با کوبا همزمان با شیوع بحران کرونا آغاز کردیم در حال تست کارآزمایی فاز سوم است.

وی گفت: تاکنون در فاز سوم، این واکسن در ۸ شهر ایران به ۲۴ هزار نفر تزریق شده است.

بیگلری با بیان اینکه اوایل شهریور ماه نتایج این فاز از واکسن پاستوکووک مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد، گفت: بنا داریم بعد از آن نتایج را به سازمان بهداشت جهانی اعلام کنیم.

توضیح رئیس انستیتو پاستور ایران درباره واکسن پاستوکووک

رئیس انستیتو پاستور ایران با تاکید بر اینکه امیدواریم تاییدیه را از سازمان بهداشت جهانی اخذ کنیم خاطرنشان کرد: اولویت اول تامین نیاز دو کشور ایران و کوبا است و بعد از آن بنا داریم سایر کشورها را از این واکسن تامین کنیم.

به گفته وی، این واکسن در تاریخ سلامت کشور یک اتفاق ماندگار خواهد بود و اکنون نظر بسیاری از کشورها را معطوف خود کرده است.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: موسسه انستیتو پاستور ایران با شروع بحران کرونا چندین مسئولیت را پذیرفت که از آنها به خوبی برآمده اند.

بیگلری افزود: در ابتدا موضوع تشخیص کووید ۱۹ بر عهده انستیتو پاستور قرار گرفت و دقیقا این موضوع زمانی بود که با محدودیت کیت مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه با اقداماتی که انجام دادیم توانستیم در کوتاه ترین زمان ممکن تشخیص کرونا را به بالاترین میزان برسانیم، گفت: بعد از موضوع تشخیص کرونا، متمرکز به موضوع واکسن شدیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران اضافه کرد: ما همواره درصدد بودیم واکسن موثر، کارا، ایمن، با عوارض کمی را داشته باشیم، از این رو همکاری مشترک خود را که با کوبا از دو سال پیش از شیوع ویروس کرونا آغاز کرده بودیم، در مسیر تولید واکسن کووید ۱۹ قرار دادیم.

بیگلری ادامه داد: انستیتو پاستور ایران با انستیتو فینلای کوبا پیش از این همکاری مشترکی در زمینه واکسن ذات الریه کودکان را آغاز کرده بود که ما درصدد آمدیم این همکاری را با توجه به اپیدمی کرونا به واکسن کووید ۱۹ اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر واکسن ذات الریه کودکان یا پونوموکوک را کمتر کشوری تولید می کند، گفت: اما کشور کوبا توان تولید این واکسن را داشت و ما از انستیتو پاستور وارد همکاری مشترک با این کشور شدیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران با تاکید بر اینکه برای تولید خیلی از واکسن ها از زیرساخت واکسن ذات الریه استفاده می کنند، گفت: بر همین اساس با یک تصمیم مدیریتی به فکر ایجاد زیرساخت لازم برای تولید واکسن کووید ۱۹ افتادیم.

به گفته بیگلری، خوشبختانه تاکنون فازهای یک و دو در کوبا و فاز سه بالینی واکسن پاستوکووک-ایران یا سوبرانا-کوبا ویژگی های خوبی دارد و نتایج این تست ها نشان داده علاوه بر کارایی، ایمن و بی خطر است.

وی با تاکید بر اینکه برای ساخت این واکسن از بایوتکنولوژی بر پایه علم بیوشیمی استفاده شده است، گفت: ما باید واکسنی را به تولید می رساندیم که با جهش های مختلف آینده مقابله کند . نتایج نشان داد که این واکسن در برابر جهش های مختلف تا ۹۹ درصد مقابله می کند.

رئیس انستیتو پاستور ایران با تاکید بر اینکه در این واکسن دوز یادآور را قرار دادیم، گفت: دوز یادآور در بسیاری از واکسن های کووید ۱۹ مدنظر نبوده اما در این واکسن از همان ابتدای فعالیت به دوز یادآور توجه ویژه ای داشتیم.

بیگلری افزود: دوز یادآور این واکسن مناسب برای افرادی است که پیش از این به کرونا مبتلا شده اند؛ همچنین این دوز یادآور برای دوز دوم بسیاری از واکسن ها می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: کارآزمایی های بالینی در کوبا نشان داد واکسن سوبرانا در برابر واریانت های مختلف همچون آفریقای جنوبی و واریانت هایی که واکسن گریز هستند کارایی بالایی به میزان ۹۲ درصد دارد. همچنین این واکسن ایمنی بالایی برای افراد بالای ۶۵ سال دارند.

رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه کارایی این واکسن ۹۹ درصد بوده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از واکسن های کووید ۱۹ با واریانت های مختلف کارایی خود را از دست داده اند اما تست های بالینی واکسن ایران-کوبا نشان داد می تواند در برابر واریانت های مختلف مقاومت نشان دهد.

بیگلری افزود: همچنین تحقیقات نشان داد که با تزریق این واکسن ۹۵ درصد ابتلا به کرونا در افراد کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه اکنون بسیاری از کشورها به واکسن ایران-کوبا واکنش نشان داده اند، گفت: به دلیل اینکه نتایج کارآزمایی این واکسن خوب بوده توجه جهانی به این واکسن معطوف شده است.

خط تولید صنعتی واکسن پاستووک راه اندازی می شود

رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه راه اندازی خط تولید صنعتی واکسن پاستووک اول شهریور ماه به پایان می رسد، گفت: همچنین اوایل پاییز این خط تولید با ظرفیت سه میلیون دوز به بهره برداری می رسد.

بیگلری خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس برنامه ریزی ها بنا داریم خط دوم تولید واکسن پاستووک را از انتهای پاییز با ظرفیت دو برابری به بهره برداری برسانیم.

وی با بیان اینکه جمعیت کوبا کمتر از جمعیت ایران است، گفت: با توجه به این موضوع بناست که نصف واکسن تولید شده در این کشور به ایران منتقل شود تا پاسخگوی جمعیت کشورمان از لحاظ تامین واکسن باشد.

رئیس انستیتو پاستور ایران با تاکید بر اینکه به این صورت تولید در کشور و تولید در کوبا و انتقال آن به ایران می تواند زمینه واکسیناسیون را فراهم سازد گفت: تا زمانی که نیاز به تولید واکسن داشته باشیم این خطوط تولید مشغول فعالیت هستند و بعد از آن قصد صادرات داریم.

بیگلری تصریح کرد: خط تولید راه اندازی شده برای واکسن پاستووک در کشور در آینده با پایان یافتن کووید ۱۹ می تواند بهره برداری های دیگری داشته باشد.

به گفته وی، در اصل ما شهریور ماه تولید انبوه واکسن پاستووک را خواهیم داشت و هر واکسن تولید شده را تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد.

واکسن جدیدی در راه است

رئیس انستیتو پاستور ایران از تولید واکسن جدید دیگری در انستیتو پاستور خبر داد و گفت: در حال حاضر مطالعات حیوانی واکسن دیگری همزمان با تولید واکسن کرونا در این مجموعه انجام گرفته که دانش فنی آن مختص ایران است.

وی با بیان اینکه ایران پنجمین کشور تولیدکننده این واکسن خواهد شد، گفت: قصد داریم کارآزمایی بالینی این واکسن را بعد از اعلام نام آن آغاز کنیم.

همچنین بخوانید: دلیل گران‌تر بودن واکسن‌ برکت نسبت به سینوفارم چیست؟

منبع: مهر

ارسال نظر