پتروشیمی میانکاله، فاجعه‌ای برای محیط زیست

مصطفی نادری مشاور رئیس فراکسیون محیط زیست، احداث پتروشیمی میانکاله را یک اقدام مخرب دانست که توسط یک گروه مافیا از دولت‌های گذشته ایجاد شده اما حالا موفق به انجام آن شده‌اند.

پتروشیمی میانکاله، فاجعه‌ای برای محیط زیست

احداث کارخانه پتروشیمی در بهشهر و در جوار منطقه حفاظت شده میانکاله کلید خورده است. اقدامی که به زعم بسیاری فاجعه‌ای محیط زیستی به بار می‌آورد.

به گزارش کلیک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مشاور رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: «با توجه به نزدیکی به پناهگاه حیات وحش میانکاله، قطعا احداث پتروشیمی در این ناحیه کار درستی نیست و از نظر محیط زیستی برای منطقه مضر است. قصد احداث پتروشیمی در این منطقه توسط یک گروه مافیا از دولت‌های گذشته ایجاد شده بوده که با مخالفت فعالین محیط زیست و روسای محیط زیست دولت‌های گذشته لغو شده بود، اما این بار گویا موفق به انجام این اقدام مخرب خود شده اند.»

تبعات فاجعه بار احداث پتروشیمی بهشهر

او گفت: «این موضوع می‌تواند از بُعد بین‌المللی نیز برای کشور ما مسئله‌زا باشد، چرا که طرح پتروشیمی میانکاله به دلیل اثرات منفی که از جهت افزایش شوری آب دریای خزر و پساب‌های صنعتی دارد با برخی از مواد قوانین کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیط زیست دریای خزر منافات دارد.»

نادری گفت: «آلودگی‌های نوری پتروشیمی‌ها که معمولا ۲۴ ساعته هستند می‌توانند عواقب زیان‌باری برای حیات وحش آن منطقه داشته باشند و با افزایش آلودگی‌ها حتی پوشش گیاهی نیز نابود شود. همچنین با احداث پتروشیمی منابع آب زیرزمینی منطقه به‌شدت آسیب خواهند دید؛ چرا که صنایع پتروشیمی بیش از دو برابر صنایع فولاد مصرف آب دارند و منطقه میانکاله هم اکنون با چالش‌های آبی روبه‌رو است. این کار باعث افت بیشتر سطح آب‌های زیرزمینی منطقه خواهد شد که در دراز مدت به مراتب تاثیر مخرب بیشتری برای منطقه خواهد داشت. با نابودی محیط زیست آن منطقه اقتصاد و منافع محلی برای مردم آن ناحیه نیز از بین می‌رود.»

گفتنی است پروژه احداث پتروشیمی میانکاله در تاریخ ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰ توسط احمد وحیدی وزیر کشور دولت سیزدهم کلنگ زده شد. رئیس سازمان محیط زیست این پروژه را فاقد مجوز دانست. با این حال به نظر می‌رسد ساخت و ساز این پتروشیمی در ایام نوروز آغاز شده است.

ارسال نظر