وزیر ارتباطات از پرتاب ماهواره ظفر تا چند ساعت دیگر خبر داد

رسانه کلیک - وزیر ارتباطات امروز در صفحه اینستاگرم خود نوشت: «آغاز شمارش معکوس برای پرتاب ماهواره ظفر تا چند ساعت آینده است.»

وزیر ارتباطات از پرتاب ماهواره ظفر تا چند ساعت دیگر خبر داد

ظفر پنجمین ماهواره‌ای است که ماهواره‌بر سیمرغ قرار است آن را در مدار قرار دهد. پرتابگر سیمرغ تا به امروز ماهواره‌ای را با موفقیت صد درصدی در مدار قرار نداده است، اگر ماهواره ظفر امروز پرتاب شود و در مدار قرار بگیرد، سیمرغ برای نخستین مرتبه می تواند ماهواره‌ای را با موفقیت صد درصدی در مدار تزریق کند.

امروز ناسا نیز قرار است از آمریکا ماهواره‌ای را به فضا پرتاب کند و شاید پرتاب ظفر نیز مصادف با پرتاب ناسا باشد.

ماهواره‌بر سیمرغ سه جز دارد، جز اول بدنه بزرگی است که تقریبا از ۲۶ متر ارتفاع آن، ۲۱ متر اولیه اش استوانه‌ای به قطر ۲.۵ متر است. در این ماهواره‌بر ۸۰ تن سوخت مایع قرار می‌گیرد. این ماهواره بر ۴ موتور، ماهواره را به ارتفاع ۹۰ کیلومتری می‌برد و پس از رسیدن به ارتفاع موردنظر دستور جدایی صادر می‌کند. قسمت اول پرتاب ماهواره را می توان با چشم دنبال کرد.

مرحله دوم مرحله‌ای است که موتور شروع به کار می‌کند، موتور وظیفه دارد ماهواره را به ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری ببرد.

البته این کافی نیست، ماهواره و ماهواره‌بر برای قرار گرفتن در مدار باید به سرعت ۷۴۰۰ کیلومتر در ساعت برسند. اگر این سرعت به هر دلیلی کاهش پیدا کند تزریق ماهواره با مشکل مواجه خواهد شد. مانند اتفاقی که برای ماهواره پیام رخ داد و با کم بودن ۶ دهم درصد سرعت نتوانست در مدار قرار بگیرد.

هر زمان که ماهواره احساس کند سرعت مناسب را ندارد، بر اساس کامندی که در آن تعبیه شده است دستور خودکشی می دهد.

ارسال نظر