پردازنده اپتیکال برای نسل آینده هوش مصنوعی توسط Lightmatter رونمایی شد

رسانه کلیک - پردازنده اپتیکال ویژه نسل آینده هوش مصنوعی که برای انتقال داده‌ها از نور استفاده می‌کند توسط کمپانی Lightmatter معرفی شد.

پردازنده اپتیکال برای نسل آینده هوش مصنوعی توسط Lightmatter رونمایی شد

استفاده از نور برای رایانش و ارتباطات درون چیپ می‌تواند حرارت تولیدی ایجادشده را کاهش دهد. این کار باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود و سرعت آن را افزایش می‌دهد. شرکت Lightmatter گفته است که حجم قدرت محاسباتی را از سال ۲۰۱۰ با هدف آموزش هوش مصنوعی حدود ۵ برابر نرخ قانون مور افزایش داده است. می‌توان گفت که این مقدار ۲ برابر افزایش به ازای هر سه ماه و نیم است.

پردازنده‌ای که شرکت Lightmatter معرفی کرده است می‌تواند به نیازهای مربوط به محاسبات نسل آینده الگوریتم‌های هوش مصنوعی پاسخ دهد. این پردازنده یک میلیارد ترانزیستور FinFET، تعداد زیادی مبدل ثبت تنظیمات داده و ده‌ها هزار واحد محاسباتی فوتونیک دارد. به گفته این کمپانی پردازنده فوتونیک مجهز به فریمورک‌های یادگیری ماشینی استاندارد شامل «PyTorch» و «TensorFlow» هستند.

پردازنده اپتیکال طوری طراحی شده است که به عنوان یک موفقیت و پیشرفت بزرگ برای توسعه پردازنده‌های فوتونیک محسوب می‌شود. عملکردی که این دستگاه دارد نشان‌دهنده افزایش سرعت و بهره‌وری انرژی نسبت به رایانش الکترونیکی توسط این شرکت است.

وزارت انرژی آمریکا معتقد است بیش از ۸ درصد انرژی جهان تا سال ۲۰۳۰ توسط فناوری‌های حوزه رایانش و ارتباطات استفاده خواهد شد. کمپانی Light Matter گفته است دمای ترانزیستورهای پردازنده‌های سنتی به راحتی زیاد می‌شود و این به معنای بهبودی در آن‌ها نیست.

به گفته مدیرعامل و موسس Lightmatter ایجاد دیتاسنترهای بزرگ با پیشرفت در حوزه رایانش، دچار مشکل می‌شود. او در ادامه گفته است به رایانش جدیدی نیاز دارد؛ زیرا پردازنده اپتیکال این کمپانی نسبت به پردازنده‌های سنتی سرعت بیشتری دارند و در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند. علاوه بر افزایش قدرت محاسبات می‌توان گفت که هدف اصلی این شرکت کاهش اثر این فناوری‌ها روی کره زمین است.

ارسال نظر