کویپر (Kuiper) را بهتر بشناسید | اینترنت ماهواره ای آمازون و رقیب قدر استارلینک

در تب و تاب اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، بد نیست با پروژه کویپر آمازون نیز آشنا شوید. ظاهرا آینده اینترنت قرار است به سمت و سوی هیجان‌انگیزی کشیده شود.

کویپر (Kuiper) را بهتر بشناسید | اینترنت ماهواره ای آمازون و رقیب قدر استارلینک

پروژه کویپر آمازون

اسپیس ایکس ایلان ماسک تنها شرکتی نیست که می‌خواهد با استقرار ماهواره در مدار زمین، سرویس اینترنتی را در سطح جهان راه‌اندازی کند. آمازون نیز برنامه‌های مشابهی را برای سرویس پهنای باند ماهواره‌ای خود در سر دارد که به آن پروژه کویپر (Kuiper) گفته می‌شود.

در این مقاله، شما را با ده نکته مهم درباره برنامه اینترنت فضایی آمازون آشنا می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

1- پروژه کویپر: استقرار ماهواره‌های آمازون در فضا

هدف آمازون از اجرای پروژه Kuiper، ساخت یک مجموعه ماهواره در پایین‌ترین مدار زمین (LEO) است. کمیسیون ارتباطات فدرالی (FCC) فعلا جواز نصب 3236 ماهواره را به شرکت آمریکایی داده است.

آمازون در حال حاضر 1000 ماهواره را به مدار ارسال کرده و قصد دارد تعداد کل ماهواره‌های خود در LEO را به 12000 برساند.

2- هدف Kuiper آمازون

هدف پروژه کویپر بر اساس گفته‌های آمازون، فراهم آوردن یک سرویس پهن باند قابل‌اطمینان، ارزان‌قیمت، پرسرعت و کم تأخیر برای جوامع عقب‌مانده از فناوری اینترنت در سرتاسر جهان است.

البته آمازون (فعلا) اجازه دارد سرویس‌های پهن باند ماهواره‌ای را تنها در ایالات متحده ارائه دهد.

3- چه کسانی می‌توانند از اینترنت فضایی آمازون استفاده کنند؟

طبق ادعای آمازون، تک‌تک خانه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها، کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ و سایر سازمان‌های فعالی که در حال حاضر به پهنای باند قابل‌اطمینان دسترسی ندارند، می‌توانند از پروژه کویپر بهره‌مند شوند.

به علاوه، خدمات ایستگاه زمینی به طور مستقیم در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. این پروژه همچنین راه‌حل‌های پشتیبان برای حاملین بی‌سیم را فراهم آورده و سرویس‌های 5G و LTE را به مناطق جدید ارائه می‌دهد.

آمازون امیدوار است که به وسیله این پروژه‌ها بتواند پهنای باند مناسبی را در اختیار خانوارهای بیشتر در سراسر دنیا قرار دهد.

4- چه سرمایه‌ای به پروژه کویپر اختصاص یافته است؟

ظاهرا بیش از 10 میلیارد دلار به پروژه Kuiper اختصاص داده می‌شود. این اندازه سرمایه‌گذاری بدون شک شغل‌ها و زیرساختار جدیدی را در ایالات متحده به وجود می‌آورد، شبکه زمینی این کشور را بزرگ‌تر کرده و ساخت و آزمایش ماهواره‌ها را سرعت می‌بخشد.

پروژه کویپر آمازون

5- مراکز اصلی پروژه جدید آمازون

دانشمندان و مهندسان دخیل در پروژه کویپر، در مرکز تحقیقات و توسعه آمازون در شهر ردموند (واشنگتن) مشغول به کار هستند.

6- آنتن ترمینال ارزان‌قیمت

ساخت آنتن اولیه برای ترمینال ارزان‌قیمت مشتریان در دسامبر سال گذشته به پایان رسید. از این آنتن برای اتصال به ماهواره‌ها و دسترسی به اینترنت پرسرعت در یک فاکتور فرم فشرده استفاده می‌شود.

در آن زمان، آمازون ادعا کرده بود که این نمونه آزمایشی قادر به ارائه سرعت 400 مگابیت بر ثانیه است.

7- نیاز به تجهیزات متعدد برای پرتاب

کمپانی آمازون به تجهیزات متعددی برای راه‌اندازی و پرتاب ماهواره‌ها حول کره زمین احتیاج دارد. طبق گفته‌های این شرکت، طراحی سیستم توزیع‌کننده و ماهواره‌ها جهت بهره‌گیری از تجهیزات پرتاب به پایان رسیده است. در این طراحی می‌توان از انواع مختلف موشک‌ها برای پرتاب ماهواره‌ها استفاده کرد.

8- شرکای پرتاب ماهواره‌های آمازون

برای پرتاب ماهواره‌ها به فضا، آمازون به شرکای متعددی احتیاج دارد. این شرکت هم‌اکنون با اتحادیه United Launch و Atlas V دست همکاری فشرده است.

پروژه کویپر آمازون

9- تجهیزات پرتاب Atlas V

طبق گفته آمازون، بیش از 85 پرتاب موفقیت‌آمیز را به انجام رسانده (نرخ 100 درصدی) که از جمله آن‌ها می‌توان به مریخ‌نورد Perseverance و OSIRIS-Rex ناسا اشاره کرد.

10- تعداد کارمندان دخیل در پروژه

آمازون در وبلاگ پست شده در ماه آوریل ادعا کرد که بیش از 500 نفر مشغول کار در پروژه کویپر هستند.

نظر شما درباره پروژه کویپر آمازون چیست؟ آیا می‌توانید تصور کنید اینترنت پهن باند حداقل 400 مگابیتی بر ثانیه به روستاها یا حتی شهرهای ایران راه پیدا کنند؟ عقاید خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال نظر