مسئولان از محدود کردن اینترنت پشیمان خواهند شد | عدم اعتمادسازی در بحث فروش آنلاین

نایب‌رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران گفت اگر مسئولان کشور تصمیم بگیرند که محدودیتی برای بهره‌گیری از اینترنت برای شهروندان ایجاد کنند، تردید نکنید که در سال‌های آتی پشیمان خواهند شد و شرایط را برای بهره‌گیری از اینترنت باکیفیت و با سرعت بالا فراهم می‌کنند.

مسئولان از محدود کردن اینترنت پشیمان خواهند شد | عدم اعتمادسازی در بحث فروش آنلاین

عبدالرضا نوروزی در گفت‌وگو با ایلنا درباره محدود شدن سرعت اینترنت و تأثیر آن بر کسب‌وکارهای آنلاین گفت: «مزایای استفاده از اینترنت بر کسی پوشیده نیست و نمی‌توانیم با استدلال‌های ساده بهره‌گیری از این ابزار را برای شهروندان محدود کنیم.»

وی با بیان اینکه محدود کردن اینترنت مانعی برای رشد اقتصادی محسوب می‌شود، افزود: «در حال حاضر اینترنت به یک ابزار مهم برای پیشبرد کارهای شخصی و اداری تبدیل شده است و نمی‌توان از آن پرهیز کرد. اگر مسئولان کشور تصمیم بگیرند که محدودیت‌هایی برای بهره‌گیری از این فضا برای شهروندان ایجاد کنند، تردید نکنید که در سال‌های آتی پشیمان خواهند شد و شرایط را برای بهره‌گیری از اینترنت باکیفیت و با سرعت بالا فراهم می‌کنند.»

این فعال حوزه فناوری و اطلاعات در پاسخ به این پرسش که آیا در دوره همه‌گیری بیماری کرونا شاهد رونق کسب‌وکارهای مجازی بودیم، گفت: «پیش از این بیماری، فرهنگ استفاده از اینترنت در سنین بالا کشور چندان جا نیفتاده بود؛ اما بعد همه‌گیری کرونا و لزوم خانه‌نشینی شرایط تا حدودی بهبود پیدا کرد و اقتصاد فضای مجازی رضایت‌بخش شد.»

وی در ادامه با بیان اینکه هنوز با ایده‌آل‌ها فاصله زیادی داریم، افزود: «من خودمان را با گذشته خودمان مقایسه کردم، چرا که در ایران در خصوص استفاده از اینترنت حتی به نسبت کشورهای همسایه خیلی عقب هستیم.»

هنوز در بخش فروش آنلاین اعتمادسازی نکرده‌ایم

به گفته نوروزی کسب‌وکارهای آنلاین در بخش خدمات مشکل ویژه‌ای دارند، چراکه هنوز در زمینه اطمینان‌سازی و اعتمادسازی اقدام اصولی انجام نگرفته است.

عضو کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ضعف نظارتی در فروش آنلاین خاطرنشان کرد: «گزارش‌های متعددی به دست ما می‌رسد که در خرید آنلاین یا کالا اشتباه به دست خریدار رسید و یا کیفیت مدنظر را نداشت. دلیل به وجود آمدن این مشکل این است که هنوز زیرساخت‌ها اعمال نشده است و دولت نیز در زمان شیوع کرونا آنقدر درگیر این بیماری بود که زمان لازم را برای نظارت بر عملکرد کسب‌وکارهای آنلاین نداشت.»

او با بیان اینکه هم‌اکنون زمان برای تدوین قوانین قضایی فراهم شده است، گفت: «مشکلات و معضلات شناسایی شده‌اند و هم‌اکنون دولت می‌تواند با مشورت از بخش خصوصی، شرایط را برای اعمال نظارت بهتر بر عملکرد کسب‌وکارهای آنلاین فراهم کند.

نوروزی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان در کیفیت و قیمت برای خریداران مجازی اطمینان ایجاد کرد، گفت: «این نبود اطمینان در همه‌جای دنیا وجود دارد، اما باید بگویم که در کشورهای اروپایی و آمریکایی این مشکلات تا 90 درصد حل شده‌ است. ما نیز باید بسترهای درست در فروش و تعهد در خدمات را فراهم کنیم و این مهم زمانی میسر خواهد شد که قوانین بازدارنده و محکم در این زمینه تدوین و اجرایی شود.»

این فعال اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: «ضعف در قانون در زمینه کسب‌وکارهای آنلاین مشهود است. به همین دلیل شرکت‌های رسمی و غیررسمی این اجازه را به خود می‌دهند که اقدام به کارهای خلاف عرف کنند.»

ارسال نظر